19 mei 2025, 15:38:43

Jong Valkje

Gestart door Bowie90, 5 april 2006, 21:14:46

« vorige - volgende »

Bowie90

Hallo!

Ik heb sinds zaterdag 1 april een valkje opgehaald. Het is een vrouwtje van 8 en een halve week, bijna 9 weken. Vanaf ze 4weekjes was ongeveer, is ze met de hand opgevoed. Niet zomaar, maar haar moeder was dood gegaan. Toen ik haar kreeg was ze al handtam  :).  De mevrouw van wie ik haar kreeg, vertelde wat ik haar te eten most geven. Ik moet haar dus 2x per dag een papje van eivoer geven. Wanneer ze klaar is met eten, zet ik het onder in de kooi. Het probleem is nu, dat ze geen zaadjes wil eten!! Ik heb het geprobeerd, maar ik zie dat ze er eigenlijk alleen maar mee speelt. Van het oude baasje moet ik vanaf zaterdag haar 1x per dag pap gaan geven. Maar hoe gaat me dit lukken als ze geen zaadjes wil eten??

Ik heb vaker vogels gehad, 1 valkje (3dagen :() en zon 7 grasparkietjes, ze aten wel allemaal zelfstandig..

Alvast bedankt :)

Riny

Hallo Bowie
Heb je trosgierst in huis?
Zo ja dan moet je dat in de kooi leggen, en je valkje motiveren om er van te eten.
Anders ga je het morgen kopen,dat eten ze vaak als eerste.
En als je valkje uit de kooi is kun je proberen of die zaadjes wil eten.
Ook wil het wel eens helpen als je de zaadjes op de bodem van de kooi strooit,of het etensbakje op de bodem zet.
Als hij begint te bedelen om eten ,hem iedere keer naar het bakje brengen.
En iedere dag goed het gewicht in de gaten houden.
Zo kun je bij houden of die zelf eet ,en dan kun je gaan minderen met je papje.
Ook kun je wat zaadjes toevoegen aan het papje ,dan leert hij de smaak kennen.
Veel succes en als je iets wil weten geef je maar een gil.
Groetjes Riny :D

Bowie90

Ik heb trostgierst in huis. Het hangt al op in de kooi vanaf zaterdag al. Ze is elke dag uit de kooi. Vanmiddag had ik dit op tafel gelegt, samen met een voerbakje met zaadjes. Ze zat op tafel en ging er wel van eten.. maar alleen maar spelen!! Ze heeft smorgens en savonds wel een erg goede eetlust  :)
En vanaf morgen ga ik haar gewicht goed in de gaten houden, want ik wil natuurlijk niet dat mn petje verhongert ookal is er zoveel te eten voor der.
Ik weet dat het een ene valkje wat sneller van de pap af is dan de andere, maar is dit niet oud , 8 weekjes, om nog 2x pap te eten en niet geinteresseerd te zijn in zaadjes. Ook in de kooi doet ze nogal maf.

Naar boven klimmen, steeds vallen, druk zijn, dan weer vast zitten met een vleugel, ze staat op mn slaapkamer (erg groot)
en zodra ik overdag op mijn kamer ben gaat ze me daar toch een partijtje stunten ??? ik ben bang dat ze strax haar vleugel nog eens zal breken.

En bedankt alvast Riny

Riny

Hoy Bowie
Als je valkje maar eerst gaat spelen met zijn trosgierst ,is dat ook al goed.
Zo krijgt hij spelenderwijs wat binnen en hopelijk vindt hij het lekker.
Je kunt hem het beste voor de eerste voeding iedere dag wegen.
Dan weet je ook of die afvalt of aan komt.
Groetjes Riny :D

Bowie90

echt bedankt:) k zat te paniekeren!! want ik wist het niet meer. Dat kleine mevrouwtje hier is liever lui dan moe:) die vind het wel makkelijk zo.
Als er nog wat is, hoor je het wel weer

vickie

Het is heel leuk dat ze tenminste al met de trosgierst speelt  :D. Nu enkel haar gewicht in het oog houden en volhouden he.  ;) Blijven proberen haar zelf te laten eten en zo heel stilletjes minderen met haar papje. Tot je haar enkel 's avonds haar papje geeft. Dan zal ze normaal gezien overdag wel zelf op zoek gaan naar eten. Maar minder vooral niet te snel met handvoeding, de ene valk is gewoon wat minder snel zelfstandig dan de andere :) Uiteindelijk zal ze toch eens zelf gaan eten hoor.
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.