11 mei 2025, 18:05:44

Koppel plukt jongen

Gestart door inger, 17 juni 2003, 14:49:36

« vorige - volgende »

inger

Hoi, allereerst wil ik zeggen dat ik dit een erg leuke en informatieve site vind.
Ik heb een koppel valkparkieten: cinnamon geparelde pop en lutino man (kleine vogel met blijvende kaal achterhoofd, inteelt?). Ze hebben 5 jongen gehad dit seizoen, welke door hen beiden werden kaalgeplukt, zowel in nest als na uitvliegen (anti-pik middelen hadden een matig resultaat). Inmiddels heb ik hierover contact gehad met een andere kweker en ik denk dat het een genetische afwijking zou kunnen zijn, helaas. met de voeding en de afleiding zit het wel goed. bovendien heb ik dit probleem met andere koppels niet.
- De jongen van dit koppel zijn inmiddels uitgevlogen en direct uit de voliere verwijderd, zowel de pop als de man heb ik zien plukken. De jongen zijn vrij klein en aten onvoldoende goed zelf, dus op dit moment voor ik ze met de hand bij. Maar ik vind ze wat sloom vergeleken met andere jonge valkparkieten. (ze krijgen CeDe handopfok, zowel bakje/ lepel als spuit). De veren beginnen langzaam terug te komen (rug en kopveren met name). Wat adviseren jullie om te doen met de jongen?

- Dit stel gaat zo snel mogelijk weg, maar eigenlijk zoek ik er iemand voor die er niet mee wil kweken (indien mogelijk). Of die bv de jongen vroeg weghaalt en verder opfokt met de hand voor tamme vogels. Heeft iemand interesse?
De pop is een mooie grote vogel, 6 jaar oud. De man is 3 jaar oud.

gr inger

Speedy

Goedemorgen Inger,

Hoe bedoel je, wat je doet met de valkjes?
Gewoon een liefdevol huis voor ze zoeken.
Het worden echt heel mooie valkjes als ze wat ouder zijn hoor.
Ik heb ook zo'n lelijk eendje (lutino) gehad. (sorrie Cobie, maar eerlijk is eerlijk, ze was lelijk  ;D)
En moet je haar nu zien, ze is heel mooi geworden hoor.
Alleen het kale plekje achter haar kuif, die zal altijd blijven.
Plaats een advertentie en je bent ze zo kwijt, in welk gedeelte woon je?

Succes,
Groetjes,
Trudie

Ellen

Hoi Inger,

Waarom doe jij dat koppeltje nou weg?
Vanwege het feit dat je er niet mee kan kweken?

Klinkt niet zo gezellig als je een valkje van respectievelijk
6 en 3 jaar wegdoet.
Ik kan mij natuurlijk verschrikkelijk vergissen en ik zeg
dit ook niet als een verwijt.
Ik ben altijd vreselijk nieuwsgierig naar de reden van
iemand.

Groetjes Ellen.

Lique

Hoi,

Wat sneu zeg, dat beide ouders gingen plukken. De voeding was wel goed had je genoemd, maar geef je ook geoeg appel en ander fruit en groente? De meeste lutino's hebben een kaal achterhoofdje, daar hoe je je dus geen zorgen om te maken, tenzij de pop ook de man plukt, of andersom.

Je zou inderdaad een advertentie kunnen zetten op de verkoop pagina http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/verkoop/view.cgi

Veel succes.

Ingerm

Hoi, wat krijg je hier snel reacties zeg, leuk zo'n actief forum.
Bedankt voor de reacties.

De reden dat ik ze weg wil doen is dat ik nu ik de jongen wel met de hand moet opfokken er nu erg veel tijd aan kwijt ben, bovendien heb ik nog niet alle vertrouwen in de jongen (inteelt man) en ik wil straks geen slechte vogels moeten verkopen. Ik verkoop mijn vogels altijd aan een goede dierenwinkel en dat wil ik graag zo houden, dus ik kan daar niet met mindere vogels aankomen (helaas, dat is zo).
De handopfok kost me zo'n 2 uur per dag en ik vind het heel leuk, zo eenmalig (heb 6 jaar geleden een grasparkiet met de hand opgefokt en heb deze nog steeds...). Maar ik heb daar eigenlijk niet voldoende tijd voor naast mijn studie (met veel reistijd) en mijn werk. Daarnaast heb ik nog zo'n 50 dieren, vogels (gras- en valkparkieten, kakariki's, bobwhites en diamantduiven), cavia's en konijnen die de nodige tijd kosten.

Ik vind het zelf verder echt ontzettend leuk om met de dieren bezig te zijn (heb eigenlijk altijd veel dieren gehad en ermee gewerkt).

Even terugkomen op de oude vogels, ik heb een aantal 'scenario's' bedacht, zoals het overleggen van hun eieren naar het andere koppel, maar dan gaan hun goede jongen ten koste van deze jongen. Niet laten broeden is lastig in de voliere (ik ga geen steeneieren neerleggen en ze door laten broeden) en ik wil ze ook niet apart zetten want daar heb ik geen ruimte (ruime kooi) voor. Bovendien heb ik ook liever een goed stel.

De vogels gewoon aan de handel (vogelhandelaar) verkopen is niet mijn directe optie, omdat je dan feitelijk een ander met het probleem opzadeld en we hebben er niks aan als er meer plukkende valkparkieten komen, toch?

Ik ga een advertentie zetten en hoop dat er een liefhebber voor is, die er niet mee fokt en er nog wel plezier mee heeft!

gr inger

ingerm

Hoi Lique,
Nog even ingaande op jouw reactie. De valkparkieten en rest van de vogels krijgen twee keer per dag veel groente en fruit: appel, witlof, andijvie verder ook broed, zuring, wilgentakken, bloeiend gras. De hele dag droog eivoer en s'morgens een bakje aangemaakt eivoer met brood (nat).
Naast valkparkieten heb ik ook kakariki's en die eten erg veel groenvoer, daarnaast lopen op de grond cavia's en konijnen, die ook het nodige eten...
Mij is verteld dat het kale achterhoofd van een lutino een teken kan zijn van inteelt, bovendien is het ook echt een kleine vogel, wat ook deze richting op wijst.
Ik ben zelf van mening dat met dergelijke vogels toch beter niet gekweekt kan worden. (ik heb beide vogels gekregen en heb onlangs mee info hierover gekregen van een kweker).
gr inger

Ellen

Jeetje Inger,

Dat is een heel verhaal en inderdaad bijna een
boerderij met al die andere dieren die je er nog bij
hebt.
Dat realiseerde ik me niet zo. Heb altijd maar het
idee dat het alleen om valkparkieten draaid.
Zo zie je maar weer. Je hebt een druk bestaandje
als ik het zo lees. En dus te begrijpen dat je dan
met wat valkjes gaat adverteren.
Hoop dat ze een goed thuis vinden en verder nog
veel sucses met de volgende nestjes.

Groetjes Ellen.

ingerm

Hoi Ellen,
Ja, het is op dit moment redelijk druk met de beesten en de rest, maar ik vind het heel leuk.
Ik heb vanochtend de jonge valkparkieten gevoerd en de meeste eten nu ook erg goed zelf, ze groeien ook redelijk. Ik zet ze steeds even op de weegschaal. de veren beginnen ook al redelijk terug te komen. het worden nu weer valken in plaats van gieren! Ik had de jongen op de rugveren ingesmeerd met anti-pik middel met als gevolg dat de ouders bij alle jongen de kuif en kopveren ook maar hadden verwijderd (die smaakten beter...). Je weet niet wat je ziet dan....
Een jong eet nog niet voldoende zelf en bedelt erg veel, deze eet redelijk van het lepeltje, maar uit een bakje snapt hij nog niet.
De andere jongen voer ik verder bij met een papje van handopfok cede en eivoer cede, verder grof parkietenzaad (zonder zonnepitten), brood, trosgierts en groenvoer.(dit staat in het hok). s'avonds als het wat frisser wordt zet ik de warmtelamp aan, die boven het hok hangt voor een beetje extra warmte, want ze zijn van boven nog redelijk kaal...

Ik hoop dat ze alle na het weekend voldoende zelf gaan eten. Pas als ik er zeker van ben dat alle jongen voldoende zelf eten en een goede conditie hebben, kunnen ze weg. Ze zijn trouwens erg leuk, want ze worden zo behoorlijk tam.

gr inger

daan

Hoi Inger,

Bij jou klinkt het dus ook erg gezellig met al die beesten net als bij ons. Wel vervelend dus he dat gepluk, gatverdarie. Ik wil je er veel succes mee wensen. En hopen dat je dan een goed huisje voor ze kan vinden.

Groetjes Daan