Valkparkiet heeft eitje gelegd...wat nu?

Gestart door Wietje, 17 april 2006, 16:24:59

« vorige - volgende »

Wietje

We hebben twee valkparkietjes. 1 ervan heeft een eitje gelegd. Ze vinden elkaar verder niet echt aardig en zitten ook nooit bij elkaar. Kan het eitje toch bevrucht zijn? En wat moeten we nu verder doen met dit eitje? Het mannetje doet heel dominant en zit ook steeds op het eitje. Zodra het popje in de buurt komt wordt ze weggejaagt.

Riny

Hallo Wietje
Hing er een broedblok waar ze het eitje in hebben gelegd?
Groetjes Riny :D

Rianne

Hoi,

als je valkjes nooit bij elkaar zitten, zullen ze denk ik ook wel niet gepaard hebben. Dan is het eitje niet bevrucht.

Riny

Citaat van: Rianne op 17 april 2006, 17:33:55

als je valkjes nooit bij elkaar zitten, zullen ze denk ik ook wel niet gepaard hebben. Dan is het eitje niet bevrucht.

Hoy Wietje
Het zou kunnen dat het niet bevrucht is maar laat het toch maar liggen.
Of het moet zo zijn dat je geen jonkie's wil hebben.
Groetjes Riny :D

Wietje

Is het niet zo dat als je het eitje weghaald dat ze dan eitjes blijft leggen? En is het normaal dat het mannetje op het eitje gaat zitten en agressief reageerd? We hebben geen broedblok.

Theetje

Hoi Wietje,

Als je de eitjes weghaald blijft ze waarschijnlijk wel leggen ja.
Een valkje heeft niet perse een blok nodig, bij mij hebben ze de hele handel in het bakje met grit gedumpt.

Als je zeker wilt weten dat de eitjes niet uitkomen en je denkt dat ze bevrucht kunnen zijn kun je ze vervangen voor nepeitjes.

Het mannetje kan heel agressief worden tijdens het broeden. het vrouwtje overigens ook. De twee van mij zijn tam, maar nu echte killers.

Succes met je valkjes.

Groetjes

Theetje

Wietje

Inmiddels liggen er nu 4 eitjes. Ze wisselen elkaar wel steeds af. Dan zit het mannetje erop en dan het popje weer. Maar erg consecuent zijn ze niet want soms zitten ze er geen van beide op.
Mijn vraag is eigenlijk hoe lang dit zo zal blijven doorgaan? En wanneer ik de eitjes weg kan halen?