18 april 2024, 16:57:14

catharina's kweken

Gestart door vickie, 12 april 2006, 11:35:07

« vorige - volgende »

vickie

Hoi  :) Ik heb gelezen dat catharina's niet in hun nestkast gaan wanneer het te warm of te koud is. Klopt dit? En wat is dan de ideale temperatuur om met catharina's te kweken? Ben weer eens nieuwsgierig  ;D
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

Karin

Daar heeft Marlies vast wel antwoord op  ;D Ik heb wel catharina's maar ik heb er nog niet mee gekweekt. De meeste mensen kweken overigens binnen met catharina's en dan is de temperatuur meestal constant.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

♪ Marlies

Hoi Vickie,

Als wij beginnen met de kweek in november, december, dan hebben we een temperatuur van +/- 15 graden.
Nu  hebben we de kachel uit gezet.
Tot nu toe gaat het goed.

Als je wil kweken met catharina's, kun je het beste  met vrij jonge popjes beginnen en de popjes niet eerst een jaar laten worden. Catharina's zijn met een maand of 5 al broedrijp.
Wij hebben de ervaring dat popjes die niet voordat ze een jaar zijn  een nestje hebben gehad, dat ook niet makkelijk meer krijgen.

Groetjes Marlies

vickie

Mijn popje is nu juist een jaar.  :-\  Maar ja, ik heb geduld. Desnoods koop ik er een jonger koppel bij en zet ik ze tegelijk in de broedkooien.  :)
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

Karin

Ik hoop dat het niet voor alle catharina's geld Marlies. Ik kan pas in september een blok ophangen als ik terug ben van vakantie en dan is Tinka al 1 jaar en 4 maanden en Kiwi is dan 11 maanden. Maar goed, als het niet lukt is het ook niet erg, want ik heb ze voor 95 % gewoon als huiskamervogeltjes. Maar ik had het leuk gevonden om ook eens van die mooie catharinajongen te hebben.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

vickie

O ja Marlies, hoeveel kost een koppel catharina's bij jou? Dan kan ik eens wat prijzen vergelijken  ;). En waar woon jij ongeveer?  :)
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

nick01

14 april 2006, 08:26:06 #6 Last Edit: 14 april 2006, 08:27:51 by nick01
daar ben ik t niet echt mee eens wat betreft dat jaar wachten.
ik heb de ervaring dat als catharina's jong worden ingezet vaak falen als ouders.
2 keer heb ik een jonge pop gehad die perfect broedde , alles bevrucht en na t uitkomen vrat ze de jongen op en daarmee bedoel ik echt op er bleef bijna niks van over.
en die andere pop ging na t uitkomen van alle jongen gewoon van t blok af en ging ook niet meer terug.
en dit waren allemaal poppen van 5 a 6 maand oud toen ze voor t eerst ingezet werden en dit gebeurde meerdere rondes dus niet eenmalig.
ook waren ze alledrie van totaal verschillende kwekers.
maar nogmaals dit is mijn mening en ervaring.


wat betreft temp. daar hou ik geen rekening mee als t maar niet te koud is.
ik heb nu 3 koppels (kobalt-mauve-lichtzeegroen en gezoomd) en heb nu 6 jongen liggen waarvan sowieso al 2 gezoomd in kobalt en lichtzeegroen.(beide enkelfactorige mannen)
ik kweek in broedkooien en zodra de andere vogels ook een broedblok krijgen beginnen de catharina's bij mij ook.

t zijn wel bijzonder leuke vogel om mee te kweken.
ik persoonlijk heb slechte ervaring met kweken als 1 van de ouders ino is maar ik denk dat dat iets persoonlijks is.
ik kan van die mutatie geen fatsoenlijk jong krijgen en toch al met 3 koppels geprobeerd.

♪ Marlies

Zo zie je maar, dat het bij iedereen weer anders is.

Wat betreft de ino mutaties, daar hebben wij geen enkel probleem mee. Vorig jaar hadden we een koppel die in een nestje 4 crème-ino's hadden, en dat zijn nu weer prima ouders.

vickie

Zeg, de meeste mensen zetten hun catharina's binnen om mee te kweken. Kunnen die eigenlijk ook gewoon in een buitenvoliere gezet worden om mee te kweken?  ??? Ik heb maar een koppel dus ik ben in ieder geval zeker wie de ouders zijn  ;D
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.

♪ Marlies

Hoi Vickie,

Dat lijkt me wel. Volgens mij kan iedere vogel in een volière broeden.
Wij hebben er geen ervaring mee. Ik dacht Bonnie die bij verhalen staat wel. Kijk maar bij "De Grijze Parel".

Groetjes Marlies