Valkparkiet schreeuwt als hij ons niet ziet!

Gestart door Hans, 9 september 2002, 17:25:10

« vorige - volgende »

Hans

Onze valkparkiet is bijna vijf jaar oud. Het probleem wil, dat als niemand in de kamer is, hij heel hard gaat schreeuwen. Op het moment dat iemand weer in de kamer komt, is hij weer stil. Dit is waarschijnlijk een vorm van aandacht, maar is er een manier om dit af te leren? We worden er een beetje moedeloos van. We hebben al geprobeerd om een doek over z'n kooi heen te hangen, maar voor het beestje is dit ook niet leuk. Verder is hij wel heel tam: hij komt gemakkelijk bij je zitten; ook bij iemand die hij niet kent.

Alvast bedankt voor een antwoord,

Hans

Peter

Hallo Hans,

Het is inderdaad een vorm van aandacht vragen.
Je kunt proberen om en spiegel in de kooi te hangen.
Je valk gaat dan gezelschap zoeken bij zijn spiegelbeeld.
Een nadeel is soms dat ze iets minder tam worden.
Doet je valkparkiet dit zijn hele leven al of sinds een tijdje?

Groetjes,
Peter

Van Mechelen Wendy

Beste,

Wij hebben dus net hetzelfde probleem.  Om GEK  :o te worden en op den duur begin je echt te denken om het beestje weg te doen.  :-[ maar dat krijgen we niet over ons hart.  We hebben al aan het denken geweest misschien een tweede maar dan wordt hij wel minder tam.
Meer thuis zijn is ook geen optie.  Ik hoop ook snel op een oplossing want die doek over de kooi is idd ook maar niks.

Wendy

Gerda

Hallo baasjes van schreeuwende valkparkieten (en iedereen die van valkparkieten houdt),

Een goede en zeer natuurlijke oplossing is een tweede valkparkiet erbij nemen. Valkparkieten leven in sociale groepen, waarbij ook sociale controle is. Dat betekent dat ze naar elkaar roepen als ze elkaar niet kunnen zien. Wanneer de anderen niet antwoorden zal het roepen steeds harder worden. In het huisgezin heeft de valkparkiet ook een plaats in de groep. Hij roept als hij jullie niet ziet, hij vraagt of het wel goed met jullie gaat en waar jullie zijn, en als er geen antwoord komt kan hij steeds harder gaan roepen. Wanneer je een tweede parkiet neemt (als je bang bent voor een huis vol kun je er twee van hetzelfde geslacht nemen, wij hebben twee mannetjes en dat gaat heel goed) zullen de parkieten meer op elkaar letten. Als ze bij elkaar zitten zul je geen last van geschreeuw hebben, maar als je er eentje alleen laat en de ander meeneemt zullen ze naar elkaar gaan roepen en meestal blijven roepen tot ze weer bij elkaar zijn.
 
Wanneer je eerste valkparkiet tam is, blijft deze ook tam als er een tweede bij komt. Als dit een handtamme is of een jong zal deze het sociale gedrag van de eerste parkiet veelal kopiëren en snel tam worden. Je hoef niet bang te zijn dat ze minder van jullie willen weten.
Eén valkparkiet alleen is erg zielig. Bij ons is er altijd iemand thuis, en toch hebben we al snel voor een tweede gekozen. Als baas kun je nooit de vervanger zijn van een vogelmaatje.

Groetjes Gerda

Silvia

Schreeuwen is inderdaad een probleem... Onze valk deed het eerst ook heel veel, maar nu gelukkig minder.

Ik heb op een engelse site hier iets over gelezen. Het is belangrijk om proberen vast te stellen of je valk roept omdat hij bang is dat er iets mis is met jullie of dat hij roept om aandacht.

Als hij nl. alleen roept om aandacht, kun je wellicht twee schreeuwers krijgen als je een tweede erbij koopt. Ze kopieren nl. elkaars gedrag.

Onze valk roept echt omdat hij ons niet ziet en niet zo zeer om aandacht. Wij fluiten of roepen vaak wat terug als hij ons niet ziet. Op een gegeven moment weet ie dan dat het goed is en dan houdt hij er ook mee op. (Behalve als we in de keuken zijn... waarom weten we ook niet, maar dan blijft hij roepen)

Groetjes Silvia

Judy

Hoihoi,
Mijn valkje schreeuwt met name als ik naar het toilet ga. Tegenwoordig laat ik de deur dus op een kiertje, en praat terug. Zo is het enigszins hanteerbaar  :)

cisca

HALLO WAT EEN PROBLEMEN MET SCHREEUWERDJES.
ik heb ook een schreeuwerd gehad maar door er tweede bij te nemen was het over en jullie kunnen het geloven het is namelijk sammy die bij angelique en peter zit en dat is echt een schatje maar ik heb ook Bonny hier zitten en die is opgesloten geweest in een kast vanwege het schreeuwen en nu bij mij fluit hij het hoogste lied en is heel lief en aanhankelijk.maar ik heb dan ook wel het geluk dat ik 7 valkjes heb en een nestje met 5 jongen dus bij mij zijn ze nooit alleen en dat is wel fijn ze zijn zo graag met zen allen dan hebben ze aanspraak en gezelligheid aan elkaar.
ik wens jullie allemaal veel sucses met jullie vogel en geef de moed niet op maar probeer een passende oplossing te vinden.

Diana

Mijn Coco schreeuwt ook en gaat helemaal wild doen als je met hem geknuffeld hebt en hem terug in de kooi doet. Maar dat doet hij niet als hij gewoon de hele dag in z'n kooi zit'. Hij doet het juist als je 'm aandacht geeft, en als je dat niet doet schreeuwt hij juist niet... :-/

Lique

[shadow=beige,left,300] Hallo allemaal,

Het schreeuwen is een vorm van aandacht trekken. De valkparkiet wil dat je bij hem bent. Veel valkparkieten die alleen in een kooi zitten doen dit. Gelukkig hebben wij weinig last van de valkjes qua schreeuwen, het scheelt wel of je valk nu alleen is of met meerderen. Bij ons zoeken ze elkaar op, en ze trekken minder naar ons toe, als ik de kamer uit loop, gan ze me niet zoeken, of zetten ze het op een schreeuwen. Daar zijn we erg blij mee, ze zijn echt blij met elkaar. Wel gebeurt het soms, dat als P.D. gaat vliegen en K.C. kan haar niet vinden, dan zet hij het wel even op een schreeuwen, maar dit komt omdat hij haar kwijt is. Dit vinden we ook geen probleem, het komt vrijwel niet voor, alleen ik kan me goed voor stellen dat als je valkparkiet jou roept, dat het best vervelend kan zijn.

Groetjes @ngelique
[/shadow]  

Natalie

18 oktober 2002, 21:28:01 #9 Last Edit: 18 oktober 2002, 21:31:03 by Natalie
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn valkparkiet. Hij is (pas) 10 weken oud. ik woon in een studentenhuis, en mijn medestudenten zijn ondertussen niet meer zo gecharmeerd van Pino. Als ik even de kamer uitga (naar de keuken, toilet of badkamer) dan gilt hij de hele buurt bijelkaar, echt vreselijk, en hij houdt dan ook niet op. Het rare is alleen dat wanneer ik het huis uitga om bijv. boodschappen te doen, dan gilt hij een keer of drie en dan issie stil! Is daar ook iets tegen te doen? Ik vraag me nl. af of dat dan ook vragen is om aandacht. Ik wil er in ieder geval geen tweede vogel bijnemen. Ik wil hem eigenlijk niet weg doen, want verder is hij al hardstikke tam en lief, maar op de duur moeten mijn medebewoners er toch geen last meer van hebben, want dan ontstaat er een onhoudbare situatie.

Mirjam-Moniek

Hallo
Mijn valkparkiet schreeuwt ook als ik hem terug doe in de kooi en hij wil er nog uit zijn. Hij gaat dan ook druk doen om aandacht te trekken. Ik negeer hem dan gewoon, zodat hij leert dat hij daarmee geen aandacht krijgt. Hij krijgt dit al aardig door, want hij stopt er steeds sneller mee. Je kunt dit effect versterken door hem wat aandacht te geven als hij rustig op een stokje is gaan zitten of zichzelf gaat vermaken met een speeltje in de kooi. Als je valkparkiet schreeuwt als je de kamer uitloopt, kom dan de kamer alleen binnen als hij stil is. Als je naar binnen komt als hij schreeuwt, denkt hij namelijk dat hij je met schreeuwen weer de kamer in heeft gekregen. Je hebt je valkparkiet onbewust door operante conditionering geleerd dat schreeuwen ervoor zorgt dat je terug komt. Klassieke en operante conditionering zijn lang bekende psychologische princiepes waarmee je mensen en dieren vanalles kan leren en afleren als je het consequent toepast. Helaas ben je je er vaak niet van bewust en leer je per ongeluk je dieren of kinderen dingen aan die niet handig zijn. Denk dus bij problemen altijd goed na over wat jij doet en je dier. Wat wil je dier en geef jij je dier dit onbewust? Hoe kan je voorkomen dat je je dier geeft wat hij wil wanneer hij ongewenst gedrag vertoond? Vergeet dan nooit te bedenken hoe je je dier kan geven wat hij wil op een manier die geen problemen opleverd. Bij aandacht vragen kan dat heel makkelijk door je dier alleen aandacht te geven als hij gedrag vertoond waar jij wel blij mee bent.  
Veel succes allemaal met jullie valkparkieten.

Natalie

Ik wil graag even reageren op de 'oplossing' van mirjam-Monique. Ik heb al geregeld geprobeerd om mijn valk geen aandacht te geven als hij schreeuwt, maar echt helpen wil dat niet (in mijn geval). Bovendien ben ik niet van plan om buiten de kamer te gaan zitten wachten tot mijn valk uiteindelijk eens ophoudt met schreeuwen. Het is volgens mij een oplossing die in de theorie wel werkt, maar in de praktijk heb ik er toch mijn twijfels over, helaas

Mirjam-Moniek

Het is een oplossing die in de praktijk wel degelijk werkt. Je moet het alleen wel consequent toepassen en dat kost natuurlijk veel geduld. Je zegt zelf al dat je niet van plan bent te wachten tot je valkparkiet stil is. Als je dat geduld niet kan opbrengen zal het zeer zeker ook niet werken, gewoon omdat je het princiepe niet goed toepast. Geef dan niet de methode de schuld, maar geef dan toe dat jij niet in staat bent de methode toe te passen. De methode wordt al jaren met veel succes toegepast op zowel dieren als mensen. Sterker nog, het is een theorie die is ontwikkeld vanuit de praktijk en is niet ontstaan doordat mensen eens rustig waren gaan zitten met een biertje erbij en eens wat bedachten. En gedrag negeren houdt dus in dat je niets zegt tegen je valkparkiet en niet eens naar hem kijkt. Als je zo af en toe heel even iets van aandacht geeft (kijken, wat zeggen), negeer je niet consequent en zal het ook niet helpen. Het is een oplossing die alleen werkt als je het goed toepast, zoals met alles zo is. Als je dat niet kan opbrengen kan je inderdaad beter een andere oplossing zoeken. Negatief gedrag negeren is één van de moeilijkste dingen voor mensen. Het is dus niet zo raar als je dat niet volhoudt.

Mandy

Hallo allemaal,
Ik heb dit bekende probleem ook al meerdere malen ondervonden. Bij mijn grasparkiet hield het ook op toen hij er een vriendje bij kreeg, bij mijn valkparkiet idem dito. Ze schreeuwden alleen nog als ze elkaar even uit het oog waren, bv. marrie in de keuken die truus in de huiskamer niet zag, als ze weer naar elkaar gevlogen waren was het weer goed. Mijn advies is dan ook een 2e parkiet, dit gaat goed, ze hebben het vaak fijn samen. En de ander die erbij komt imiteert vaak de andere (vooral als je er een jonge parkiet bij zet) en wordt dan ook vaak tam, je moet er zelf uiteraard ook tijd en moeite in steken.
En het is inderdaad waar dat als je je parkiet negeert als tie gaat schreeuwen als je de kamer uitloopt, hij hier snel mee stopt. En dus niet terug lopen, want dan heeft het dus gewerkt en blijft ie dat doen! Ik heb nu een papegaai alleen binnen en die geeft vaak 2-3 felle schreeuwen als ik de kamer uit loop en houdt er dan mee op.
Succes allemaal.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Natalie

Ik zal hier verder niet meer op reageren om een welles-nietes-discussie te vermijden. Als ik vind dat een bepaald principe niet werkt dan wil ik daarmee zeggen dat IK het niets vind, en niet dat dat principe bij een ander niet werkt want daar kan ik niet over oordelen. Ik heb enorm veel geduld voor en met mijn valk, maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat die valk mijn leven niet gaat bepalen, en dat ik dus niet buiten mijn kamer blijf omdat Pino schreeuwt. Ik heb ook verder geen uitwijkmogelijkheid omdat ik in een studentenhuis woon, en dus maar 1 kamer tot mijn beschikking heb. Bovendien is het schreeuwen toch al wel minder geworden in de afgelopen weken, dus mijn probleem is al in grote mate verholpen :)