29 april 2024, 00:16:33

Jeuk aan neusdoppen?

Gestart door Linn, 28 april 2006, 16:25:04

« vorige - volgende »

Linn

Hoi,

Mijn valkparkieten hebben jeuk aan hun neusdoppen ofzo. Bij een van m'n valkparkieten is het zelfs zo erg, dat het een beetje heeft gebloed. Hoe kan dat? En wat is het?

Gerda

Hallo Linn,

Kun je beschrijven wat je bedoelt met jeuk aan de neusdoppen? De neusdoppen zijn van hoornweefsel en kunnen op zich dus niet jeuken!

Bedoel je dat je valkje vaak krabt aan zijn neus?
Of heeft hij bloed door niezen en zijn de neusdoppen rood en geirriteerd?
Waar zit het bloed precies?
Zie je afwijkingen aan de neusdop, zoals plekjes die lijken op schurft!!

Daarnaast nog een kleine vraagje: je hebt in een paar dagen tijd een heleboel korte vragen gepost. Misschien is het handig om wat vragen tegelijk te slellen (bijvoorbeeld bij mutaties stelde je vijf vragen die veel met elkaar te maken hadden) en wat meer informatie te geven (zoals in dit geval)??
Voor echt korte vragen kun je ook zoeken bovenaan in het zoekvenster (achter In kas:), dan vind je veel informatie


Groetjes, Gerda

Linn

Ze krabben aan hun neusdoppen ja. Bij die ene waar het een beetje had gebloed, zitten er rode kringetjes om de gaatjes van de neusdoppen.
Ze hebben ook soms last van niezen, hoe kan dat?
En soms gapen ze en strekken ze hun nek (tegelijk) hoe kan dat? Ik weet niet of dit allemaal met elkaar te maken heeft? Jeuk aan neusdoppen en gapen enzo?

Sorry! en sorry, voor de vele vragen!

Rianne


Gerda

Hoi Linn,

Vragen stellen mag op zich natuurlijk altijd. Het zijn alleen wat tips die ik je meegaf!!

Als mensen niet genoeg info krijgen om antwoord te kunnen geven, of telkens korte vragen zien met min of meer dezelfde strekking, kan het best zo zijn dat ze niet zo snel antwoord geven.


Bij mij krabben mijn valkjes ook wel aan de kop en de neusdoppen. Maar nooit tot bloedens toe!! Misschien weet een ander wat voor reden dit zou kunnen hebben.
Niezen mag, maar mag niet vochtig zijn. Droge nies is vrij normaal omdat een valkje nogal wat stof in zijn neus kan krijgen van het poetsen!!
Gapen is ook normaal, kijk maar bij de link die Rianne heeft gegeven!!

Groet, Gerda

Linn


Linn

Help! Het wordt steeds erger bij die ene valparkiet met wondje! De andere krabben ook wel, maar zij krabt tot bloedens toe! (Of ze heeft gewoon super scherpe nagels). Wat moet ik doen?

Gerda

Hoi Linn,

Het is denk ik raadzaam om een dierenarts er naar te laten kijken. Misschien heeft je valkje schurft.
Krabben tot bloedens toe is niet goed!!

Hier vind je een lijst van dierenartsen:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm

Sterkte met je valkje,
Groetjes, Gerda

Linn

Ik heb net nog is goed gekeken, en het valt gelukkig reuze mee! Pfoeh, wat een opluchting! :D