16 mei 2025, 11:43:21

Zelf eivoer maken?

Gestart door Linn, 18 april 2006, 13:39:14

« vorige - volgende »

Linn

Hoi,

Kan je zelf eivoer maken? Zo ja, hoe?

Rianne

Hoi,

het belangrijkste bestanddeel van eivoer is natuurlijk eigeel. Dit kun je vermengen met brood en evt wat zaden erdoor.
Zelfgemaakt eivoer is niet zo lang houdbaar als dat wat je verpakt in de dierenwinkel koopt.

Linn

Rianne

Nee, het eigeel van een gekookt eitje. :) Wel eerst af laten koelen.

Linn

Moet je het dan nog nat maken ofzo?

Rianne

Ik heb het zelf ook wel eens gemaakt, trouwens. Ik kookte een eitje, en raspte het helemaal, en deed er wat bruin brood en stukjes cracker door. Maar ze zijn het niet gewend om dat zo te krijgen dus aten ze er niet veel van.
Het eigeel is al vochtig dus hoef je het niet nat te maken. Alles wat je gebruikt is vers, als het goed is.
Dat uit de verpakking moet vochtig worden gemaakt, omdat het in 'poeder' vorm is. :)

XxLindaxX

Hoi Linn,

Ik maak 1 keer per maand ook zelf eivoer voor mijn valkjes.
Gewoon een hard gekookt ei helemaal prakken en daar volkoren of naturel beschuit doorheen prakken. Meestal geef ik de wilde vogels buiten ook wat eivoer, omdat ik dit teveel vind voor 5 valkjes.
Mijn valkjes vinden het heerlijk en zitten al klaar als ik met een bekende bord aankom.
Verder zorg ik dat mijn valkjes verder beschikking hebben tot gewoon eivoer wat je in de winkel koopt.

groetjes Linda