20 april 2024, 06:00:02

muizen

Gestart door Cobie, 31 maart 2006, 20:06:29

« vorige - volgende »

Cobie

Hallo allemaal.

Ik heb de volgende vraag voor jullie. Ik heb in mijn buitenvoilere 4 muisjes. Die komen s`avonds tevoorschijn. Ik kan geen vergif of klem neerzetten, dan gaan mijn valkjes eraan. Hebben jullie een idee wat ik hier mee aan moet. Ik ben als de dood voor muizen. Ik wacht jullie reactie af.

Groetjes Cobie.
Groetjes van Cobie en de valkjes

[/glow]
Cobie's valkjes klik hier

Inger m

Hoi,
Natuurlijk zijn daar goede oplossingen voor. Voor de muizen is een klem het beste (snelle dood). Maak of neem een kooi, waarin je de klemmen zet. De valkparkieten kunnen er niet bij, maar muizen passen prima door het gaas.

Haal 's avonds al het voer en voerresten weg en zet deze s'morgens vroeg weer terug. De muizen hebben dan niets (ze zijn in de schemering het meest actief, overdag minder) en leg in de kooi wel voer neer. Zo lok je ze naar de plaats waar je ze wilt hebben. Ze de kooi op een slimme plaats waar veel muizen komen (dus langs de kanten) en zorg dat het goed bereikbaar is voor muizen.

Levende vallen lijken heel vriendelijk, maar zijn dit alleen voor mensen (schijn). DE muizen raken vaak zo gestresst door het gevangenzitten en niet wegkunnen dat ze soms ter plekke overlijden. Veel mensen beseffen niet dat muizen uitgezet verderop worden doodgebeten door andere muizenkolonies of simpelweg worden gevangen door roofdieren, omdat ze omgeving, vluchtplaatsen enzo niet kennen.

Gif is een uiterst redmiddel als klemmen niet meer werken. In speciale kisten kun je deze ook veilig toepassen in de voliere (bij juist gebruik).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Arno

Hoi
Je kan ook zelf een met gaas je val beveiligen voor je valkjes
Je neemt een plankje waar je het bestaande valletje op vast zet
en dan kan je met gaas er een kooitje om heen maken
werkt bij mij goed
Groeten Arno
Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/

Riny

Hallo allemaal
Wij gebruiken al jaren muizenlokdoosjes die mijn man zelf heeft gemaakt.
In het middelste vakje staan de korrels,als de muis wegloopt en er een laat vallen ,valt die in het andere vakje.
Dus nooit in de voliere waar de vogels erbij kunnen.





Groetjes Riny :D :D :D

M.

In principe heb je dus geen last van de muisjes, maar je bent er bang voor?

Misschien helpt het volgende ;)
De muisjes zijn banger voor jou als dat jij voor hen hoeft te zijn ;)
Als je dat in je achterhoofd houd, en de muisjes brengen verder geen schade aan je voliere of vogels, lekker laten lopen..

Ikzelf heb in de voliere zelf nog geen muisjes gehad, want ze kunnen niet door t 4kantjesgaas, maar ze zitten wel in de schuur aan de buitenkant van t gaas.

Ik vind ze zelfs wel aandoenlijk. Er is een die ik met een zaklampje aankan raken. Ik zag het laatst voor t eerst, en gaf m een tikje met mn lampje dat ie moest wieberen, maar het ding bleef zitten.
Nog een hardere duw, maar nee hoor. Totdat ik verstapte, toen schoot hij op de werkbank zo door naar de vloer en weg was ie.

Ik vind een muizenval zielig, maar inderdaad een levende val kan ook dodelijk werken en dan is een klem wat dat aan gaat beter.
Zaad met gif vind ik ook zielig, want ik denk dat ze daar best pijn aan moeten hebben.

Stel ik zou muisjes in huis krijgen zou ik eerst proberen een opening af te sluiten, en als dat niet helpt een klem.
In de schuur kunnen ze alle kanten op, maar stel een muis bevalt in je huis dan ben je mooi klaar ben ik bang..

Dus als t niet nodig is, gewoon laten ;)

Riny

Hoy M
De uitwerpselen van muizen kunnen dodelijk zijn voor je vogels.
Dus beter voorkomen dan genezen.
Groetjes Riny :D

M.

dat wist ik niet, dus toch maar een muizenval gaan halen.

Inger m

3 april 2006, 18:08:47 #7 Last Edit: 3 april 2006, 18:11:59 by Inger m
Hoi M.
Muizen zijn overdragers van verschillende ziektes. Paratyphus (salmonella) is daar een voorbeeld van. Deze ziekte is inderdaad dodelijk voor vogels.

Daarnaast vervuilen muizen de voliere door hun stinkende urine die ze overal achterlaten.

Door het graaf- en knaaggedrag kan aanzienlijke schade ontstaan en ze planten zich prima voort wanneer er voldoende voedsel is. Voldoende redenen om ze te bestrijden. Daarnaast eten ze ook het voer op en dat is zonde.

Naar aanleiding van jouw bericht denk ik dat je de slimheid en aanpassingsvermogen van muizen onderschat. Het zou me niets verbazen als ze ook in je voliere komen. Jonge muizen kunnen zonder moeite door vierkantjesgaas. Daarnaast begint nu ook de betere tijd voor muizen, dus voortplanting (lees: bestrijden).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

M.

Sneu dan voor de muisjes, hoe leuk ze ook zijn  :-\
Dat gedonder moeten we maar niet hebben.

Scheelt wel dat ik hier ook 3 poezels heb, die zo nu en dan eens een muis te pakken hebben (al ben ik er minder fan van dat ze ze soms levend mee in huis nemen :-\)

Mariska

Hoi,

Hoe kun je het best voorkomen dat je last van ratten en muizen krijgt?

Lijkt me nog fijner dan ze achteraf bestrijden ;D

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & SueƱo (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Riny

Hoy Mariska
Beton  storten op de bodem van de voliere scheelt al veel.
En verder zorgen dat er geen voer op de bodem van de voliere ligt,maar dat is een ondoenlijke zaak.
En geen voer opslaan in de buurt van de voliere.
Groetjes Riny :D

Cobie

Hoi allemaal.

Bedankt voor de tips. Als Daan wat beter is moet hij ook maar zo`n mooie val maken. Ik hou niet van dieren doden maar ik kan niet anders. Nu zijn het er een paar, maar die krengen fokken maar raak. En idd de bodem voervrij houden is best moeilijk. Er staat bij mij ook voer in de buitenren. En mijn bodem zijn stoeptegels met een schelpenlaag er boven op.
Die muizen zitten gewoon boven op de broedblokken heel brutaal naar me te kijken  :o. En ik vind ze zo vreselijk eng.
Zelfs voor de honden zijn ze niet bang  :censuur. En ik denk dat ze idd door een heel klein gaatje komen.

Groetjes Cobie.
Groetjes van Cobie en de valkjes

[/glow]
Cobie's valkjes klik hier