28 maart 2024, 14:57:24

Quarantaine, wel of geen nut?

Gestart door Mariska, 8 januari 2006, 19:57:48

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi,
Ik zelf vind een quarantaineperiode wel erg belangrijk, zeker wanneer je meerdere vogels hebt. De meeste argumenten zijn al duidelijk besproken. Zelf geef ik bv. ook een wormkuur tijdens de quarantaineperiode.

AB geven doe ik nooit preventief, omdat ik vind dat je alleen AB mag geven wanneer er een ziekteverwekker aanwezig is. Door middel van mestonderzoek kun je al veel te weten komen. Ik vind het riskant als mensen 1 keer per jaar preventief AB gaan geven, omdat er door veelvuldig (en onbewust onzorgvuldig) gebruik resistentie bij bacterien kan ontstaan. De verkoop van vogels met resistente bacterien is eveneens riskant, omdat deze bacterien ook bij andere vogels resistent zijn. De problemen met resistentie zullen op ten duur best serieus moeten worden genoemen. Dus ik vind preventief jaarlijks kuren geen aanrader.

Wel begrijp ik de argumenten van Lique, omdat zij in het verleden veel problemen heeft gehad met ziektes en een groot aantal vogels heeft. Het is nu eenmaal zo dat hoe meer vogels, hoe meer ziekterisico.

Ook voor een quarantaineperiode kan in sommige gevallen preventief AB gebruik mogelijk zijn. Verder is AB geen wormmiddel en moet het ook niet als zodanig beschouwd worden. Bovendien bestrijden AB niet perse alle ziekteverwekkende bacterien. Dit hangt ook mede af van het soort AB en de tijdsduur dat het gegeven wordt.

Voor 7 valkparkieten zou ik dat dus niet zondermeer jaarlijks gaan herhalen (ik heb er zelf ook 7  :))

gr Inger


Citaat van: Mariska op  9 januari 2006, 14:28:35
Ik kan niet vanbinnen kijken en weet niet of ze iets bij zich hebben. De kans is klein als je er in geen maanden een vreemde vogel bij heb gehad, maar het kan net zo goed een ziekte zijn waar geen contact met andere vogels voor nodig is ;)
Sommige dingen ontstaan gewoon vanbinnen uit.


Hoi Mariska,
Ziektes die van binnenuit ontstaan, zoals orgaanafwijkingen hebben vaak geen besmettelijke aard. Ziektes veroorzaakt door virussen, bacterien, protozoa en parasieten hebben een besmettelijke aard en kunnen alleen ontstaan door contact met andere vogels. Deze zijn van belang voor de quarantaine.

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

bobbie

Hoi,

Inderdaad een zinnige discussie. Alleen ben ik wat makkelijker dan de rest denk ik.

Laatst bijvoorbeeld had ik er een valkje bij die 3 jaar alleen in een huiskamer zat. Heeft daarna even bij een andere valk gezeten die ook 3 jaar alleen in een huiskamer zat, daarna gingen allebei de valken de verkoop in.

Angel (zo heet ze nu) heb ik een paar dagen apart gehouden, gedrag geobserveerd, poepjes bekeken, heldere blik, houding zowel slapend als wakker, eetgedrag etc, en heb haar daarna bij de rest van de vogels gezet.
Mijn gedachte was dat als ze zolang alleen heeft gezeten, dat ze ook geen ziektes over kan brengen op mijn andere valken.

Ben ik erg onvoorzichtig geweest of zijn er andere regels voor valken die al jaren alleen in een huiskamer zitten.

groetjes, Nel :)

Inger m

Hoi Nel,
Een vogel die jarenlang alleen in een huiskamer heeft gezeten, zonder contact met andere vogels kun je beschouwen als een 'quarantaine'. Athans zo zie ik het met vogels die alleen gehouden zijn.

Andersom kunnen vogels die alleen gehouden zijn voor een langere periode ook iets oplopen, omdat ze in die periode geen contact hebben gehad en ook geen weerstand daardoor hebben kunnen opbouwen (specifieke weerstand). Dus deze vogels hebben in die zin wat extra aandacht nodig.

Ik vind de quarantaine het meest van belang voor grotere groepen vogels (vaak buitenvoliere vogels). Voor enkele huiskamervogels kijk ik daar zelf iets anders tegenaan, maar voorzichtigheid is wel nodig.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

bobbie

Citaat van: Inger m op 10 januari 2006, 17:21:43
Hoi Nel,
Een vogel die jarenlang alleen in een huiskamer heeft gezeten, zonder contact met andere vogels kun je beschouwen als een 'quarantaine'. Athans zo zie ik het met vogels die alleen gehouden zijn.

Andersom kunnen vogels die alleen gehouden zijn voor een langere periode ook iets oplopen, omdat ze in die periode geen contact hebben gehad en ook geen weerstand daardoor hebben kunnen opbouwen (specifieke weerstand). Dus deze vogels hebben in die zin wat extra aandacht nodig.

Ik vind de quarantaine het meest van belang voor grotere groepen vogels (vaak buitenvoliere vogels). Voor enkele huiskamervogels kijk ik daar zelf iets anders tegenaan, maar voorzichtigheid is wel nodig.

gr Inger


Hmmmmmm........., zit wat in. Net als kinderen op een crèche, die zijn de eerste 1 1/2 tot 2 jaar constant verkouden of iets dergelijks, voor ze resistent zijn. Die blijven elkaar aansteken tot ze allemaal genoeg weerstand hebben.

Ik zal Angel in de gaten houden, goede tip.

groetjes, Nel :)

Mariska

Hoi Inger,

Dank je voor je reactie!

Maar met huiskamervogels kijk je er dus iets anders tegenaan.
Zou je deze wel in quarantaine doen of niet?

En zoals ik die altijd bij dezelfde kweker koopt, zou je die in quarantaine doen of doe je dat alleen met vogels die uit een buitenvoliere komen?

En zoals in mijn situatie nu, ik heb de laatste 4 weken terug gekocht. Kan ik over een maand als er geen ziekteverschijnselen zijn bij mijn vogels zeggen dat het hier veilig is?
Of is dat dan nog onduidelijk?
Afgezien van de kanarie heb ik hier nog nooit een zieke vogel gehad!

Veel vragen he ;D?!

Nog eentje dan ;D

Wat kan ik het best gebruiken om te ontwormen.
Welk merk kun je me aanbevelen?
En is het slim om aanstaande ouders te ontwormen?
Of geven ze de wormpjes niet door aan de jongen?

Dat waren er 3 geloof ik ::)

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Inger m

Hoi Mariska,
Vogels die langere tijd alleen in een huiskamer gehouden zijn, kun je beschouwen als een soort quarantaine. De belangrijkste besmettingsbron zijn andere vogels, die ziektes bij zich kunnen dragen. Dat is de reden dat je vogels afkomstig uit grotere collecties, zoals buitenvolieres en kwekers beter wel eerst in quarantaine kunt houden. Vogels uit buitenvolieres kunnen ook in contact komen met buitenvogels, deze vormen weer een extra risico.

De laatste vier vogels heb je weken geleden gekocht, over circa 4 weken zijn ze dus 6-8 weken in quarantaine. Als ze dan nog gezond zijn is dat een goed teken en zijn ze vermoedelijk in orde. Het is geen garantie voor alle ziektes, maar je moet ergens een grens trekken. Je kunt overwegen om simpelweg de mest te laten onderzoeken (mengmonster) op bacterien/ parasieten. Echter dit geldt niet voor alle ziektes. Ik durf geen garanties te geven, maar als een quarantaine vogel na 6 weken nog gezond is en er zijn geen bijzonderheden geweest, dan gaat die bij mij bij de rest van de vogels. Uiteraard hou ik deze vogel nog even extra goed in de gaten.

Ontwormen
Voor ontwormen zijn er diverse middelen. Voor een kleine groep vogels is Bogena (werkzame stof: levamisole) het gemakkelijkst, omdat dit in kleine hoeveelheden verkrijgbaar is in de dierenwinkel. Het middel werkt prima en is in de bek (kleine verpakking) of via het drinkwater (grotere verpakking) te doseren. Tips voor drinkwaterdosering heb ik hier: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,4349.0.html. Geef weinig water en check heel goed of de vogels voldoende blijven drinken. Eventueel in de bek geven.

Panacur is ook een goed wormmiddel, dit moet ingegeven worden in de bek. Maar dit middel is lastiger te verkrijgen in kleine verpakkingen. (evt via dieren- of veearts).

De ouders ontwormen voordat ze jongen krijgen is verstandig. Dit ook naar de ouderdieren toe, omdat de leg- broed en opfokperiode veel energie kost en weerstandverlagend werkt. Wormen zien vooral hun kans bij dieren met een lagere weerstand.

Wormen worden met name overgebracht via de mest. De mest is niet direct besmettelijk, maar pas nadat de larven uit het ei kruipen. Deze cyclus vindt buiten de vogel plaats. Een vogel die de larfjes perongeluk via de mest binnenkrijgt kan besmet raken. Dagelijks de mest weghalen zorgt voor een lagere besmettingskans, immers de mest is niet gelijk besmettelijk, maar pas na een aantal dagen.

In principe kunnen de ouders de jongen alleen via dergelijke mest besmetten of ze moeten zelf larfjes via voeding uit de omgeving binnenkrijgen (krop). Zorg dus ook voor een schone omgeving en vermijd mest in water en voerplaatsen.
Jonge dieren zijn meest gevoelig voor wormen.

Klopt het dat je vogels binnenzitten? Dan is het risico op wormen aanmerkelijk kleiner, maar ontwormen (of mestonderzoek) is niet onverstandig om risico's uit te sluiten.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mariska

Hoi Inger,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie ;)

Ik heb hier veel aan en ga morgen gelijk even achter een ontwormmiddel aan!
En alle andere tips neem ik ook mee natuurlijk.

Mijn vogels zitten inderdaad binnen, maar 5 stuks gaan in het voorjaar naar buiten.

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

gonnie

Hallo allemaal
Wat een interesant discussie punt , ik heb hier veel van geleerd en zal in  de toekomst ook alles wat er nog bij mij binnenkomt, in quarantine zetten en ontwormen, bedankt .
Groetjes Gonnie




Mara

Als het goed is krijg ik vandaag een nieuw kwartel, moet deze ook in quarantaine? Want ik heb daar eigenlijk geen plaats voor....

Rianne

Ik denk dat quarantaine wel voor alle soorten geldt. De nieuwe kwartel kan ook iets onder de leden hebben, waarmee hij de andere kwartels kan besmetten.

ziralioness

Quarantaine is zeker goed, maar vergis je niet in de tijdsduur. Volgens de boekjes is 2 weken genoeg, en ik denk dat dit ook wel correct is. Ik vind zes weken apart houden wat lang, en ik twijfel ook een beetje aan het nut ervan.

Ik denk dat je veel al aan de valk kan zien bij en vlak na aankoop. Uiterlijk, gedrag, eet- en drinkpatroon... het zegt veel.

De ''sluipende'' ziektes kun je niet uitbannen, al zet je je vogel een jaar in quarantaine. Dat is de ellende ermee... dragers van ziektes die zelf niet ziek worden, zijn nooit te herkennen, tenzij men ze laat testen.


Preventief allerlei middeltjes gebruiken ben ik op tegen. Ontwormen is natuurlijk uitstekend, maar... antibiotica zou ik NOOIT preventief gebruiken.

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Inger m

Hoi,
Zes weken klinkt inderdaad vrij lang, maar vergis je niet in de incubatietijd van een aantal infectieziekten, zoals papegaaienziekte. Deze kan nog na 6-7 weken zich openbaren en de rest van de vogels besmetten. Uiteraard kun je niet alles voorkomen, maar twee weken is wel erg minimaal. Overigens kun je ook vrij goedkoop laten testen op een aantal bacterien door middel van mestonderzoek. Voor virussen is meestal bloedonderzoek nodig. Niet alles is aan te tonen via onderzoek overigens, dus voorkomen is beter dan genezen...en wat is dan 4 weken extra?

Overigens is een valkparkiet een relatief goedkope vogel, waardoor er vaak wat makkelijker over wordt gedacht. Bij een papegaai wordt vaak meer en sneller getest en zijn kwekers veel voorzichtiger.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.