28 maart 2024, 19:38:20

Geparelde lutino of niet?

Gestart door Tara, 15 juni 2003, 18:16:06

« vorige - volgende »

Tara

Hoi allemaal,

ik heb een vraagje, mijn zieke Plukkie, die nu al veel beter is, heeft donkergele parels op zijn minder gele bijna witte pluimen. Deze zijn er eigelijk alleen op zijn vleugelpennen, verder eigelijk niet. Ze staan zo'n 2 cm verspreid van elkaar, is mijn Plukkie een geparelde lutino?

Groetjes, Tara

Speedy

Hoi Tara,

Ik heb elders in het forum ook al iets gelezen over geparelde lutino's, maar ik wist niet eens dat die bestonden.
Nu moet ik zeggen , dat mijn lutino Punky, op haar veren die ik nu van haar vind, allemaal gele stippen erop heeft zitten.
Stippen op een rij....wel leuk om te zien zo, want gek genoeg viel het me niet op zoals ze er gewoon bijzit.
Dus wil ik ook wel weten hoe dat met de lutino zit....met of zonder geel stippen.
 ;D

Groetjes,
Trudie

Tara

Hoi Trudie,

ik ben dan wel benieuwd van wie Plukkie ze heeft, 'r vader was een wildkleur en haar moeder een gewone lutino (denk ik toch). Maar haar zusje Kaila is een wildkeurtje en heeft ook parels onder haar vleugels, allemaal kleine stipjes die er normaal niet zijn :). Dus wel erg mooi. Bij Plukkie zijn de 'parels' ook allemaal op een rijtje :). Leuk om te zien hé :). Maar ze slaapt nu al weer, de hele dag al :-[

Speedy

Soms is het zo vreemd he, hoe ze aan die kleuren komen en vooral de stipels.
Ik zal het eens aan Cobie moeten vragen, Punky komt daar vandaan, en volgens mij de ouders allebei lutino's.

Miscchien last van de warmte dat Plukkie zoveel slaapt?

Tara

Hoi Trudie,

ik denk ook last van de warmte, en dat hoop ik tenminste want ik zou me geen raad weten, maar die zwarte uitwerpselen dan :-/

Speedy

Is er iets in het voer terecht gekomen per ongeluk?
Heb je alles al eens goed nagekeken?
Anders zou je toch dit aan een dierenarts moeten vragen hoor.
Hopelijk komt het nog goed, anders zou ik denken dat er iets aan de hand is bij jouw valkjes, misschien een soort virus?
Ik weet niet wat het kan zijn.

Groetjes,
Trudie

Tara

Hoi Trudie,

er is niets in het voer, er was tenminste niets in het voer. Ik vind het maar raar, soms ziet ze er stukken beter uit, andere keren dan weer niet ... zucht, we hebben vanmorgen al naar de DA gebeld en nog niets terug van 'm gehoord :(. Ik hoop maar dat het goed komt met Plukkie, want een valk heb ik nog nooit zo graag gezien als deze :(.

Speedy

Weet jij hel zeker dat jij grit geeft zonder houtskool?
Dat maakt namelijk ook de ontlasting zwart.
En er wordt afgeraden om grit te geven waar dat houtskool in zit.
Te herkennen aan de zwarte stippen die erdoor zitten.

Bel een andere arts op joh...je gaat toch niet op hem zitten wachten.

Groetjes,
Trudie

Tara

Hoi Trudie,

ik geef geen grit met houtskool hoor, als ik die er zie inliggen gaat die grit meteen weg. Dit is het dus niet :-/. Ik ga dan even vragen of ik naar de arts dicht bij onze deur mag gaan, het zal wel mogen.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Tara,
Een gewone lutino heeft ook gele stippen onder de vleugels net als bij wildkleur.
Bij de popjes blijven die stippen meestal en bij de mannen verdwijnen die na de rui.
Maar soms blijven ze bij mannen ook zitten maar dat wil niet zeggen dat het een geparelde lutino is want die heb je ook maar dan zie je echt duidelijk gele parels bovenop de rug en vleugels.

Groetjes, Paul

Barbara

16 juni 2003, 05:50:10 #10 Last Edit: 16 juni 2003, 05:51:05 by Barbara
Mijn zusje heeft een witkop die nog niet door de eerste rui is, maar die heeft ook witte parels op haar slagpennen, heel schattig! Maar jeziet ze niet altijd, ze zitten alleen op de dieper gelegen pennen. Bij de geparelde pop van mijn moeder za gik toevallig vandaag voor het eerst dat zij ook op haar onderste slagpennen parels op een rij heeft, ze is namelijk in de rui en de bovenste waarop geen parels zitten zijn uitgevallen.

Tara

Ah ik wil het al niet meer weten, Plukkie heeft het niet gehaald :'(

Remco_Ultee

Wat erg voor je!  >:(

 ???

Je hebt je best gedaan.

Barbara

Wat erg zeg! Sterkte verder!

Tara

Hai,

de moeder van Plukkie heeft nu een zere vleugel en wou haar eens uithalen om te kijken wat er aan scheelde, ik voel wel niets, ben daar ook geen dokter in ofzo. Maar ik zag wel dat Plukkie's moeder overal parels had. Dus die lijkt mij wel een geparelde lutino, alleen zie je het minder dan de andere vind ik. Misschien zou Plukkie toch gepareld worden ... We zullen het helaas nooit weten ...

Maar ze heeft een nieuw nest maar met een 'gehandicapte' vader owjee ... Zal nooit mijn Pluk terug krijgen  :'(