28 maart 2024, 18:42:13

Quarantaine, wel of geen nut?

Gestart door Mariska, 8 januari 2006, 19:57:48

« vorige - volgende »

Mariska

Ik zou hier graag de voor en tegens van quarantaine eens willen bespreken.
Ik ben niet voor en niet tegen, maar hang er tussenin ::)

Ik kwam er pas achter dat vogels die drager zijn van PPZ en dus geen ziekte verschijnselen vertonen andere vogels of mensen wel kunnen besmetten.
Als je deze vogels 6 weken of 2 maanden apart zet kun je dus ook besmet raken. En als je ze na die tijd bij de andere plaatst kunnen die dan dus ook besmet raken omdat ze geen verschijnselen vertonen.
PPZ kun je alleen uitsluiten door onderzoek bij een DA zoals bijv Roosje altijd doet.
Volgens mij zetten de meeste mensen valkjes in quarantaine ivm met deze ziekte en dan vraag ik me nu dus af of dat wel zin heeft als je absolute zekerheid wil?

Graag hoor ik andere hun mening hierover ;)

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Lique

8 januari 2006, 21:10:00 #1 Last Edit: 8 januari 2006, 21:12:07 by Lique
Hoi mariska,

Leuk discussiepunt ;)

Mijn mening is heel simpel, Quarantaine is zeer zeker nodig.
Er zijn vele ziekten, papegaaienziekte is maar één van de velen.
De ene ziekte kan zich sneller verspreiden als de ander.
Veel ziekten zijn verdwenen bij een vogel na een bepaalde periode.

Maar Quarantaine betekent voor mij niet alleen "apart zetten om besmetting te voorkomen", maar ook het alleen houden om te observeren naar gedrag, of er ziektes aanwezig zijn etc.
Ook worden vogels bij mij in een quarantaineperiode ontwormd en krijgen velen bij voorbaat al een antibioticakuur. Mocht er iets aanwezig zijn, wordt het op deze manier gedood.

Een goede test is om tijdens een quarantaineperiode een andere gezonde vogel erbij te plaatsen, en samen de vogels te observeren. Wordt één van beide ziek, weet je dat er een ziekte aanwezig is, en kan je deze behandelen. 2 vogels kuren is stukken gemakkelijker als 30 of 40. en mochten deze komen te overlijden, is het een stuk minder moeilijk als dat alle vogels komen te overlijden.

het is zowiezo een optie om vogels bij aanschaf gelijk te laten onderzoeken op een aantal ziekten. Helaas is dit niet bij alle ziekten mogelijk en blijft het een soort gok wat je als vogelliefhebber neemt.

groetjes Lique

margreet

hallo,

Zeker interessesant om te weten hoe te handelen, maar wat als het binnenvogels betreft, b.v.huiskamersituatie, zelf heb ik 5 valkjes binnen zitten, de oudsten zijn 3 jaar en 2 jongen van plm. 8 maanden. Nu wil ik met het oudste koppeltje weer gaan kweken. Volgens mij moet dat geen problemen geven als ik de jongen uit huis doe. Ik geef dan geen advies mee om ze in quarantaine te doen omdat ik bijna zeker ben dat ze geen besmettelijke ziektes onder de leden hebben. Punt 2, je kunt ze dan wel zelf in quarantaine houden voordat ze weggaan maar wie zegt jouw dat diegene die ze krijgt geen ziektes heeft. Lique heeft zelf een paar valkje gegeven aan Cobie maar die gingen ook gelijk de voliere in??. Waar ligt de grens. zelf vindt ik het goed om een nieuw valkje apart te zetten om het te observeren en om het te laten wennen maar als ik een valkje van iemand koop uit een binnensituatie met een vertrouwd gevoel ben ik niet zo bang.
Voor vogels uit een buitenvoliere zou ik meer op mijn hoede zijn.

groetjes Margreet

Lique

8 januari 2006, 22:21:52 #3 Last Edit: 8 januari 2006, 22:34:01 by Lique
Hoi margreet,

Als er valkjes bij mij weg gaan, raad ik meestal aan om deze in quarantaine te plaatsen. Ookal is het een jong van één van mijn valken van binnen waarvan ik ook zeker ben dat zij geen ziekten hebben.
De valk waar "mijn" jong bij geplaatst wordt kan namelijk ook iets onder de leden hebben.
Ik raad je wel aan, mocht je jongen krijgen, en deze kunnen plaatsen, om de nieuwe eigenaren wel mede te delen, dat het het beste is om ze in quarantaine te houden.
Wat de baasjes doen, is hun eigen verantwoording, doen ze het niet, kan je er niet voor op aan worden gekeken.

En zo sta ik er ook tegenover. Ik doe het naar mijn mening goed, maar je kan niet iedereen je eigen regels laten volgen.
Dat is ieders keuze. Als ik valkjes uit de voliere een ander thuis bied (waarvan ik ook heel zeker ben dat zij niet ziek zijn), en degene waar de valkjes heen zijn gegaan plaatst ze gelijk in een voliere bij andere vogels, kan ik daar vrij weinig aan doen. Ik kan degene niet verplichten deze vogels in quarantaine te houden.

Verder wil ik graag nog ingaan op het "vertrouwen" van personen waar je een vogel bij koopt.
Het gaat bij (ver)koop niet om vertrouwen in de personen.
Er kan altijd iets aan de hand zijn. Of de vogels nou binnen of buiten verblijven. Doordat wij in het verleden mensen vertrouwden, hebben wij meerdere malen behoorlijk heftige ziekten bij de valken gehad. Gelukkig hebben wij hiervan geleerd, maar we vinden het belangrijk dat we anderen al het verdriet kunnen besparen. Verkopers hoeven ook niet altijd te weten of een vogel ziek is of niet. Een ongelukje kan daardoor ook makkelijk ontstaan. Echter zijn er ook een aantal mensen die juist zieke vogels verkopen. Scheelt weer naar de DA gaan, en kan je er toch nog geld voor vangen :-\
Slechte gedachten, vind ik. Helaas gebeurt dit regelmatig op bijvoorbeeld vogelbeurzen.

Vogels kunnen ook een ziekte uiten wanneer zij onder stress staan. Zelf kan je deze vogel al langere tijd in je bezit hebben, en deze hoeft geen ziektebeelden te vertonen.
Echter door bijvoorbeeld verplaatsing van leefomgeving ontstaat stress bij de vogel, en bij stress kan de vogel ziek worden.

Quarantaine betekent voor velen iets anders, en iedereen gaat hier anders mee om. Dat wil niet zeggen dat de één goed bezig is, en de ander niet goed.

groetjes Lique

Rianne

Vaak kan door de stress van het vervoer naar huis al een ziekte naar voren komen. Mijn valkje kreeg na een paar dagen een voorhoofdholte ontsteking. Nu is dit niet besmettelijk, maar ik ben blij dat ik er op tijd bij was. Je kan jezelf een hoop ellende besparen als je je valkjes eerst in quarantaine zet, als er wel 1 zieke bij zit, denk je 'had ik maar...'

Bianca

Wat zijn een paar maandjes op een heel valkjes leven?!
Niet de moeite waard om de rest van je vogels een risico te laten lopen toch?!
Het is af en toe moeilijk als je zo'n diertje alleen ziet zitten, maar dat moet je dan maar in je achterhoofd houden.

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Mariska

Hoi Lique,

Ik vond dit ook wel een interessant punt ;)
Er word best veel over gesproken op het forum en er zijn veel verschillende manieren waarop ermee word om gegaan.
Ik heb het zelf tot nu toe niet gedaan.
In die zin, ik heb er wel 4 apart gehad in een aparte kooi, maar wel in de kamer en ze mochten samen los.
Ik deed dit uit ruimtegbrek in de grote kooi en om ze zo samen rustig buiten de kooien te laten wennen.
Wat trouwens goed beviel omdat ze beter geaccepteerd werden als degene waar ik dat niet mee deed ;)
Dus dat is al 1 voordeel!

Je hebt inderdaad veel meer gevaarlijke ziektes als PPZ, maar quarantaine bied wat die ziekte betreft geen absolute veiligheid als ze alleen drager zijn.
Maar een hele hoop andere ziektes kan je inderdaad wel tijdig en voor besmetting van anderen constateren en behandelen.
Voordeel 2 dus!

Ik vind het overigens een goeie zaak dat jullie ze in die tijd ontwormen en preventief AB geven ;)
Zo leer je nog eens wat!

Inderdaad is het niet slim om te handelen op basis van vertrouwen.
En er moeten ook geen scheve gezichten komen als iemand jou valkje in quarantaine zet.
Ik kan niet vanbinnen kijken en weet niet of ze iets bij zich hebben. De kans is klein als je er in geen maanden een vreemde vogel bij heb gehad, maar het kan net zo goed een ziekte zijn waar geen contact met andere vogels voor nodig is ;)
Sommige dingen ontstaan gewoon vanbinnen uit.

Toch vind ik het moeilijk om zo'n beestje alleen te zien zitten, maar inderdaad, wat is een paar weken op een heel leven ;)
zoals Bianca al zei!

Ik ben niet gauw bang en ik heb het geluk gehad dat het 10 keer goed is gegaan bij ons, maar je weet nooit.
Ik heb ook erg veel vertrouwen in Jura en Herman waar ik er 4 vandaan heb en dat was ook 1 van de redenen om het niet te doen. Alles ziet er daar altijd keurig en schoon uit.
Geen vieze valkjes besmeurd met diaree of noem maar op.
Ik weet dat ze alles goed schoonmaken en ontsmetten en bovendien dat ze hun grasjes en valkjes goed in de gaten houden.
Als ik er ooit weer 1 bij hun haal zet ik hem waarschijnlijk weer niet apart, maar wat ik heb gedaan met Rumba en Salsa bij de Intratuin vandaan zou ik niet snel meer doen.
Valkjes uit een winkel (die ik anders nooit koop, maar goed) of bij een onbekende kweker vandaan zal ik een volgende keer wel apart doen.

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Rianne

Als ik kleine valkjes heb, zou ik het zelfs mensen adviseren om het valkje in quarantaine te zetten, al is 1 van de ouders drager kan het jong ook besmet raken. Al is het nog zo schoon en netjes.

Mariska

Heb je helemaal gelijk in ;)
Dat was ook het punt waarom ik deze discussie aansneed.
Je merkt er niks van als ze drager zijn, maar kunnen andere dan wel besmetten!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Theetje

Hoi,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin ook niet zo oplettend was met quarantaine.
De laatste 4 valkjes hebben echter wel in quarantaine gezeten.
Ik heb dat toen ook gewoon gezegd. Jewel (die bij Mandy vandaan komt) heeft 8 weken alleen gezeten. En Mandy vond het alleen maar verstandig en was zeer zeker niet beledigt.

Ik ben absoluut voor quarantaine. Er zijn al meer mensen vogels kwijtgeraakt door een vogel die van een vertrouwd adres komt en toch ziek bleek te zijn. Overigens bedoel ik dat niet negatief tov het vertrouwde adres. Niemand wil een zieke vogel verkopen. Maar het zijn nu eenmaal levende wezens en je hebt het niet in de hand. Ik ga er dan ook altijd vanuit dat niemand bewust een zieke vogel verkoopt of weggeeft of wat dan ook. Soms zijn ze ziek terwijl je niets aan ze ziet. Quarantaine is in mijn ogen dan ook een verantwoordelijkheid van de koper. Je kunt als verkoper niet dwingen.

Kortom, bij mij altijd quarantaine, ook als ze bij een vertrouwd iemand wegkomen. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.

Groetjes

Theetje



Rick

Hoi Lique,

Welke antibiotica gebruiken jullie preventief? Ik heb net gelezen dat je Baytril beter niet preventief kan geven omdat dit schadelijk kan zijn. Alvast bedankt voor je antwoord.

Groeten,

Rick
Groetjes van Rick,Natasja en alle valkjes.


www.valkparkietenkwekerij.nl

R.I.P. Valko, Lyko, Binky, Lutie

Mariska

Hoi Rick,

Daar ben ik ook wel benieuwd naar ;)
Baytrill is een vrij heftig middel.
Er zijn ook andere goeie op de markt die minder zwaar zijn heb ik gisteren gelezen.
Maar we zullen het horen, hoop ik ;D

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Bianca

misschien licospectin?!
???
die is ook erg allround.
Die had ik gekregen van Feld voor de baby valkjes vorig jaar.
http://www.linco-spectin.com/product_overview.asp?country=GL&lang=EN&species=PO&drug=LI

mischien kun je nog meer informatie vinden in het kopje medicatie op www.valkparkiet.startbewijs.nl
Daar staan verschillende produkt-links

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Lique

Hoi allemaal,

Het is zeker een erg goed discussiepunt. Eerder heb ik me ook niet aan de quarantaineperiode gehouden, en daar heb ik enorm van geleerd. Sinds die tijd doen wij het wel. je wordt ontzettend voorzichtig. Gelukkig kan je niet voorzichtig genoeg zijn hierin.

Mijn mening is dat als ik nieuwe valkjes aan heb geschaft, dat zij niet eerder de voliere in mogen, voordat ik weet dat alles helemaal gezond is. Ik heb veel vogels die me behoorlijk dierbaar zijn, zowel tam als wild. Ik zou niet weten wat te doen als zij komen te overlijden. Bij alle valken is het verschrikkelijk, alleen met sommigen heb je nou eenmaal meer band als met de ander.

Hygiene is natuurlijk erg belangrijk, zeker als je kweekt. Alleen is dat natuurlijk geen garantie dat er geen ziekte aanwezig kan zijn. Ik weet dat óok herman en jura last hebben gehad van een ziekte, hoe schoon ze alles ook hebben. Soms kan je er vrij weinig aan doen om het te voorkomen.
Ikzelf maak de voliere regelmatig schoon (normaal gesproken, nu met de zwangerschap wat minder hihi), maar van mij hoeft het niet helemaal steriel te zijn. De valken moeten natuurlijk wel wat weerstand kunnen opbouwen, en dat gaat erg moeilijk in een steriele ruimte.

Ontwormen vind ik erg belangrijk. Daarom geef ik ook minimaal 2 kuren per jaar. Ik wil dit zelf uitbreiden tot 4 kuren per jaar.

Antibiotica preventief geven is ook een keuze wat je maakt. Het is niet bepaald nodig, alleen na alles wat we al mee hebben gemaakt met de valken vind ik het een prettig idee, dat alle vogels helemaal "schoon" het nieuwe jaar in gaan.
Ik heb gehad dat ik móest kuren, alleen dat er jongen aanwezig waren, dat ik dit ook zo weer opnieuw kon doen, toen de jongen groter waren, omdat de jongen te weinig binnen kregen, dus de ziekte niet kwijt raakten.

Vandaar wil ik ieder jaar opnieuw met een soort schone lei beginnen wat de valken betreft.
Ik geef Baytrill. Feld heeft ook wel eens wat anders voorgeschreven, alleen vond ik dit vervelender toe te dienen. Baytril lost gemakkelijk op in water, en als dit goed aangezoet wordt drinken de valken hier niet minder graag van als gewoon water.
Teveel en te lang AB geven is natuurlijk niet goed, alleen als je gaat kijken naar de hoeveelheid kuren AB wat wij in een paar jaar tijd al gehad hebben... Nee dan geef ik liever 1 keer per jaar Baytrill. Dit is minder schadelijk als bijvoorbeeld 3 keer per jaar tijdens de kweek verschillende kuren van verschillende antibiotica.

Als een koper een vogel in quarantaine wil houden, is dat alleen maar verstandig. Het geeft de verkoper ook niet het recht om boos te worden of het gevoel te krijgen dat de koper de verkoper niet vertrouwt.

;D, wat een lang verhaal weer ;D

Groetjes Lique

Mariska

Hoi Lique,

Zeker een heel verhaal ;D
Je lijkt mij wel ;D ;)

Maar inderdaad is het niet altijd te voorkomen hoe je ook je best doet.
En dat kan natuurlijk ook gebeuren bij goeie kwekers die alles netjes op orde hebben.
Alleen ben ik er wel iets geruster op als ik bij een vertrouwde kweker koop waarvan ik weet dat ze schoon zijn op hun valken en verblijf.
Te schoon is inderdaad ook niet goed, ook voor ons niet.
Het blijft moeilijk.

Maar ik vroeg me wel af hoe jij de Baytrill doseert als je het preventief geeft. Welke hoeveelheid hou je dan aan?
Ik heb hier een kooi met 7 stuks en een kooi met 2 stuks waar ik mee probeer te kweken.
En zelf zou ik het wel een fijn idee vinden om ook 1 keer per jaar preventief een kuur te doen.
Zeker nu met 5 nieuwe in korte tijd!

Ontwormen heb ik ook nog nooit gedaan in de 13 maanden dat ik nu valken heb ::)
Wat gebruik jij daarvoor?

En ik zie het zeker niet als een belediging als een koper een jong van mij in quarantaine wil houden.
Het is alleen maar verstandig en daar kun je niks van zeggen ;)

Tot slot wil ik nog even zeggen dat ik vind dat jullie op een erg goeie manier te werk gaan en dat ik in dit discussiepunt al een hoop van je geleerd heb! ;)

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)