25 april 2024, 10:08:01

Zwarte krop?

Gestart door Roosje, 9 april 2006, 14:46:10

« vorige - volgende »

Roosje

Mijn donsje piept niet meer zoveel maar de krop zit wel vol. Het lijkt echter wel zwart! Je ziet duidelijk dat er wat in zit en dat is heel donker. Iemand enig idee wat dit is?

Hij trilt ook heel erg als hij niet onder zijn ouders zit, is dit normaal?

moonwitch (diana)

Hoi Roos

Wat jij zo vertelt lijkt het of de ouders nog geen kroppap hebben aangemaakt maar gewoon zaadjes hebben gegeven.
Weet het niet 100% zeker maar misschien kun je een foto plaatsen.
Groetjes diana
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Rianne

Het trillen klopt wel hoor, dat doen ze ook nog als ze 2 weken oud zijn. :) En idd, heb je een foto van het kropje?

Roosje

Nee een foto heb ik helaas niet. Ik wil ze niet teveel storen. Vanochtend zag het kropje er wel gewoon papperig uit. Maar nu leek het wat zwart, ik zag wel een paar zaadjes zitten.

Tara

Hoi Roosje,

had ik onlangs ook met een van de jongen bij Elmo, weet niet meer precies wie het was, maar het was in elk geval niet schadelijk.

Ik zou gewoon wat meer eivoer bijgeven en je niet zoveel zorgen maken.

Groetjes, Tara

Roosje


Lin

Ik gaf altijd eerst het eivoer en dan als ze daar genoeg van hadden pas de zaadjes. Bij mij werkte dat wel goed. voor de zekerheid kan je beter niet de zonnepitten geven. bij paul zijn er wel eens jongen overleden.

Zwarte zaadjes zie je altijd goed zitten. je ziet ook goed de darmen lopen onder de buik dat is ook normaal. Vooral bij de roodogen is dat vrij duidelijk.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Roosje

Ja maar bij mij zijn ze met z'n 10en he. Die kan ik niet allemaal op eivoer zetten :-\

Zonnepitten zitten er maar heel weinig in het voer.

Maar ik denk wel dat alles goed is. Maakte me gewoon weer druk ::)

Lin

Heb je tien valkjes bij elkaar tijdens het broeden? Had je de ouders dan niet beter apart kunnen zetten?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

henk

Citaat van: Lin op 10 april 2006, 07:09:06
Heb je tien valkjes bij elkaar tijdens het broeden? Had je de ouders dan niet beter apart kunnen zetten?


sorry even off topic

hallo lin je vraagt het zo alsof het niet goed is tien valkjes bij elkaar
een valkparkiet is toch een kolonievogel
ik heb ook vijf koppels bij elkaar in een voliere ook tijdens de kweek

groeten
henk

Riny

10 april 2006, 11:18:41 #10 Last Edit: 10 april 2006, 12:29:04 by Riny
Hoy Henk
Lin zal wel bedoelen dat er van de 10 valken maar twee, op dat moment, aan het broeden zijn.
In een gemeenschappelijke voliere beginnen ze meestal allemaal tegelijkertijd.
Ook ik kweek in 2 gemeenschappelijke voliere's.
Wel heb ik 2x zoveel broedblokken hangen ,als dat ik koppels valken heb.
Ook hangen alle blokken op precies dezelfde hoogte en 80 cm uit elkaar.
Zelden heb ik gehad dat er gevochten wordt.
Wel is er natuurlijk ,als de broedblokken net komen te hangen,een hoop gekrakeel.
Het zijn dan toch net kleine kinderen die allemaal hetzelfde blok willen hebben.
Ik zou niet anders willen kweken.
Groetjes Riny :D

Rianne

Lin bedoelt het zo, dat het ouderkoppel wel eivoer nodig heeft voor de jongen. Kun je het eivoer niet in de buurt van het blok hangen? Voor de jongen is eivoer eigenlijk onmisbaar.

Lin

ik bedoel dat ik dacht dat Roosje binnen kweekt. Dan had ik ze apart gezet dat is een stuk rustiger als je maar een koppel hebt die broed. Als het buiten dan is dan natuurlijk meer blokken ophangen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Inger m

Citaat van: Rianne op 10 april 2006, 12:23:07
Lin bedoelt het zo, dat het ouderkoppel wel eivoer nodig heeft voor de jongen. Kun je het eivoer niet in de buurt van het blok hangen? Voor de jongen is eivoer eigenlijk onmisbaar.


Hoi,
Ik denk dat Roosje niets verkeerd doet door het koppel in de groep te laten, zolang er geen problemen zijn. Eivoer dichterbij de nestkast zetten, vind ik een vreemde maatregel.

Oudervogels weten in principe (!) goed wat de jongen nodig hebben en zullen ook meer eivoer en vaak ook brood opnemen. De afstand in een kamervoliere is zo relatief klein voor een valkparkiet (denk aan wilde vogels) dat de eivoeropname niet verhoogd zal zijn, als het eivoer wat dichterbij de nestkast staat. Het wordt mogelijk eerder onrustiger, omdat andere vogels dicht in de buurt van de nestkast naar het eivoer gaan. Ik heb het voer liever verder van de blokken af ivm onrust.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

henk

ik zou het eivoer ook gewoon bij de normale voederplats neerzetten cq hangen
ik merk nu dat ik mijn valkparkieten er liggen ondertussen dertien jonkies zeker twee keer per dag eivoer moet geven
en op het moment dat het er staat is het een drukte van belang van ze willen het allemaal

groeten
henk