7 mei 2025, 16:49:57

kaal door kroelen

Gestart door rico, 2 april 2006, 19:16:46

« vorige - volgende »

rico

wij hebben een stelletje in de voliere zitten. Ze zitten de hele dag met elkaar te vrijen, maar het vrouwtje is nu bijna helemaal kaal op het kopje en ook de zijkanten worden nu kaal.
Ze ziet er niet uit! Wat kunnen wij hier aan doen? We willen ze liever niet apart zetten dat vinden wij heel erg zielig!

Tara

Hoi Rico,

ik heb ook een koppel dat mekaar plukt, daardoor is de man helemaal kaal in zijn nek, het is geen zicht, het is net een gier, maar er valt helaas weinig aan te doen, apart zetten vind ik idd ook zielig, en zodra je ze weer samen doet, begint het toch weer. Bij mij wordt het volgende winter 2 jaar dat de pop dit doet, maar tja...

Groetjes, Tara

Bianca

er bestaan speciale sprays die erg bitter zijn waardoor het mannetje het niet meer lekker zal vinden om te plukken.

Je moet het wel lang volhouden zodat ie het helemaal niet meer zal doen.

Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Riny

Hoy Anja
Dit recept van brandnetelthee heb ik gekregen van iemand.
Misschien dat je dit kunt proberen.
Zelf heb ik er geen ervaring mee.
Bevalt het nieuwe huis een beetje?
Groetjes Riny

Onze  eigen tip is de brandnetel Thee:

Het recept en de motivatie.   
*20 brandnetel koppen ( jong blad zit altijd boven aan de brandnetel deze hebben we dan ook nodig) advies draag een handschoen. Wij gebruiken in de winter kruiden van de tuinen van Eindhoven  Maar die zijn overal in Nederland deze winkels.
*1 vers knoflook teentje. Doe de brandnetel koppen in een pan met water +/- 2 liter. Het knoflook teentje in schijfjes snijden en er bij doen. Laat deze samenstelling circa 30 minuten trekken net als een bouillon. Dan Afkoelen. Dan zeven om het vocht te scheiden van de overige bestanddelen. Dit vocht kunt u nu zo aanbieden i.p.v. water. Het overige vocht bewaar ik in de koelkast in een fles met schroefdop. Het water bakje van de vogel  kunt u dan dagelijks verversen met deze soep.
De motivatie.
Brandnetel en knoflook zijn bloedzuiverend en daar naast geeft de knoflook een minder prettige smaak aan de veer schacht. Ze ruiken dit vreemde geurtje en blijven van de veren af. De zuiverde  werking laat de veer weer glanzen en mooi doorgroeien. Ook vaak bij een moeilijke rui geven we deze thee./soep. De vogels knappen zinderwijs op.  We geven dit dagelijks door het water voor 6 weken dan pauzeren we even meestal een maand en herhalen dit. We doen dit indien nodig 2 x per jaar.

We kunnen zeggen dat het bij heel veel vogels al heel goed gewerkt heeft
Wij gebruiken het nu ook als  preventief middel om het bloed te zuiveren.

Vriendelijke Groetjes
Ed en Thiely de Moor.

Ineke

He Riny, wat n goed recept!
Weet je of Rico de vogel er ook mee mag besproeien zodat ie niet meer wordt kaal gekroeld of kan t alleen in t drinkwater?
Ik ga t in elk geval door t drinkwater doen, lijkt me wel n goede aanvulling voor n mooi verenkleed :)

Sanna

Hai Riny,

Weet je ook hoe lang je de thee kunt bewaren in de ijskast?

Groetjes, Sanna

Riny

Hoy Sanna
Ik ga het vandaag nog voor je navragen.
Groetjes Riny :D

vickie

Is echt wel geen zicht, zo'n kaalgeplukte valk.  ;D Ik ben het eens met Riny en Bianca, thee en sprays proberen. En blijven behandelen tot het plukken echt helemaal is opgehouden.  :)
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.