29 maart 2024, 15:02:39

mutatie - karakter?

Gestart door Bogucci, 13 april 2006, 21:17:06

« vorige - volgende »

Bogucci

Hoi allemaal,

Ik heb de avonturen van verschillende valkjes gelezen. Sommige valkjes zijn ware slopers terwijl TT helemaal niets sloopt. Mijn vraag luidt : is er enig verband tussen mutatie en karakter?

Groetjes,


Ineke

14 april 2006, 07:57:01 #1 Last Edit: 14 april 2006, 07:59:02 by Ineke
Hetzelfde vroeg ik mij n aantal weken geleden af, omdat er ook karakterverschillen zijn tussen hondensoorten, kattensoorten, enz. Ik weet niet of je een soort met een mutatie kunt vergelijken.
Laatst las ik hier dat n bepaalde mutatie (weet niet meer wat) niet hun jongen verzorgt. Dus zelf denk ik dat n mutatie van invloed kan zijn op gedrag en de oorspronkelijke gedragskenmerken vervagen of meer tot uiting komen. Maar eigenlijk is dit is n typische Inger vraag! 

Bogucci

Citaat van: Ineke op 14 april 2006, 07:57:01
Hetzelfde vroeg ik mij n aantal weken geleden af, omdat er ook karakterverschillen zijn tussen hondensoorten, kattensoorten, enz. Ik weet niet of je een soort met een mutatie kunt vergelijken.
Laatst las ik hier dat n bepaalde mutatie (weet niet meer wat) niet hun jongen verzorgt. Dus zelf denk ik dat n mutatie van invloed kan zijn op gedrag en de oorspronkelijke gedragskenmerken vervagen of meer tot uiting komen. Maar eigenlijk is dit is n typische Inger vraag! 


Hoi Ineke,

Volgens mij is het de geelwang.

Ja, die indruk heb ik ook, maar ik kan er finaal naast zitten?
Hier is het de kat, die planten sloopt, niet de valk.

Groetjes,
Miriam

Rianne

Bij mij sloopt geen van de valkjes wat en ik heb hier verschillende mutaties. Zelfs alle bakjes en speeltjes in de kooi zijn nog heel :)
Wel hebben mijn albino, cinnamon en bonte aan het behang geknaagd toen ze nog beneden stonden. :-\

Sanna

Citaat van: Bogucci op 13 april 2006, 21:17:06Sommige valkjes zijn ware slopers terwijl TT helemaal niets sloopt.


Ik zou hier persoonlijk niet zo veel problemen mee hebben... ;D ;D

Groetjes, Sanna

Lique

mutatie heeft helemaal niets met karakter te maken hoor ;)
Karakter wordt wel doorgegeven aan de jongen, dus een jong kan het karakter van de ouders overnemen.

Een geelwang kan inderdaad slecht de jongen verzorgen.
Sommige geelwangen verlaten de eieren rond de 15e broeddag, of laten zo spontaan de jongen in de steek.
Dit laatste hebben wij min of meer ook gehad bij onze geelwang pop en split geelwang man.
De pop voedde de jongen niet meer, dus heb ik zelf de jongen moeten voeren.

Wat wel erg kenmerkend was, is dat er op dat moment een babyvalkjesboom was. Vele jongen vlogen uit en vlogen heerlijk in de voliere. Maar de geelwangen voerden werkelijk ALLE jongen! Dit deden ze perfect, beter als sommige andere ouders.
Hopelijk zullen ze ook zo goed voor hun volgende nest zorgen. Al zal dat nog even duren ivm de verhuizing.

Maar valkjes kunnen inderdaad wel behoorlijke slopertjes zijn.

groetjes LIque

Bogucci

Hoi luitjes,

Bedankt voor de reacties. Weer een beetje meer te weten gekomen. Ik heb wel een boekje over de valkparkiet maar ik kan niets vinden over eventuele aanleg/karakter.

Groetjes,

Bogucci

Citaat van: Sanna op 14 april 2006, 12:34:30
Citaat van: Bogucci op 13 april 2006, 21:17:06Sommige valkjes zijn ware slopers terwijl TT helemaal niets sloopt.


Ik zou hier persoonlijk niet zo veel problemen mee hebben... ;D ;D

Groetjes, Sanna


Och het went wel :-)
Gijsje (kat) is een volleerd tuinier, althans wat snoeien betreft.

Groetjes,

Inger m

Hoi,
Een mutatie ontstaat door veranderende genetische aanleg voor de veerstructuur/ veerkleur. Een genetische verandering staat nooit opzichzelf en er hangen ook altijd andere genetische eigenschappen mee samen. Evenwel is dit niet perse duidelijk zichtbaar.

Het karakter is een combinatie van het genotype en het fenotype. Dat is vertaald in normaals Nederlands: De genetische eigenschappen en de omgeving. De omgeving speelt hierin een heel grote rol. Zoals het gedrag van de ouders zelf (tam of niet), de behandeling van de verzorger, de aanwezigheid van andere vogels en alles wat hiermee samenhangt.

Ik denk niet dat je concreet kunt zeggen dat een karaktereigenschap samenhangt met de mutatie. De ene wildkleurvalkparkiet heeft mogelijk een heel andere genetische achtergrond dan de andere wildkleur.

Een groot deel van de karaktereigenschappen wordt bepaald door selectie van mensen door in een bepaalde richting te fokken (denk vooral aan hondenrassen). Mogelijk heeft er bijvoorbeeld bij geelwangen nooit een goede selectie plaatsgevonden op broed- en oudereigenschappen (onbewust). Door de inzet van pleegouders wordt deze slechte eigenschap instand gehouden. Door bewust alleen met geelwangen met goede oudereigenschappen te kweken kan dit er mogelijk wel uitgekweekt worden en is het dus niet perse mutatiegebonden meer. (Ik durf niet te zeggen waar het fout is gegaan bij deze mutatie. Wel heeft deze mutatie goede en serieuze kwekers nodig.)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Bogucci

Hoi Inger,

Bedankt voor de uitleg. Is interessante materie.

Groetjes,