3 mei 2025, 07:52:22

Help! is Oscar ziek??

Gestart door Sanne388, 28 april 2006, 21:37:53

« vorige - volgende »

Sanne388

Hey..

sinds gisteren mag ik niet meer de kooi van Oscar in :S, hij begint dan te blazen en te bijten. Vanochtend begon hij weer te blazen, maar hierbij maakte hij nog een soort van raar krijsgeluid. Nu net begon hij weer dat te doen.
Ik denk van: "misschien met trostgierst gaat het? ". Hij at er van..
blies en beet niet meer, maar begon nog steeds zo zielig te krijsen :(  sinds net doet hij het constant :(
Is Oscar ziek? volgens mijn zus zat hij de hele dag bol,, nahjah niet daT zij iets van valkjes afweet ofzo. Maar als ik de kooi inkom is hij gelijk weer actief. Hij is verder ook wel actief, maar ik maak me toch wel zorgen. Met mijn vorige valk had ik dit nog nooit meegemaakt.
Kan iemand me helpen? of het me uitleggen?
Vast heel erg bedankt!
Groetjes, Sanne

bobbie

Hoi Sanne,

Is het een pop? Zit ze veel in een hoekje van de bodem?
Zoals je het beschrijft is het een broedse valk.

Zit ze ook weleens "kippetje"?  Door haar pootjes gezakt met haar staart omhoog en haar lichaam horizontaal?

Groetjes, Nel :)

Sanne388

Hi Bobbie,

thnx voor je snelle reactie. ik heb geen flauw idee of het een man of pop is. Hij maakt vrij vele geluid, zingen kan ik het niet noemen, maarjah.. Oscar is ook nog maar ca. 9 weken oud, dus echt zeker weten doe ik niet of he teen man/pop is..
Hij zit niet echt vaak op de bodem. Als ie dat wel doet, zit hij zaadjes te pikken, of een beetje mal rond te rennen.
Stil zitten op de bodem heb ik nog nooit gezien...

Mariska

Hoi Sanne,

Gezien de leeftijd vermoed ik dat het bedelgedrag is.
Wat ze ook bij de ouders doen als ze willen eten.

Hoe lang is je valkje al bij jou?
En weet je of hij met de hand gevoerd is geweest?

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Rianne

Ik denk ook dat het bedelgedrag is. Eet je valkje wel helemaal zelfstandig?

Sanne388

Jah, hij eet heel goed :).. ik weet dat hij niet met de hand opgevoed is. Hij is daar amper in de handen geweest...
Daarom verbaasde ik me dat hij al zo snel tam was.
hij is vanaf 14 april bij mij.. Ik zal straks ff kijken of hij nog steeds zo blaast, bijt, enzv.

bobbie

Sorry Sanne,

Ik had inderdaad even naar de leeftijd moeten vragen. :)

Groetjes, Nel :)

Sanne388

Nouja, ik kan het ook niet bedenken,,
Als t nou bedelgedrag is weet k ook niiet wat ik er aan kan doen..  ???

Lin

Citaat van: Sanne388 op 29 april 2006, 10:27:29
Nouja, ik kan het ook niet bedenken,,
Als t nou bedelgedrag is weet k ook niiet wat ik er aan kan doen..  ???

Daar kan je ook niks aan doen. Ik merk wel dat je valkje erg bang is. Doet hij dat vaker?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Sanne388

Nou nee, niet echt. De 2de dag kwam hij al zo perongeluk op mijn vinger zitten. Toen met trostgierst lukte het, toen deed hij het zonder trostgierst. Nooit problemen gehad. K was net even wezen kijken, hij zat heel lief te spelen op de bodem..
Ik deed het deurtje open, hij blies niet, hij zat alleen heel raar te kijken.. Ik dacht van, nahjah nu laat ik hem maar ff.. Ik zal straks kijken, en dan laat  ik het jullie ff weten ;) of hij weer op me hand durfd..

Sanne388

Heyy :)
Nou ik heb oscar vandaag 2 keer op mijn hand gehad, koste wel wat moeite maar toch. de eerste keer beet hij in mijn vinger.. en ging er ook al weer snel vanaf. de tweede keer wou ik hem wat trostgierst geven, mahjah, bleek dat hij het stokje leuker vond :) duss, daarmee kwam hij op me hand zitten, :) Toch is het wel wat werk, want hij klimt de hele kooi door..

Ivy

Hoi Sanne.
Het klinkt wel alsof Oscar niet zo tam is als je denkt... Als hij niet makkelijk op je vinger komt zitten, kan je hem beter niet opjagen en hem dwingen om dit te doen... zo begrijp ik tenminste je laatste zinnetje.
Je kan het beter ietsje voorzichtiger aanpakken en laat Oscar wat langzamer aan je hand wennen. Dus als hij niet op je vinger wil, gewoon rustig met je hand bij de opening blijven en wachten totdat hij zelf naar de trosgierst komt. Anders maak je hem misschien bang.
Misschien kan je hier: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

ook nog wat tips vinden om verder te gaan.
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sanne388

Hey Ivy, nou ik had je reactie niet gelezen..
Oscar is degelijk wel tam .. Hij staat nu bij mij op mijn slaapkamer.. Bleek dus dat hij beetje parra van de honden werd?  Nu zit hij op me schouder, geeft kusjes, ik mag lekker met hem kroelen, ik denk dat het de laatste tijd een beetje te druk voor hem was,, want nu wil die niks liever als bij me zitten :D