19 april 2024, 18:07:53

jonge valk voeren

Gestart door Suzan, 14 april 2006, 14:54:45

« vorige - volgende »

Riny

Hoy Nel
Dat dit valkje niet goed in de veren zit, komt ook doordat die afgevallen is.
Je kunt deze moeilijk vergelijken met je eigen jonkie's.
Die van jou waren ook veel zwaarder,deze is nog maar 60 gram.
Groetjes Riny :D

bobbie

Oke bedankt Riny.

Dan hoef ik de foto dus niet te plaatsen.

groetjes, Nel :)

Riny

Hoy NEl
Je had net toch al de foto van Chila erbij staan.
Natuurlijk moet je die niet weg halen.
Groetjes Riny :D

Suzan

hoi nel,
bedankt! jammer dat ik je foto niet kan laden!
en ja, super van dat nutri-bird!
ga ik vanavond halen  ;D

Riny


Hoy Suzan
Het ging om dit valkje van Nel.
Dit is wel een andere foto maar dat maakt niet uit.
Groetjes Riny :D

Lique

Hoi Suzan,

Dit valkje is tussen de 4 en de 5 weken oud.
Ikzal nu eerst het hele verhaal lezen...

groetjes Lique

Suzan

nu nog iets,
ik zag zojuist dat de veren aan de onderkant van de buik nat zijn...
er zit ook wat ontlasting aan de cloaca.
de ontlasting verschilt wel eens, maar meestal is die lichtbruin met veel vocht.
is dit normaal??

Riny

Hoy Suzan
De ontlasting zal ook wel wat verkleurd zijn door het eten wat die nu krijgt.
Maar een lichte kleur is prima.
Als de ontlasting heel erg donker ,wordt tegen het zwart aan ,dan moet je opletten.
Dat betekend dat die zich zelf aan het verteren is.
Groetjes Riny :D

Gerda

Hoi Suzan,

Ik denk ook dat je valkje nog wat jonger is.
Dit is mijn valkje toen ze nog niet eens 7 weken was (48 dagen oud), ter vergeljking



Groetjes, Gerda

Lique

14 april 2006, 19:47:18 #24 Last Edit: 14 april 2006, 19:50:49 by Lique
Hoi Suzan,

nee, dit is absoluut niet normaal.
Ik raad je aan om deze valk zowiezo niet in aanmerking te laten komen met andere vogels. Als je iets bij dit jong gedaan hebt, goed de handen wassen en ontsmetten.

Je zal naar een vogelarts moeten voor een cloacauitstrijkje, want het kan zijn dat je valk een bacterie in zijn lijfje heeft.
Daardoor kan ontlasting een bruine kleur krijgen.

60 gram is absoluut veel te weinig voor een valkje van ongeveer 4 weken. Je zal hem regelmatig moeten voeden, niet teveel in 1 keer. Liever 5 keer per dag 5 ml als 2 keer 12.
( dit is echter een voorbeeld. Hij mag zo vaak krijgen als mogelijk is, als de krop maar leeg is!)

Ook staat je valkje hoog op de poten, en maakt een erg zieke indruk. Daarom is het goed om hem warm te zetten (warmtelamp, couveuse, kruik) Geef door de pap wat druivensuiker om hem energie te geven.

Bel even naar een vogelarts om een afspraak te maken om hem op een paar ziektes te laten testen, en begin daarna met een Antibioticakuur (welke de DA je meegeeft, wat het beste is voor de bacterie wat hij heeft).

Heel veel succes.

groetjes Lique

Mariska

Hoi,

Hij zit er inderdaad niet lekker bij :(
Hij ziet er heel gespannen uit en knijpt ook zijn oogjes dicht lijkt wel.
Gelukkig krijgt hij dankzij Riny in ieder geval goeie pap straks.
Suzan is denk ik al weg en heeft de mail van Lique nog niet gelezen.
Ik hoop dat ze dingen in huis heeft om hem lekker warm te zetten.

Suzan,

Ik wens je in ieder geval veel succes en ik vind het super van je dat je de zorg voor dit valkje op je neemt.
Je doet erg je best en ik hoop dat het goed komt.

Ik zou ook zeker een vogelarts raadplegen.
Aaan de linkerkant bij Dierenartsen staan telefoonnummers van diereanrtsen die verstand hebben van vogels.
Zelf heb ik alleen ervaring met Dr Feld in Amersfoort en die is erg goed, maar in Amsterdam zit er ook 1.

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

bobbie

Hoi,

Net  terug van een verjaardag en dus hier net gelezen.
Bedankt Riny voor het plaatsen van een foto van Chila.

Zal de foto van vandaag alsnog plaatsen:



Ze is nu 5 weken en 6 dagen.

Veel  sterkte ermee. Fijn dat je zo geholpen wordt door iedereen.

Groetjes, Nel :)

Suzan

Goede- of eigenlijk slechte morgen...
allereerst bedankt voor jullie tips.
ik had er zelf op moeten komen en ik vind t onwijs dom van mezelf dat ik nooit eerder aan kruiken heb gedacht.
ik hield mijn kamer al wel extra warm, maar nu zit hij tussen 2 kruiken en dat vindt hij heerlijk.
maar het gaat helemaal niet goed met hem.
sterker nog, ik denk niet dat hij het gaat halen......  :censuur
hij wil alleen nog maar tegen de kruikjes aan zitten, hij piept zelfs niet meer, zijn oogjes houdt hij dicht.
hij wil ook niet meer eten.
dwangvoeren lukt me ook nie, het heeft geen enkele zin;, hij slikt het gewoon niet door, net zolang tot hij op een gegeven moment echt naar adem zit te snakken. ik ben echt radeloos welke keuze ik moet maken. op dat cloaca uitstrijkje wachten is te laat. moet ik blijven aanploeteren? laat ik hem niet onnodig lijden?? het ergste is dat ik straks moet werken. ik wil hem het liest meenemen, maar dat is te veel stress voor de kleine ben ik bang, en het is daar veel te bang. mijn moeder (ik woon nog thuis ben 22) gaat nu proberen hem te voeren, maar als ik realistisch moet zijn denk ik niet dat dat nog gaat gebeuren. ik heb gisteravond nutribird 21 opgehaald, maar ook daar wil hij dus niets van weten. echt erg, en nu net voor het weekend!!!!!!!!
wie kan mij helpen? welke keuze moet ik maken? wat is nog een laatste redmiddel?? alvast bedankt, dit werkt trouwens ook heel goed om je hart te luchten! ik kan vanmiddag pas om17.00 uur weer op het forum zijn echt  :censuur maar ik hoop dat er weer net zoveel lieve leuke nuttige en snelle reacties zijn als gister!!!!!!!!

bobbie

Hoi Suzan,

Wat rot zeg  :-\.

Ik zou direct een dieren(vogelarts) bellen. Dr Feld staat heel goed bekend en die kan telefonisch goede tips geven.

Ik zal zijn nummer even opzoeken.

Zometeen zal je meer reacties krijgen van anderen, maar dit is wat nu even bij mij op komt.

Ben zo terug .....

bobbie

15 april 2006, 08:18:46 #29 Last Edit: 15 april 2006, 08:25:35 by bobbie
033 - 2864772

Dr. Feld, Amersfoort.

Wat ik heb begrepen krijg je op dat nummer een 06 te horen.

Die kan je dan bellen en inspreken, dan belt ie je terug.

Succes, Nel

PS  Als je andere nummers wilt, links staat een link DIERENARTSEN.