8 mei 2025, 10:32:48

weekend, mee of thuis laten??

Gestart door cocokuifje, 12 april 2006, 20:49:50

« vorige - volgende »

cocokuifje

Wat is beter voor onze jonge valken (ong 3 maanden, tam, vliegen 1x p dag of 1x p 2 dagen vrij) Thuis blijven (met verzorging van de buurvrouw) of mee naar de caravan in het week-end? We hebben daar een kooi, identiek aan thuis gekocht en we hebben een reiskooitje (alleen glimt-ie erg en is eigenlijk voor een papagaai)
Wat levert minder stress, uit of thuis????? Marianne

Ivy

Hoi Marianne.
Is het regelmatig elke weekend dat je weggaat of maar een keertje? Als het maar 1 weekend is, zou ik ze toch thuis laten. Ze zijn met meerdere valkjes begreep ik? Je zei valken...
Meeste valkjes houden niet van reizen...
Is het elke weekend, dan is het anders. Het is dan moeilijk om te zeggen wat beter is. Moet je lang reizen?
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Karin

Voor een weekendje zou ik ze ook thuislaten, zeker in de zomer, want dan kan zo'n caravan nogal warm worden. Maar als je ieder weekend gaat is het misschien wel slim om het valkje nu alvast eraan te laten wennen, omdat het nog jong is. Als het helemaal niet mogelijk is om het valkje los te laten vliegen in de caravan heeft het meenemen niet veel zin en kun je het neter thuis laten.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

cocokuifje

We gaan wel heel vaak en het is eerder een chalet, dus ze kunnen daar ook vliegen. Voor de warmte is er een airco,maar ik weet niet of ze daar wel tegen kunnen. Ik zelf vind het altijd een onaangename koelte. Misschien moeten we ze eerst aan het reiskooitje laten wennen?
Kunnen valken eigenlijk slecht tegen muggen? Het is aan het water...
Marianne

cocokuifje

Hier zijn coco en kuifje ongeveer 2 maanden oud. Marianne

Ivy

Hoi!
Van de airco kunnen valkjes ziek worden als het te laag staat (ook in de auto als je ze vervoert). Ik hoorde zelfs dat er een valkje is doodgegaan omdat hij flink verkouden werd van de airco in de auto.
Als jij het zelf onaangenaam koel vindt, zullen zij ook last van hebben. Kan je het daar zelf wel lager zetten (of hoger eigenlijk)?
Het is lastig om te kiezen denk ik. Aan de ene kant is het voor ze leuk als ze met jullie mee kunnen en ook los mogen, aan de andere kant - het is wel veel stress.
Kan jouw buurvrouw ze niet laten vliegen?

Eerlijk is eerlijk - ik ging zelf een weekje weg en mijn schoonzus kwam elke dag langs, ze gaf ze eten en ze mochten ook een uurtje los. Maar ik voelde me niet goed er over, ik zat continu met allerlei horrorbeelden (brand, ongeluk enzovoort). Hier heb je waarschijnlijk niet zoveel aan  :-X
Ik ga ze met vakantie naar mijn valkenvriendin brengen en ik probeer te mijden dat ik langer dan een dag weg ben... dat is voor jou helaas geen optie... :-\
Ik hoop dat je hier toch iets aan hebt.
Ik ga kijken of ik iets over muggen kan vinden.

Groetjes, Ivana

Rianne

Als je maar 2 of 3 dagen weggaat zou ik ze de stress besparen. En ze hebben elkaar, dus ze zullen thuis niet gauw eenzaam zijn. Helemaal niet als iemand elke dag een keer of 2 gaat kijken om te voeren en te laten vliegen. :)

Ivy

Hoi.
Hier staat wel iets over muggen. Het is me niet echt duidelijk of het veel kwaad kan...

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,13347.0.html

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,6483.0.html

Het schijnt dodelijk te kunnen zijn voor de kanaries, maar kromsnavels zouden er niet zoveel last van hebben.
Ik durf geen uitspraak erover te maken....
Groetjes, Ivana

bohi

Hallo Ivy,

Hier durf ik wel een uitspraak over doen, heb er namelijk veel ervaring mee.
Mijn vrouw kweekt kanaries, ik zelf valken en parkieten.
Vorig jaar hadden wij veel last van muggen, zowel bij de kanaries als bij de parkieten en valken er zijn nogal wat kanaries gesneuveld en door onderzoek wat ik heb laten doen bleek dat dit door de mugge steken kwam, de valken en parkieten hadden er totaal geen last van, alle vogels zitten bij ons in een groot hok, ik heb het dan wel over een hok met waar 50 broedkooien staan voor zowel de kanaries als parkieten en valken, zo hebben parkieten en valken ook weinig of geen last van bloedluis en kanaries daar in tegen juist heelveel, als je bij kanaries geen voorzorg neemt tegen dergelijk ongedierte dan sneuvelen er veel vogels.
groet bohi

Gerdy

Hoi hoi

Ik heb afgelopen paasdagen Cocy wel meegenomen naar de caravan en dat dus voor de eerste keer...het enige wat spanning voor haar opriep was volgens mij het vangen vanuit de grote kooi naar het vervoersmandje...maar eenmaal in het mandje was ze rustig en maakte af en toe een geluidje...alleen als ik met de handdoek eraan kwam omdat ze mee naar buiten moest dan gilde ze het uit..maar zodra deze weer weg was was ze weer tevreden..in de auto ging alles goed als ze maar uit de vervoersmand kon kijken....in de caravan ging ook alles goed en volgende keer laat ik haar los vliegen daar...al met al voor ons en voor Cocy volgens mij geen slechte ervaring.

gr Gerdy

Ivy

Citaat van: Gerdy op 19 april 2006, 12:28:48
...alleen als ik met de handdoek eraan kwam omdat ze mee naar buiten moest dan gilde ze het uit..maar zodra deze weer weg was was ze weer tevreden..in de auto ging alles goed als ze maar uit de vervoersmand kon kijken..
gr Gerdy

Wat bedoel je hiermee? Vang je haar uit de kooi met een handdoek? Dat is wel stressvol voor een vogel. Misschien kan je haar leren op je vinger te stappen?
Groetjes, Ivana

Gerdy

Hoi Ivy

In het begin heb ik haar gevangen met een theedoek ...dit is twee keer gebeurd...maar dat is niet meer nodig ze gaat nu vanzelf haar kooi weer in...ik had die handdoek nodig omdat in de vervoersbak diverse gleuven en openingen zitten en aangezien het nogal hard waaide hier moest ik er toch iets overheen doen vandaar die handdoek....en Cocy wil wel op mijn vinger zitten in de kooi maar niet buiten de kooi..

groetjes gerdy