24 april 2024, 19:51:09

zit zijn gewicht goed?

Gestart door yvesvdn, 18 april 2006, 13:35:48

« vorige - volgende »

yvesvdn

Hallo,

Ik heb dit weekend ons valkje even op de weegschaal gezet en die geeft 70 gr aan...
ons valkje is ongeveer 7 maand oud.
mijn ouders hebben ook 2 valkjes, die zijn enkele jaren oud en zijn merkelijk groter dan die van ons, en dikker
De onze is echter niet mager, tis te zeggen, zijn borstbeen steekt niet uit ofzo, hij eet voldoende (kleur ontlasting is ok)
hij heeft wel veel beweging, hij zit vaak uit de kooi, en hij krijgt niet echt veel snoep ook misschien daarmee.
moet ik me nu zorgen maken over zijn gewicht?

Riny

Hoy Yves
Het gewicht van je valkje is laag.
Maar als jij zegt dat het borstbeen niet uitsteekt.
Eigenlijk kan ik het me niet voorstellen,de jonkie's bij mij zijn zwaarder als ze naar de nieuwe eigenaar gaan.
Groetjes Riny :D

yvesvdn

Hallo,

Ja ik vind het ook zo laag, als ik lees dat sommige rond 100 gram wegen..
Hij is wel klein, in vergelijking met andere valkjes,
verder aan zijn gedrag is niets mis, hij is speels, vriendelijk, we kunnen hem kroelen, hij fluit enzo.
Verder krijgt hij af en toe wel trosgierst, nu heb ik de laatste tijd ook de zonnebloempitten niet meer uit zijn zaden gehaald, in de hoop dat hij wat zwaarder zou worden dan.. maar tevergeefs..

groetjes

Rianne

Een goed gewicht voor valkparkieten is minimaal 80 gram. Het best is als dit tussen de 80 en de 100 zit, afhankelijk van de grootte van je valkje.

Sanna

18 april 2006, 18:20:49 #4 Last Edit: 18 april 2006, 18:25:38 by Sanna
Een valkje gezond aan laten komen duurt vrij lang, dat gaat helaas niet in een paar dagen. Je kunt hem extra zonnebloempitten geven en bruin brood (vers wordt hier het meest gewaardeerd ;D). Is hij altijd al zo geweest of is hij de laatste tijd afgevallen? Als je het niet vertrouwd kunt je hem ook eens door een vogelarts laten bekijken - niet een gewone dierenarts, die weten meestal te weinig van vogels. Succes!

Groetjes, Sanna

disney

Ik heb niet veel verstand van het specifieke gewicht van valkjes, maar er zijn wel een paar goede algemene punten om aan te denken.

Blijft het gewicht constant?

Is er een kans dat je valkje met wormen besmet is?

Eet het dier voldoende?

Is het actief genoeg? Raakt het niet te snel buiten adem ed?

Ik heb bijvoorbeeld een ini mini kleine grasparkiet van bijna 50 gram, wat belachelijk zwaar is. Mijn bonte boer is 130 gram, wat weer behoorlijk licht is. Beide hebben een goed maar niet overdreven voelbaar borstbeen, zijn goed actief, eten goed en hebben geen wormen of andere parasieten. Bovendien zijn beide heel constant in gewicht.
De valk heb ik nog nooit gewogen. Hij maakt een pico bello indruk bij alle bovengenoemde punten. Dus ik vind het wel prima zo. Krijg ik de kans eens (hij is niet super tam, dus zou onder dwang moeten en dat vind ik het niet waard) dan weeg ik hem wel, gewoon ter vergelijk als er eens iets mocht wezen.

Groetjes Karin

yvesvdn

Hallo,

Hij is altijd zo geweest,
Volgens mij is hij echt niet ziek ofzo. Hij is wel vrij klein, (bestaan er dwergjes onder valkjes??)  ;)
2 maand geleden is hij wel ziek geweest, toen zijn we bij een vogelarts geweest, en die zei dat alles ok was (buiten de bacteriële infectie die hij toen had).
ik zou wel een foto kunnen posten of mailen maar ik weet niet hoe dat werkt..

hij eet zeker voldoende, hij is speels, vliegt geregeld eens rond in ons huis, en wordt het liefst van al gekroeld,
hoe kan je dat controleren ivm wormen? zie je dat in de ontlasting?
Toen we 2 maand geleden bij de DA waren heeft die geen wormen vastgesteld na onderzoek onder de microscoop.
Het gewicht blijft constant ja, op enkele grammetjes na.
Maar hij is ook niet echt groot, in vergelijking met de valkjes van mijn ouders bvb.
Misschien zal hij nog wel groeien, hij is nog maar 7 mnd oud.
Nadat hij gevlogen heeft is hij soms buiten adem ja, maar dan heeft hij wel enkele keren de huiskamer rondgevlogen, bv na een 'vlucht' van zijn kooi naar mijn schouder of de kast is hij nooit buiten adem.

groetjes

ps sorry voor het lange antwoord :-[

Rianne

Hoi,

geeft niks hoor, een lang antwoord, daar hebben we meer aan als aan 1 kort zinnetje. :)
Mijn albino had een groeiachterstand, en was ook niet erg zwaar. Hij is nu een jaar oud en toch rond de 100 gram. Dus jouw valkje kan ook nog wat zwaarder worden. :)

Sanna

Nou, het klinkt alsof jouw valkje prima in orde is hoor. Waarschijnlijk is hij nog wat onder z'n gewicht omdat hij ziek is geweest (bacteriele infectie is nogal een aanslag op de vogel). Zoals ik al zei kan het vrij lang duren voordat hij weer op z'n oorspronkelijke gewicht zit. Bovendien is hij nog erg jong. Een valkje bereikt pas met een jaar of 2 zijn uiteindelijke volwassen gewicht. Je ziet dan ook dat hij dan (als hij uitgegroeid is) een bredere borst gekregen heeft. Waarschijnlijk is jouw valkje nu nog gewoon wat ielig. Maar je hebt zeker hele verschillen tussen de valkjes hoor. De ene is stevig gebouwd terwijl de andere eruit ziet alsof hij zo weggeblazen kan worden ;D. Als de ontlasting in orde blijft (als hij 2 maanden geleden op wormen onderzocht is heeft hij die nu dus ook niet, want hij zit toch alleen he?) en hij verder lekker actief en vrolijk blijft, is hij prima in orde.

Groetjes, Sanna

yvesvdn

Hallo,

Bedankt voor de reacties!
ja idd, daar is hij wel heel ziek van geweest, hij heeft 20 dagen antibiotica moeten krijgen.. maar nu alles tip top in orde. maar voor dat hij ziek was woog hij ook maar  70- 75 grammetjes hoor
ja ontlasting is ok, heeeeeel af en toe merk ik dat, wanneer hij poept, het enkel een druppeltje wit is, maar in 99% van de gevallen is het gewoon groen met wit.

ja hij zit alleen, en binnen, dus normaal kan hij geen wormen hebben he.
hij is voor de rest zeker zeer actief en vrolijk en levendig.

Groetjes
Yves

disney

Wormen krijgen ze van in het gras lopen ed. Of spelen met speelgoed van honden/katten die wormen hebben. Wanneer je dat soort dingen niet doet en hij komt ook niet in aanraking met vogelpoep van buitenvogels (bijvoorbeeld wanneer hij in de kooi buiten staat ofzo), dan heeft ie nu ook geen wormen.

Via de microscoop kan een dierenarts heel makkelijk zien of er wormen in de ontlastingzitten (of beter gezegd, wormeneitjes). Dus hartstikke goed dat daarnaar gekeken is en ik zie geen enkele reden om zijn gewicht als zorgelijk te beschouwen.

Groetjes Karin