10 mei 2025, 21:22:34

kan geen nest controle uitvoeren

Gestart door dekker, 24 april 2006, 20:40:08

« vorige - volgende »

dekker

Hallo,
Ik heb mn eerste nestje jonge valkparkieten zitten. Ik weet dat er jongen zijn omdat ik ze heb horen piepen. Er zijn er minstens twee. Ik had ringen besteld om ze te ringen, maar ik ben bang dat dat niet gaat omdat ze absoluut er niet van af willen. Heel vaak zitten ze er allebij in en als ik dan het blok open doe beginnen ze hard te blazen naar me en soms springt er een omhoog naar mn gezicht toe. Toch wil ik ze graag ringen. Wat moet ik nu doen? Ze er gewoon van af tillen of op een andere manier er vanaf halen. Of gewoon laten zitten en niet ringen. Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden.

Arno

Hoi,

Dit gedrag is volkomen normaal hoor
Je moet de nestcontrole alleen doen als je denkt dat het nodig is of als de valkjes er geen last van hebben

Wat ik altijd doe is het volgende;
Ik wacht tot het mannetje alleen op het nest zit en ga dan een controle doen ,mocht hij dan bang worden en weg vliegen gaat het vrouwtje kort daarna meteen het nest in voor hoor is er dan niets verandert en alleen de man is dan even geschrokken.
Wat bij mijn ook wel gebeurt is dat de man gewoon blijft zitten ,als je rustig je hand in het nestblok doet zal hij net doen of hij zal gaan bijten maar dat doet hij dan niet maar zal wel een paar keer naar je hand gaan pikken.
Als je hand in het nest zit kan je heel rustig de jongen bij hem weg pakken en weer terug leggen.
Als je dit heel rustig doet zal de valk er geen last van hebben en het vrouwtje al hellemaal niet
Maar vaak tegen de tijd dat je ze moet gaan ringen zijn de ouders al wat vaker van het nest en heb je vrij spel.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uit gelegd anders hoor ik het graag
Groet Arno.
Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/

Rianne

Hoi,

je zou de ouders toch van het nest af moeten 'jagen'. Dit is wat makkelijker als er 1 uit het blok is om te eten. Zijn ze tam? Misschien kun je ze dan evengoed pakken. Mijn tamme pop wil ook bijten maar doet dit niet hard.

valkchico

Hallo,

Ik ben geen kweker maar heb wel een nestje. Ik heb ook twee heel waakse schatjes op het nest zitten. Zelf probeer ik ze zo rustig mogenlijk opzij te schuiven en soms gaan ze dan zelf weg of proberen te bijten (heb lange mouwen aan). Maar meestal valt het mee en doet het geen pijn.
Succes ermee en wat Rianne al zei als de kleintjes iets groter zijn dan gaan de ouders er vaker af.