3 mei 2025, 21:58:43

mijn valkje eet geen zaadjes

Gestart door cuckoo, 6 juli 2003, 21:08:43

« vorige - volgende »

cuckoo

Hallo.
Ons valkje van ongeveer 6/7 wkn oud wil geen zaadjes eten.
Hij of zij wil alleen maar pap uit de spuit.
We proberen de vogel een beetje te dwingen door hem s'middags geen pap te geven maar dit lukt niet echt.
Wij vinden dat de vogel ook vrij magertjes is dus lijkt het ons dat hij toch wel honger heeft.
Wat kunnen wij het beste doen?
B.V.D
Groetjes Trudie en Lucien

Lique

Hoi,

Ik heb ook een valk van 7 weken, die ook alleen maar handopfokvoer wil eten.
En ook nog het liefst uit een spuitje. Hij vertikt het ook om gewoon zaadjes te eten.
Je zou kunnen proberen, net als ik om het niet uit een spuitje te geven, maar van een lepeltje.
Hier steeds minder handopfok aan toevoegen, en meer eivoer.
Zo bouw je iedere keer meer op, en doe je er parkietenzaadjes doorheen. Op een gegeven moment hou je allen nog maar eivoer met zaadjes over, en hopelijk gaat hij dan gauw zelf eten.

Groetjes Lique

Paul

Hoi Trudie en Lucien,
Ik heb momenteel ook een vogel die ik met de hand groot breng en die at alleen maar uit een spuitje.
Ik heb vandaag met de volgende voeding langer gewacht dan normaal dus hij had erge honger en toen ik met een lepeltje probeerde at ie daar ineens wel van :-)
Als ie eenmaal met van een lepeltje eet kan je er ook zaadjes doorheen doen als je valkje ouder is dan 5 weken dan leert ie dat vast eten en daarna begint ie er vanzelf aan te pikken als ie het gewend is.
Heb je ook trosgierst bij hem liggen?
Daar gaan ze namelijk als eerste van eten omdat de zaadjes klein zijn en makkelijk te eten voor ze.

Groetjes, Paul

Speedy

Hoi naamsgenoot, ;D

Bij mij ging het eigenlijk zo goed als vanzelf, met mijn vinger ging ik dan tegen de trosgierst aan tikken en met mijn nagels maakte ik het pel geluid.
Hoop dat je het kan volgen wat ik bedoel, je nagels laten tikken (schieten) dat lijkt op het kapot maken van de zaadjes.
En dat doet hem/haar dan denken aan samen eten.
Ja hier is het tot nu toe altijd wel gelukt.

Veel succes verder en groetjes,
Trudie

cuckoo

Wij willen jullie even bedanken voor de reakties.
We zullen jullie tips opvolgen en als we nog vragen hebben weten we waar we moeten zijn,nogmaals bedankt.
groetjes Trudie en Lucien :
 :)