20 april 2024, 04:59:57

Waarom quarantaine

Gestart door Lucky Charlie, 19 april 2006, 15:26:39

« vorige - volgende »

Lucky Charlie

Heey iedereen,

Waarom moet een valkje in quarantaine als je hem/haar aanschaft? Ik bedoel als ie ziektes heeft of zo, dan had de vorige eigenaar dat toch ook wel gemerkt. Blincky heeft nooit in quarantaine gezeten, die kwam gelijk bij Ingo in de kooi.
alvast bedankt.

groetjes Lutske


Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Rianne

Hoi,

vaak zitten de valkjes met z'n allen gezellig in de voliere, of in een (kweek)kooi. Of je valkje is alvast uit de voliere gehaald.
Alles is vreemd voor hem, en dan zal een valkje niet gauw laten zien dat hij ziek is. Het vervoer en de verhuizing neemt enorm veel stress met zich mee, waardoor de weerstand van de valk wat minder wordt. Daardoor kunnen sluimerende ziektes zich openbaren.

Ik heb hier zelf een voorbeeld van:
mijn cinnamon geparelde witmasker pop komt helemaal uit Belgie vandaan. Een reis van omgeving Antwerpen naar de kop van Noord Holland, met Tilburg als tussenstop. Anyway, het valkje zat hier net een paar dagen in de kooi, tot ik een verdikking bij haar oog opmerkte. Ze had een voorhoofdholte ontsteking en moest aan de antibiotica. Dit mochten de andere valkjes niet hebben dus zat ze tijdelijk alleen. De dierenarts heeft me gezegd, dat dergelijke ontstekingen ook passen in het beeld van chlamydia of papegaaienziekte. Dus stel dat ze dat had, had ze de andere valkjes kunnen besmetten.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn antwoord. Een kweker is vaak een heel kundig iemand, maar als een valkje een sluimerende ziekte heeft, of gewoon niet laat zien dat hij ziek is, kan de kweker dat ook niet weten. :)

Lucky Charlie

Hoi,

Bedankt, en ik heb zeker wat aan je antwoord.is het weer goed gekomen met dat valkje van jou? Die kweker kan er dan natuurlijk niets aan doen.:) Nogmaals bedankt.

groetjes Lutske


Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Rianne

Na de AB kuur was de ontsteking over, maar heeft ze later een luchtzak ontsteking gehad. Ik kreeg andere AB, die ik in haar bekje moest spuiten. Ze is nu weer gezond. :)
Ook heeft ze kromme voetjes dus ik denk dat het gewoon een zwak valkje was. Maar toen ze daar zat is me dat niet opgevallen. Ik let voortaan wel beter op. ;)

Lucky Charlie

Ja, zeker. Maar ze is toch wel lief, ;). Dat zijn eigenlijk alle valkjes. :D Ben blij voor je dat ze weer helemaal beter is.

groetjes Lutske


Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora

Rianne

Hoe lang heb jij je nieuwe valkje al? Hij/zij hoeft niet ziek te zijn hoor, maar ik zou ze wel even in de gaten houden. :)

Lucky Charlie

Heey Rianne,

Ik heb hem/haar, nu ongeveer 2,5 maanden. Ik dit ook in mijn verhaal gezet, onder dagboek en dan bij verhalen. Blincky is nooit ziek geweest, Ingo ook niet.

Groetjes Lutske


Mijn liefies!!!

Elmo
Flupke
Bonnie
Lora