4 mei 2025, 10:20:03

niet uit de kooi!!

Gestart door karin36, 13 april 2006, 21:34:47

« vorige - volgende »

karin36

Hoi,
Ik volg al een week deze forum en vind het machtig interessant allemaal. Heb zelf sinds anderhalve week een valk uit een dieren winkel vandaan. Een wit met gele, oranje wangetjes en zwarte oogjes zover ik kan zien. Hij of zij is ongeveer 5 maanden oud. Hij is al goed gewend. Mag met mijn hand in zijn kooi en eet ook al gierst uit mijn hand. Roept naar me als ik weg loop en oogt heel ontspannen verder.Mijn vraag is; Ik heb vandaag het deurtje een aantal uren open laten staan maar hij reageert er totaal niet op. Wat zou er kunnen zijn? Of wil ik te snel?

Alvast bedankt.

Gr Karin

Gerda

Hoi Karin,

Allereerst welkom op het forum. Leuk dat je ook een valkje hebt!!
Wanneer je je valkje vor de eerste keer er uit laat, zal hij/zij best even moeten wennen.
Let goed op dat deuren en ramen gesloten zijn en de ramen bedekt. (Misschien ten overvloede, valkjes zien een raam of spiegel niet als vast, maar zullen er door heen willen vliegen, met alle gevolgen van dien.)
Als je valkje in de kooi opstapt op je vinger, wil dat nog niet zeggen dat hij dat buiten de kooi ook doet.

Om hem naar buiten te lokken kun je wat trosgierst bij het deurtje houden. En hem dan vanaf daar op je vinger laten stappen.
Blijf rustig tegen hem praten en hem geruststellen.

Als hij de hele tijd niet gevlogen heeft moet je ook bedacht zijn op rare landingen en botsingen. Maar dat zal snel over gaan wanneer hij wat meer bekend raakt met zijn omgeving en meer vliegconditie opdoet!!

Maar ik zou zeggen, begin eerst maar een paar dagen met de kooi open te zetten op de tijden dat hij er uit mag. Misschien komt hij uit zichzelf. Anders ga je met gierst aan de gang  ;)

Hoe heet je valkje? Dan kan ik de volgende keer zijn naam schrijven in plaats van 'je valkje'.

Lees maar lekker veel op het forum, het is een bron van informatie!!

Groetjes, Gerda

karin36

Hoi ,

Bedankt voor je reactie. Mijn valkje heet punky. Zal je advies opvolgen , hij wil alleen nog helemaal niet op mijn vinger zitten in de kooi, vind dat nog erg eng.Ben bang dat ik te snel ga en het dus verpest eigenlijk.

Gr karin en Punky

Gerda

14 april 2006, 12:25:58 #3 Last Edit: 14 april 2006, 18:29:27 by Gerda
Hoi Karin,

Doe het maar lekker rustig aan met Punky. Probeer eerst in de kooi hem te laten opstappen. Bied wat trosgierst aan en als hij er van gaat eten kun je het steeds een beetje korter vast gaan houden.
Als hij zich helemaal veilig voelt in zijn kooi, dan kan hij er uit!!

Probeer als hij er uit is hem uit zichzelf terug te laten gaan. Of via opstappen, of door wat gierst als lokmiddel in/aan de kooi te doen.
Ga hem niet vangen (bijvoorbeeld met een theedoek) want dan kun je eigenlijk weer vanaf het begin beginnen met een vertrouwensband op te bouwen.

Wanneer je alles rustig doet en zacht tegen Punky praat, komt het vast wel goed!!

Groetjes, Gerda

Bogucci

Hoi Karin,

Mijn valkje Tum Tum kwam ook niet uit de kooi, totdat ik een start/landingsbaan heb gecreëerd buiten de kooi (zie foto). Sindsdien komt ze spontaan uit de kooi.
In de kooi moet ze niets van mijn vinger hebben, terwijl ze buiten de kooi, zonder aarzelen, op mijn vinger stapt.

Veel plezier met Punky.

karin36

Hoi,

Bedankt voor de reactie's. Vind dat van dat touw buiten de kooi wel een goed idee, ga dat zeker proberen. Ik heb vandaag geprobeerd om zn buikje aan te raken met mijn vinger, was geen goed plan!! Toen met een stukje gierst geprobeerd, dat ging beter, hij liet het uiteindelijk na wat gepik wel toe.Kon toen zn buikje aaien met het stukje gierst.
Wat me trouwens ook opvalt is als ik bij m zit en zachtjes tegen m praat, hij bijna in slaap sukkelt, hij moet de grootste moeite doen om wakker te blijven, wel schattig!.Voor de rest eet hij niks van wat ik m aanbied, behalve trosgierst en zijn normale voeding dan. Maar denk dat dat een kwestie van wennen en tijd is. Of heeft iemand een ander idee hier over?

Groetjes Karin en Punky

karin36

Hoi Bogucci,

Ik heb net zo'n valkje als tum tum. Hoe lang heb jij m al? En is ie verder wel tam? Ik heb niet zo veel ervaring met valkjes, eigenlijk niks! Maar op deze site en forum word ik gelukkig wel een stuk wijzer.Vind het wel erg leuk, en wil als punky tam is een tweede erbij.

Gr Karin

Bogucci

Hoi Karin,

Tum Tum is ook uit de dierenspeciaalzaak en ze is op 22 maart jl. bij mij komen wonen. Ik weet niet hoe oud ze is, ze heeft roze pootjes, dus echt heel oud kan ze niet zijn.
Ik heb onder het topic verhalen al het een en ander verteld. Misschien staat er nog iets bij waar je wat aan hebt?
Ik heb het geluk dat TT heel snel haar wantrouwen, jegens mij, heeft laten varen. Ze zit nu uren op mijn schouder en laat zich uitgebreid kroelen.

Ik heb ook veel van dit forum opgestoken en ik leer iedere dag weer iets bij.

Heel veel plezier met Punky.

Groetjes,

karin36

Hoi allemaal,

Ik ben nu 10 dagen verder en punky wil nog steeds niet zijn kooi uit, ik heb al van alles geprobeerd. Het deurtje staat als ik thuis ben gewoon open,ik heb trosgierst buiten het deurtje gehangen, maar hij loopt liever een nekverrekking op dan een stap naar buiten te doen. Ik heb ook zijn voerbakje etc buiten de kooi gehangen maar na een uur of 4 heb ik dat weer teruggehangen, vond het toch wel zielig.En hij blijft mijn handen eng vinden, zonder trosgierst dan. Met trosgierst komt hij op mijn vinger zitten.Ik zit ook heel vaak met mijn hand in de kooi, en dat vind hij best ,kan ook heel dicht bij komen, maar als ik dan tegen zijn buik duw begint hij te pikken of loopt weg. Komt dit nog goed? Heeft iemand tips?
Pak ik het goed aan? Veel vragen, hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt.

Groetjes Karin en Punky

Chic-O

Ik krijg nog een valkje ik weet nu de naam er van al :) zij gaat Chico heten okal is het een meisje.. maar ik wou graag weten.. hoe moet je ook al weer hem zo op je vinger laten zetten?  ik had er in het begin helemaal geen ervaring mee .. ik hoop dat ik ergens op deze Site nog het antwoord vind.. ik zit er nu net op.. succes met punky en met tum tum en de andere valkjes  ;) ;)