18 april 2024, 07:13:28

Hoera

Gestart door Roma, 15 april 2006, 22:28:59

« vorige - volgende »

Roma

net hoorden we geluidjes in het blok en durfden in eerste instantie niet te kijken .toen magic even eruit kwam om te drinken hebben we gekeken en....... het allereerste jong is geboren :D
maar nu heb ik toch wat vraagjes. Wat moeten wij nu doen en hoe worden de evt anderen geboren om de dag net als met eitjes leggen.
Dit is zó schitterend hun 1e legsel van 4 eitjes was leeg en dit van 5 is er dus zeker één van.
Het 1e eitje heeft Magic gelegd op 20 maart j.l  dus gerekend vanaf het 3de eitje broeden was het exact 23 dgn.
We zijn ontzettend blij voor onze vogels en hopen dat alles goed gaat met het jonkie.
Roma

Bogucci

Hoi Roma,

Wat spannend en uiteraard gefeliciteerd met het eerste jong.
Sorry, dat ik je niet kan je niet helpen, ben geen kweker.
Heel veel succes.

Groetjes,

Roma

dank je wel voor de felicitatie.
Het is zo leuk een echt 'paaskuikentje' ;)
mvg Roma

bobbie

Hoi Roma,

Van harte gefelciiteerd met je eerste jonkie :D. Wat een prachtige belevenis he, ik heb ook net mijn eerste nestje achter de rug.

Je hoeft nu niets te doen. Ook al zouden de ouders niet voeren, het jong kan nog 24 uur teren op het eten uit het ei.
Als ik jou was zou ik tegen de avond even kijken naar het jong of er eten in de krop zit.
Het kan ook dat er binnen 24 uur een 2e eitje uit komt omdat ze meestal pas gaan broeden na het 2e eitje. Dan gaan de embryo's door de warmte ook pas groeien.

Wel zou ik zorgen dat er constant vers (dus 3 x per dag verversen) krachtvoer aanwezig is voor de ouders, wat nat gemaakt. Dat geven ze graag aan de kleintjes. Ook altijd trosgierst erbij, een bruine boterham.
Zodra je het  krachtvoer/eivoer ververst hebt, gaan de ouders direct ervan eten en weer voeren. Dat is opvallend. :D

Als de kleintjes gevoerd worden hoor je een "voergeluid". Dat is een soort klikgeluid, snel achter elkaar.

Laat iig de ouders en het jonkie nu maar even met rust zodat ze aan elkaar kunnen wennen.

Veel succes. En als je vragen hebt, gewoon stellen hier hoor. ;)

Groetjes, Nel :)

Sanna

Van harte gefeliciteerd! Je gaat nog ontzettend genieten van die kleine donsjes hoor. Ik hoop dat je ze vandaag al hoort voeren, dat is echt heel schattig. Succes ermee!

Groetjes, Sanna

Roma

Hoi,allemaal wat ontzettend lief ,jullie reacties. Ik heb net even stiekem gekeken en ukkie leeft nog.en vragen ja die heb ik hoor.
het kapotte eitje hebben ze aan de kant gelegd,moet ik dit uit het blok halen?
Ik had de eitjes gemerkt. En het laatst gelegde eitje nr 5 is dus uit. wil dat nu zeggen dat de rest onbevrucht is?
Die bruine boterham gewoon in stukjes geven of in het blok.
ivm die volle krop,kan ik die kleine vanavond gewoon in de handen pakken en hoe zie ik het dan.
luitjes ik ben stik nerveus dit is erger als toen ik zelf onze zoon kreeg. dus vragen zullen er zeker nog wel komen. ;)

bobbie

Hoi Roma,

Het kapotte eitje zou ik er uit halen als ik jou was. Dat kan alleen maar gaan stinken. Bovendien gooien ouders dit niet voor niets opzij.

Kan het niet dat je je hebt vergist met eitjes merken? Ik begreep uit je eerste stukje dat dit eitje na 23 dagen broeden is uitgekomen. Dat zou precies kloppen met het 1e eitje.

De bruine boterham, net als elk voer, kan je gewoon bij de rest van het voer geven, dus niet in het broedhok.

Ik zal nog even een foto opzoeken waarop je bij het kleintje een volle krop kunt zien. Ik ben zo terug.

Gr, Nel :)


bobbie

16 april 2006, 10:28:21 #7 Last Edit: 16 april 2006, 10:30:21 by bobbie


Dat kleine bolletje onder de kin dat is een krop met voer er in. Als er niets inzit, zie je dat bolletje ook niet. Deze krop zit niet overvol, maar je ziet wel dat er wel voer in zit.

Je mag het jonkie gewoon pakken om te kijken of er iets inzit hoor. Alleen zou ik niet om de haverklap het jonkie pakken. Dat is zo onrustig voor de ouders.

Binnenkort kan je in 1 oogopslag zien of het kropje gevuld is of niet, dan hoef je het niet eens meer op te pakken om zeker te weten.

groetjes, Nel :)

Roma

Hoi,Nel bedankt voor de foto nu is het me wat duidelijker.
Nee het klopt het is echt eitje nr 5 wat uit is. Harry en Magic hebben wel nog gewip wapt toen Magic al 2 eitjes gelegd had.
wanneer kan ik het best kijken of de krop gevuld is vanavond??
en moet ik dan wachten tot de ouders uit het blok zijn, want toen ik vanochtend keek of ukkie nog leefde vloog Harry me echt aan,schitterend.
Roma

bobbie

16 april 2006, 10:40:41 #9 Last Edit: 16 april 2006, 10:42:13 by bobbie
Hoi Roma,

Als je tegen een uur of 17.00 uur vers krachtvoer neerzet zullen ouders waarschijnlijk direct gaan eten, iig 1 van de ouders. Dan kan je kijken.

Heb je al voedergeluiden gehoord? Hoe laat ongeveer is het jonkie geboren?

Dat aanvallen om hun jong te verdedigen, geweldig he. :D
Even opzij duwen en het kleintje bekijken of oppakken. Terwijl zachtjes praten tegen de ouders, dan worden ze iets rustiger. Op een gegeven moment, als de kleintjes wat ouder worden, laten ze het ook gemakkelijker toe.

Ik zou alle (hele) eitjes lekker laten liggen, of er nog iets uitkomt of niet. Ten eerste heeft het jong er steun aan voor zijn koppie en ten tweede zijn het een soort kacheltjes. Ze blijven lang lekker warm en als ouders van het nest af zijn voor wat dan ook, dan heeft het jonkie het toch niet koud.

Doei, Nel :)

aad

die Nel je kan zien ze dat der eerste nestje achter de rug heeft ;D ;D
iK ook hoor  ;)

bobbie

Citaat van: aad op 16 april 2006, 10:45:49
die Nel je kan zien ze dat der eerste nestje achter de rug heeft ;D ;D
iK ook hoor ;)


;D ;D ;D

Riny


Hoy Roma
Hartelijk gefeliciteerd met je'' Limburgse paaskuikentje''.
Ik gun het je van harte na alle pech die je gehad hebt.
Nu ben jij ook een echte valkjesoma.
Pasen kan voor jou niet meer stuk.
Groetjes Riny :D

Marianne

Hoi Roma,

Van harte gefeliciteerd met je eerste jong.
Veel succes.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Roma

Hoi,allemaal bedankt voor de felicitaties wat ontzettend lief van jullie.
Nel ukkie is gisteravond rond 23.00 zoiets geboren.Ik ga zo meteen toch eens even kijken naar het kroppie
maar zoals het er nu voorstaat de ene ouder vogel zit in het blok de ander eet en dan wisselen ze zich af en ukkie schravelt goed er zit veel leven in.
gr v Roma