29 maart 2024, 10:53:59

(clicker)training

Gestart door disney, 15 april 2006, 12:39:38

« vorige - volgende »

disney

Hoi hoi

Is er hier iemand die met zijn valkparkiet (clicker)traind? Ik heb mijn bonte boer al een aantal leuke dingen geleerd en ter vermaak (van de vogel zels natuurlijk) ben ik ook met Kjáni de valkparkiet begonnen. Verder als de clicker aanleren zijn we nog niet, maar ik ben heel erg benieuwd of er hier ook mensen zijn die hun valkparkiet leuke dingen leren?

Groetjes Karin

Monky

Uhm...wat is dat precies ??? Clickertraining ???

Groetjes,
Monky

Gerda

Hoi Monique,

Clickertraining word vooral met honden gedaan en is een vorm van conditionering. Er wordt gebruik gemaakt van een target-stick en beloningen!!

Hier kunje er bijvoorbeeld wat over lezen:
http://wh.gq.nu/clickertraining.htm

Groetjes, Gerda

disney

Ja clickertraining is een vorm van belonen zeg maar.

"Normaal" gesproken probeer je een dier duidelijk te maken wat ie moet doen en dan geef je iets lekkers of zeg je braaf ofzo.
Bij clicker training splits je dat wat het dier moet doen in hele kleine stapjes. Bijvoorbeeld als een hond bij je moet komen is elke stap die de hond zet een onderdeel. Dan doe je bij elk stapje die de hond zet clicken en belonen. Eerst leer je het dier dat de click betekend dat hij iets goed doet en hij daar een beloning voor gaat krijgen. Al snel snapt de hond dan "he als ik een stapje zet krijg ik een click". Dan wacht je tot hij twee stapjes doet voordat hij een click verdient, dan drie. Net zo lang totdat hij als je hier roept bij je komt.
Het voordeel van clickeren? Je kan hele moeilijke dingen in hele kleine stapjes aanleren, het is ontzettend leuk en omdat de dieren het zo leuk vinden doen ze enorm hun best.
Nadeel? Je moet clicken op precies het moment dat het dier doet wat je wilt. Dus als je te vroeg of te laat bent, dan stimuleer je het verkeerde gedrag. Is dat erg? Meestal niet, zolang je niet clickerd als je papegaai heel hard viespeuk roept  ;D Je doet er wat langer over om tot het gewenste resultaat te komen als je timing wat minder is.

Nou dat was een stukje theorie, nou hoop ik nog op mede-clickeraars of mede-trainers. Want ik beschrijf nu deze methode, maar ik vind elke ervaring van mensen die met hun valkje kunstjes oefenen erg leuk!

Groetjes Karin

Monky

Hi Gerda en Karin,

Bedankt voor de uitleg. Misschien een rare vraag, maar uh...waar click je mee? Waarom zou een click leuk zijn voor een dier? Hoe ziet hij dat het iets leuks is? Is dat door meteen met de click te belonen?

Ik vind het wel een interesante theorie.
Wat zou je bijvoorbeeld een vogel aanleren?

Groetjes,
Monky

disney

Hoi hoi

Eerst leer je de vogel dat de click betekend dat er iets lekkers aankomt. Daardoor vind de vogel de click leuk, want hij weet dat ie dan iets gaat krijgen wat hij lekker vind. Mijn bonte boer geef ik bijvoorbeeld pijnboompitjes, de valkparkiet een hapje trosgierst.
Mijn bonte boer kan bijvoorbeeld pootje geven, een rondje draaien en een theelepeltje apporteren. Niet echt nuttig, maar ze vind het prachtig om te doen.
Je hebt bij de dierenwinkel speciale clickers. Dat zijn zeg maar "kikkertjes", van die plastic vormpjes met een metalen plaatje erin. Als je dat plaatje indrukt, dan plopt ie weer terug en dat zegt "click" als het ware. Ik vind dat geluid echter vrij luid, dus ik gebruik een balpen. Die clickt heel bescheiden zachtjes. Als ik de pen pak, dan gaat de bonte boer al helemaal enthousiast klaarstaan.

Groetjes Karin

Ineke

Kun je er niet ns n filmpie van maken, ik ben wel benieuwd!

Roma

hey disney wat een leuk idee die clickertraining
ikzelf heb het met onze hond gedaan niet via een cursus hoor
gewoon zo'n ding in de dierenzaak en alle info op internet gezocht gekocht en ik moet je zeggen perfect
we hebben nu een valkje van 2 dagen oud en het lijkt me wat als hij ouder is om het uit te proberen.
groetjes van Roma

valkthieu

ja,ik ben ook net begonnen met de clickertraining,koop een fletse clicker en een die goed en duidelijk klikt,je kan er echt merkwaardige resultaten mee behalen

valkparkiet_ce

maakt het niet uit welke leeftijd dat je valkje heeft voor de clicker training ?
(mijn valkje is 4/5 jaar oud)

ManjaV

Hoi, ik had geen idee dat zoiets clickertraining heet, maar it makes sense, geloof ik.
Ik heb een spiegeltje in mijn kamer die Mikki erg leuk vindt. Hij kent het spiegeltje inmiddels, en elke keer als ik op dit spiegeltje tik, wordt hij helemaal blij. Ook al ziet hij het spiegeltje niet. Hij komt dan ook gelijk naar mij toe als ik op het spiegeltje tik.
Dat is heel grappig! Het lijkt mij leuk om ook meer van dat soort dingen te gaan doen. Zijn er voorbeelden van dingen die je een valkje kan aanleren?

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

valkparkiet_ce

ja kan je valkje leren rondraaien, pootje laten geven en dat soort dingen :)

ManjaV

Oh wat grappig!!!!! Ik zag een paar dagen geleden op tv een parkiet die van alles had geleerd, dus idd ook pootje geven, en allerlei commando's die eigenlijk voor een hond bestemd zijn ;D Het parkietje kon zelfs blaffen!!!!!!!!!

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

valkparkiet_ce


disney

Hoi hoi

Ik heb hier een filmpje van vanmorgen met mijn bonte boer (dus ik hoop dat dat mag, het principe blijft hetzelfde). De clicker hoor je nauwelijks, maar is in het echt duidelijk hoorbaar voor de vogel, vlak voor of tegelijk met mijn enthousiaste "goed zo". Duidelijk is wel dat er daarna een voedselbeloning volgt en ze daar ook geduldig op wacht.

http://www.youtube.com/watch?v=r22ut283ZYs

Met de valk gaat het voor geen meter. Niet door de methode, maar omdat ik hem van de week in een kleinere kooi wilde om naar buiten te gaan. Dat ging niet helemaal goed en sindsdien vliegt ie nog vlugger weg na het opstappen. Ik ben heel erg tegen kortwieken, maar dit begint ook wel een beetje op een gebed zonder einde te lijken. Het lijkt een beetje een keuze te worden nu. Of we zetten door en leren dat mensen ook naast het kletsen en uit de kooi laten leuk zijn, of we houden het bij kletsen en uit de kooi laten.... Ik weet het nog niet helemaal.

Groetjes Karin