Problemen met een kuiken... GOED NIEUWS

Gestart door ziralioness, 11 april 2006, 21:50:03

« vorige - volgende »

ziralioness

11 april 2006, 21:50:03 Last Edit: 8 mei 2006, 17:19:50 by ziralioness
Hallo allemaal,

Ik heb een prachtig nestje van 4 kuikens... 2 Lutino's en 2 Wildkleurtjes... Ze zijn nu BIJNA 2 weken oud.
Maar één van de Lutino's (de jongste, nu een week oud denk ik?) heeft een probleem met één van zijn pootjes, waar ik een beetje bezorgd om ben... ik vraag me af of ik er iets aan moet doen?



Dit is hem.. met zijn rare pootje. De andere poot staat wél goed.

Ik heb er ook een filmpje gemaakt zodat jullie kunnen zien wat er mis is...



Weten jullie wat er aan de hand is? Een spreidpootje misschien? Trekt het nog bij, of moet ik er iets aan doen? :(

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Riny

Hoy Diane
Ik denk dat het een spreidpootje is.
maar heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt.
Groetjes Riny :D

Riny

11 april 2006, 21:54:59 #2 Last Edit: 11 april 2006, 22:01:36 by Riny
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,9183.0.html
Hier staat van alles beschreven over spreidpootjes .
Hopelijk heb je er wat aan .
Groetjes Riny :D

Ivy





Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Karin

Ja, spreidpootjes. Heb ik helaas al wel twee keer meegemaakt  ::) Wel goedgekomen. Zorg eerst voor een goede dikke ondergrond van zaagsel ( mijn koppel heeft de nare gewoonte om het zaagsel opzij te gooien en dan wordt de ondergrond te glad ), regelmatig nakijken of het nog goed ligt. Koop open voetringen en doe om beide poten zo'n ringetje ( als het groter is kun je aan één pootje een vaste voetring doen ). Koop bij de Hema rond elastiek voor babymouwtjes. Haal het elastiek door de ringetjes heen en vorm een acht met het elastiek. Zorg dat de pootjes goed onder het jong staan en knoop het elastiek dan aan elkaar vast. De eerste dag zal het jong steeds voorover vallen, maar uiteindelijk zal het lukken. Controleer regelmatig en haal het na een week of 2 weg. Heeft het er dan nog last van, dan weer om doen. Even kijken of ik een foto heb....



klik hier

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ziralioness

Een dikke ondergrond is al geregeld, dat heb ik een paar dagen geleden toevallig al gedaan. :)
Hoe kom ik aan die ringetjes, waar kan ik die kopen? De rest zal geen probleem zijn!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Karin

Ik heb ze bij vlieland in Leiden gekocht, maar ik denk dat alle grote dierenwinkels het wel hebben. Kijk even goed naar de maat.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Roosje

Ligt het aan mij of mis ik wat dons op de foto? :-X

ziralioness

Ik weet het, ze worden geplukt. :(
Ik ben al aan t kijken voor een speelgoedje ofzo waaraan ze kunnen plukken...

Ik ga vandaag naar ringen zoeken!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Riny

Hoy Diane
Je zou ook kunnen overwegen om een plukkooitje aan te schaffen.
Groetjes Riny :D

Rianne

Hoi ,

een speelgoedje zal denk ik geen einde maken aan het plukken. Ze doen het namelijk niet uit verveling. Er zijn verschillende redenen voor, maar het is allemaal gissen.

ziralioness

Wat is een plukkooitje...?

Ik heb vandaag met érg veel moeite ringen bemachtigd, en met nog veel meer moeite ze erom gekregen... ik zal later wel even foto's schieten.
Ik had even geen dun elastiek, dus er zit zolang wat dikker elastiek omheen, waardoor ik géén achtje kon maken. Echter, het lijkt nu wel goed te zitten, ik zal er later foto's van maken. Ik houd het in 't oog en zal in de tussentijd nog even voor beter elastiek zoeken. :)
Pff wat een stress om dat om te krijgen, hopelijk krijgt het kuiken daar niet teveel last van... ik ben heel voorzichtig geweest, maar het zijn zulke tere hummels...

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

ziralioness

Nou nou... het is wel ff een beetje pech hier zeg!!!

De ringetjes waren los van de poten van het jong gekomen... NU al! :(

We (mijn moeder en ik) hebben geprobeerd ze opnieuw vast te zetten, zonder resultaat... het wilde niet goed zitten, en het kuiken raakte er gestressed van. Om één of andere reden klemmen de ringetjes erg slecht aan, en ik durfde ze niet strakker te zetten, omdat ze dan te strak om de poot kwamen te zitten... we vermoeden dat ze bij de dierenwinkel tóch te kleine knijpringen hebben gegeven! :(

Nu zitten de pootjes met speciale beugelelastiekjes (dat zijn hele kleine, soepele elastiekjes) aan elkaar vast, met lusjes om de pootjes (niet klemmend, daar let ik goed op)... hopelijk lukt het nu wel.
Zodra deze beugelelastiekjes vast waren gemaakt, trok het jong wél spontaan ineens zijn poten onder zijn lijf en zat ook direct rechtop!  Dus dat was een goed teken!  :D
Toen ik later nog even in het blok keek, zat het knietje eindelijk mooi tegen het lijfje gebogen... :D

Echter... in de voliere was het onrust!!! :(
Hoewel bemoeial Ricky apart zat, begon nu ook Sparky zich met het nest te bemoeien... gevolg; de ouders raakten vreselijk gestressed en vlogen door de kooi.

Dat was dus goed kl*te... dus daar moest ik wel iets aan doen. Ik heb de kooi waar Ricky inzat gauw verschoont, Ricky terug in de voliere gezet en beide ouders in de reservekooi, met het blok eraan. Daar kwam gelijk rust van; beide ouders vielen aan op het nieuwe voer (er was toch echt genoeg in die andere kooi) en begonnen zich lekker te poetsen... rust, rust, rust.
Nu moet ik alleen goed in de gaten houden dat ze weer bij de jongen gaan om te voeren, maar het ziet er naar uit dat dat wel goed komt...

De foto's komen morgen, want ik wilde ze zéker niet nog meer storen vandaag!

Pff... hoezo een drukke dag??

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

ziralioness

Het gaat niet zo goed met de kleine Lutino. :( Wat we ook proberen, zijn pootje komt er niet goed onder te staan. De ringetjes schoten zelfs steeds los...!  :( Telkens blijkt dat de elastieken niet strak genoeg staan of (zonder ringen) dat de hele handel omhoogkruipt, van de poot naar de dij... en in het ergste geval schiet zelfs alles LOS!
Of het nou komt van de drukte in het nest, of dat het gewoon niet goed blijkt te zitten, is niet helemaal duidelijk... maar het gaat niet zoals het moet!

Het ziet er nu uit alsof de poot niet meer te redden is, zo raar staat ie eronder.... we doen vanmiddag een laatste poging met tape om de poten in de goede stand te zetten, als dit ook niet werkt, zal amputatie denk ik de enige mogelijkheid zijn.... :(

Daarnaast lag het jong daarnet niet meer tegen zijn broertjes en zusjes aan bij de nestcontrole, en was koud geworden. Alle jongen hadden de kropjes vol, behalve hij...
Hij lag er zielig bij.

Ik heb hem gepakt en mijn handopfokvoer tevoorschijn gehaald.... Met veel moeite heb ik aardig wat pap in het kropje gekregen. Daarna heb ik hem verwarmd en terug bij zijn nestgenootjes gelegd, dus hopelijk red hij het... Hij werd er wel weer levendiger van, dus dat was een goed teken, maar het blijf afwachten of hij het redden gaat....

Ik houd het in de gaten, en houd jullie op de hoogte....

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Mariska

Hoi,

Amputeren lijkt me een beetje voorbarig, want je heb het nog niet gedaan zoals Karin vertelde ;)
Lijkt mij een kwestie van andere ringen halen en goed elastiek.

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)