12 mei 2025, 23:04:12

wat vinden jullie??

Gestart door goudvis1977, 24 april 2006, 16:47:32

« vorige - volgende »

goudvis1977

Hallo allemaal,

ik wil jullie graag iets voorleggen, en jullie mening weten.
Ik heb twee valkjes. Twee mannetjes, die het niet super met elkaar kunnen vinden, maar ze zijn altijd samen, en volgen elkaar de hele dag. Ze hebben een fantastische kooi, zo'n grote van ferplast, zo eentje van 1.70 hoog, bij 80 x 60. In de kooi hangen veel speeltjes, takken, snoepstaven en nog heel veel dingen meer, om zich mee te vermaken. Ik ben veel thuis, dus veel alleen zijn ze niet (en ze hebben elkaar)
In princiepe zijn ze weinig in de kooi, behalve dan als ik niet thuis ben, want zoals jullie allemaal weten, zijn het echt slopers.

Kortom, ik denk best wel een goed leven...maar toch, knaagt er iets aan me. Waneer ik bv buiten ben, en daar de vogels heerlijk vrij zie rond vliegen, en samen heerlijk in de bomen fluiten, dan heb ik altijd medelijden met mijn twee valkjes die noodgedwongen de hele dag binnen zitten.

Ik denk ook, dat wanneer mijn twee schatjes, er niet meer zouden zijn (ik doe ze niet weg hoor..maar bv door ouderdom) dat ik geen nieuwe valkjes meer neem, omdat ik me er toch niet goed bij voel.

Wat vinden jullie hiervan??? moet ik me niet zo mutserig opstellen?? ze hebben immers nooit de vrijheid gekend, dus misschien dat ze niet ongelukkig zijn. Maar ja, hoe weet je uberhaupt dat je valkies gelukkig zijn. Ze praten veel, fluiten de oren van je kop..maar toch!!

Alvast bedankt, voor jullie reacties

gr monique

Cobie

Hoi Monique.

Mijn mening is bezint eer gij begint. De valkjes zijn idd de vrijheid niet gewend. En zo te lezen hebben ze een prima kooi en mogen ze er regelmatig uit. Ook schrijf je dat ze het naar hun zin hebben. Dus ben jij idd een beetje mutserig  ;D ;D. En voor de vogels buiten schuilt een groot gevaar. Denk maar aan katten. Ik hoop dat je nog lang van je valkjes mag genieten.

Groetjes Cobie.
Groetjes van Cobie en de valkjes

[/glow]
Cobie's valkjes klik hier

Ivy

24 april 2006, 18:14:07 #2 Last Edit: 24 april 2006, 21:31:06 by Ivy
Hoi Monique.
Ik begrijp dat je je zo voelt. Maar zo te horen hebben jou twee valkjes een heerlijk leventje en zoals je zelf al zei - ze kennen niet anders.
Op zo'n manier kan je alle dieren bekijken - een konijn, een kat of een hond stammen allemaal van wilde dieren af. Als je nog verder gaat - mens is ook gedwongen om dingen te doen die hij niet wil (in plaats van 'moeten werken voor je brood' zou heel veel mensen vast liever de wereld willen ontdekken).
Hoe heerlijk het leven van buitenvogels is - daar kan volgens mij ook aan getwijfeld worden. Ze moeten continu om zich heen kijken dat ze niet door roofdieren gepakt worden, 's winters moeten ze voedsel zoeken (wat in Nederland niet zo'n probleem is, maar er zijn landen waar veel meer sneeuw ligt bijvoorbeeld) en ook niet alle mensen gedragen zich aardig tegen dieren buiten in het algemeen... dus ja...

Als je je niet goed bij voelt, dan kan je later inderaad beter geen huisdieren nemen, maar ik kan me mijn leven niet meer zonder valkjes voorstellen :) en ik heb ook niet het gevoel dat ze depri zijn :D

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

goudvis1977

hallo allemaal,

ik kan me het inderdaad ook niet voorstellen dat ik mn valkjes niet meer heb. Ik heb veel plezier aan ze, en ben veel met ze in de weer. Misschien is het wel omdat ik ze juist zo lief vind, dat ik ze niets tekort wil doen.

gr monique

Rianne

Hoi Monique,

als je van de zomer zelf lekker buiten gaat zitten, kijk dan of je je kooi ook buiten kan zetten. Hier kunnen ze ook enorm van genieten. :)