onze valk legt op pijnlijke wijze haar eitjes

Gestart door Zanten, 18 april 2006, 22:36:39

« vorige - volgende »

Zanten

Wie weet raad?
Onze valk heeft afgelopen zaterdag haar eerste ei gelegd. Dat heeft heel lang geduurd en volgens mij was het ook erg pijnlijk. Nu heeft ze inmiddels een 2e ei gelegd, op dezelfde pijnlijke wijze. Wie weet hoe lang dit nog door gaat en is er misschien iets tegen te doen, zodat dit stopt? Onze valk is nog geen jaar oud.

bobbie

Hallo,

Als een ei moeilijk gelegd wordt kan het helpen als de temperatuur rondom de vogel verhoogd wordt door bv een warmtelamp. Dan ontspannen de spieren meer.

Ook kan er wat olie bij de cloaca gesmeerd worden, dan is alles wat gladder.

De eitjes moeten in ieder geval niet worden weggehaald anders blijft ze ei na ei leggen.

gewoon de eitjes laten liggen. Meestal stoppen ze met leggen na 4 of 5 eitjes. Dan zal ze gaan broeden. Dit kan 3 weken duren. Daarna zal ze haar interesse in de eitjes verliezen. Pas dan kunnen ze worden weggehaald.

Ook kunnen de eitjes vervangen worden door nepeitjes.

Zit er ook een man bij of zit ze alleen?

Het is de natuur en is moeilijk te stoppen. Hooguit door een dierenarts die een injectie zal geven. Maar dat doen ze meestal niet, pas als er heeeeeeeeeel veel eitjes worden gelegd.

Succes, Nel

Sanna

Hoi Zanten,

Is je luchtvochtigheid in orde?

Groetjes, Sanna

Rianne

Hoi,

ik wil eerst even zeggen dat ik niet twijfel aan je inzicht hoor Zanten, maar waarom denk je dat de pop veel pijn heeft? :)

Riny

Hallo allemaal
Bij zit er dit jaar een popje bij die aan ieder gelegd eitje, wat bloed heeft zitten.
Verder merk ik niets aan haar.
Haar verenkleed ziet er uit net als normaal,ook broedt ze goed.
Groetjes Riny :D

Zanten

Bobbie, bedankt voor je reactie, we gaan er mee aan de slag en laten de eitjes maar lekker liggen. Ze zit trouwens alleen en is daardoor tam. Ze komt graag bij je zitten, vindt ze heel gezellig.

Rianne

http://www.valkparkiet.com/nl/files/gezondheid.htm

Op deze pagina staat een stuk over legnood, wat vrij pijnlijk kan zijn voor je valkje. Hopelijk heb je er iets aan. :)