7 mei 2025, 16:26:32

Wat is er gebeurd ???

Gestart door Monky, 18 april 2006, 14:33:43

« vorige - volgende »

Monky

Hi Allemaal,

Toen ik vanmorgen beneden kwam zag in ik de kooi waar Lulac en Gizmo zitten heel veel veren op de grond.
Ik keek naar beide vogels en ik zag dat alle grote veren van Lulac ontbraken!!!
Kan ze enorm hebben zitten fladderen dat ze eruit gevallen zijn, of komt het door vechten met Gizmo. Ik zag 1 grijze veer dus die moet van Gizmo zijn. Aan een aantal veren van Lulac zag ik wel dat het puntje rood was.

Kan het dat ze door het fladderen uit kunnen vallen zo veel tegelijk? Of moet zoiets door vechten komen?
De volgende vraag is, komen die veren terug? Ook de lange op de uiteinde zijn weg. Het is ook alleen aan 1 kant ???
Als dit vechten is, moet ik ze dan toch weer uit elkaar halen? Of was het een tijdelijke positiebepaling in de kooi? Kan ik Lulac beter bij Whooshy zetten, die wat rustiger is en geen last van zijn hormonen heeft?

Het zijn heel veel vragen, maar wel heel belangrijk. Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Monky

Gerda

Hoi Monique,

Het in een keer uitvallen van veel grote veren (zoals staart- en handpennen) kan komen door schrikrui.
Vaak als een valkje gaat fladderen, schrikken ze allemaal. Ook al zouden ze niet eens in dezelfde kooi zitten.
Waar het schrikken door gekomen is, kun je waarschijnlijk niet achterhalen.

Door de schrik laten de spiertjes die de veren vast houden los (vergelijkbaar met de spiertjes die zorgen dat de haren op je armen rechtop gaan staan - kippevel).
Daardoor kunnen veel veren tegelijk uitvallen.
Dit zal tussen de 4 en 6 weken duren voor het weer is aangegroeid.
Let wel op, want Lulac zal nu erg moeilijk kunnen vliegen.

Hopelijk is het schrikrui geweest, want als bij hem de pennen een voor een zijn uitgetrokken kan dat geen pretje geweest zijn!!

Groetjes, Gerda

Monky

Hi Gerda,
Bedankt voor je snelle reactie.
Schrikrui heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Ik heb het ook nog nooit met een van mijn vogels meegemaakt.

Zit er bij schrikrui ook een beetje bloed aan de uiteinden? Ze waren niet helemaal onder het bloed, maar de puntjes waren een beetje rood.

Ik geloof dat ik nu probeer uit te sluiten dat het ruzie was  :-[ Ze lijkt namelijk niet bang voor Gizmo of zo.

Groetjes,
Monky

Rianne

Hoi,

ik heb het hier ook een paar keer gehad. Ook toen zat er soms bloed aan de vleugel, maar dat had mijn albino het meest. Ze fladderen wild in het rond zonder te zien waar ze heen gaan, dus kan het zijn dat een veer er niet rustig uitvalt maar dat er een beetje geweld aan te pas komt.
Waar ze van schrikken, kom je vaak niet achter. Het kan van elkaar zijn, of iets wat op de grond valt, of een mug. Raad het maar. Een nachtlampje wil wel eens helpen. :)

Monky

Ik ben al een heel stuk opgeluchter...uhm...zeg je dat zo ???

Bedankt Rianne en Gerda.

Lulac is een Lutino. Ze ziet dus wel slecht. Ik heb het alleen nog nooit met haar meegemaakt en ik heb haar toch al 6 jaar. Ik zet wel een nachtlampje bij de kooi. Het ziet er wel sneu uit. Ik dacht trouwens dat er ook veren waren die niet meer terugkomen als ze eruit zijn. Weet iemand dat? Of is het maar er verhaal?

Groetjes,
Monky

Rianne

18 april 2006, 15:29:23 #5 Last Edit: 18 april 2006, 15:31:15 by Rianne
Volgens mij is dat zo als de ouders de vleugelpennen van het jong eruit plukken, maar dat weet ik niet zeker.
Ik denk dat na de (schrik) rui gewoon alle veertjes weer terug komen, heb het hier niet meegemaakt dat er veren niet meer aangroeiden.