Wil niet terug in zijn kooi sinds ze samen zitten

Gestart door Silvia, 16 juni 2003, 16:51:20

« vorige - volgende »

Silvia

Beste allemaal,

HELP!!!
We hebben een probleem. Plukkie en Hugo zitten sinds anderhalve maand samen in een (voor beide nieuwe) grote kooi. Plukkie is nu 3 maanden bij ons en ze hebben eerst apart gezeten.

Het probleem is dat Plukkie niet meer z'n kooi in wil als ie eruit is. Dat is altijd dus het maakt niet uit of je hem er nu 1 uur of 5 uur uithaalt.
In het begin lokte we hem met eten; dat had ie op een gegeven moment door.
Toen deden we zijn kooi dicht als ie dan een keer zat te eten, maar nu gaat ie niet meer eten in zijn kooi om te eten.
Pakken is ook moeilijk; we willen dat eigenlijk liever neit en hij is zo snel dat het vaak niet lukt.

Met Hugo hebben we geen problemen.

We denken dat het een mannetje en een vrouwtje zijn, maar ze vinden elkaar ook helemaal niet lief. Ze tolereren elkaar wel, maar knuffelen doen ze niet met elkaar en ook dichtbij elkaar zitten ook niet. Wel zitten ze op dezelfde stok, maar dan bijna aan de uitersten.

We hebben wel een paar ideeen; Plukkie een paar dagen in zijn kooi laten terwijl hugo er wel uit is. Of ze toch weer in aparte kooien zetten.
We zijn echter bang het alleen maar erger te maken!

We willen wel graag dat ze in hun kooi zitten als we er niet zijn. Plukkie is nogal slopering nl.

Wie heeft er wijze raad voor ons??

Groetjes Silvia

Karin

Hoi Silvia,

Heel herkenbaar  ::) We hadden hetzelfde probleem met Jazzy. Regel één is ga er nooit achteraan jagen, want dat win je niet en dan wordt hij de volgende keer nog moeilijker. Het zou inderdaad kunnen dat hij het gewoon niet leuk vind met een ander valkje in de kooi, dus dat zou ik eerst proberen : tijdelijk in een andere kooi zetten en kijken of hij dan wel makkelijker terug gaat. Lukt dit niet probeer het dan met een stokje. Houd hem voor de valk en als hij erop stapt loop dan direct naar de kooi toe en zet hem erin. Heel raar, maar vaak trappen ze erin  :D Onze Jazzy maakte het zo bont dat hij op een gegeven moment 48 uur los zat en pas toen  hij er in ging om trosgierst te eten ( die er dus al die tijd al in hing ! ) konden we zijn kooi dicht doen. We hebben hem toen in de vakantie ( hij ging mee ) kooiarrest gegeven, omdat hij in het vakantiehuisje overal kon zitten waar we niet bij konden. Dat vonden we zo sneu dat we besloten hem " matig " te kortwieken. Dit wil zeggen dat hij nog steeds kan vliegen ( hij vliegt van de grond zo bovenop de voliere van 2 meter hoog ), maar dat hij er meer zijn best voor moet doen. En dat was voor hem de oplossing ! We krijgen hem nu steeds netjes in de kooi. Als alle eerste oplossingen niet lukken en je wilt dat " matig kortwieken " proberen moet je het maar zeggen. Dan stuur ik een foto van zijn prachtige vleugeltjes die hij graag laat zien  8), dan zie je hoe ik het gedaan heb.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lique

Hoi Silvia,

Je kan het ook nog zo doen, dat met alles wat je doet, dat je eerst Hogo doet, en dan Plukkie. Met in de kooi zetten, knuffelen en dergelijke.
Plukkie moet nog weten dat hij niet de baas is, maar Hugo.
Plukkie zal zeker wel de dominantste van de 2 zijn.
En zoals Karin al beschreef, je moet je zeker niet druk maken, om hem in de kooi te zetten, dat voelen ze aan. En op dat moment zijn ze niet meer te pakken.
Je kan PLukkie ook nog jaloers maken. Dan stop je Hugo in de kooi, en doe je de deur dicht. Dan kijk je helemaal niet naar Plukkie om, en doe je heel uitbundig lief tegen Hugo. Op dat moment wordt plukkie jaloers, en zou ook de kooi in willen gaan.

Veel succes

Silvia

Hoi lique,

Bedankt voor je reactie!

Ik was even abuis want ik kon deze boodschap niet meer vinden, dus ik dacht dat ie van het forum was of iets... stom he ik heb er gewoon over heen gelezen.

Wat vind jij van dat kortwieken?
Heb je ook een idee of het kan komen doordat ze elkaar eigenlijk niet lief vinden?

Dat we alles met Hugio eerst moeten doen, doen we eigenlijk al, we halen hem altijd als eerste eruit e.d., maar Plukkie is duidelijk de dominante van de twee. als je hugo bijv in de kooi aandacht geeft komt Plukkie er weer voor met zijn grote witte hoofd...

Ik ga zeker ook dat laatste proberen, om hem jaloers te maken. Hopen dat dat lukt.

Het is natuurlijk vervelend als ik de kooi dichtdoe achter Hugo en dan kan Plukkie er ook niet meer in. nu is het wel zo dat Hugo vaak ook in zijn kooi blijft als je hem terugzet en de deur wel open laat. (lief van hem he)

Jasja en ik zeggen vaak tegen elkaar: Dat Peter en Angelique alle 9 negen valkjes wel terug krijgen en wij twee niet eens......

Groetjes Silvia

Lique

Hoi Silvia,
Het kortwieken, ben ik zelf op tegen, omdat ik vind dat een vogel moet kunnen vliegen. Maar er zijn oook mensen die vinden dat het heel goed is. Vind ik ook prima.
Ik weet niet hoe lief of niet lief ze mekaar vinden, maar dat voel je zelf wel aan.
Ze hoeven natuurlijk niet elkaars koppie te kroelen, maar ruzie in een kooi is ook niet normaal.

WIj hebben zelf op het moment 12 valkjes, maar ik heb totaal geen problemen om ze in de kooi te zetten. Ze vinden het in de kooi net zo leuk als uit de kooi.

Groetjes Lique

Barbara

21 juni 2003, 03:22:18 #5 Last Edit: 21 juni 2003, 03:23:35 by Barbara
Hoi,

bij mij is Croky erg jaloers op Dimi, zodra ik die aandacht of eten geef, komt hij erbij en als ik hem negeer gaat hij aan Dimi's kuif zitten trekken, de pestkop   :o ::) En zelf eet Croky niet eens iets uit mijn hand ::) (hij is wel tam hoor). Maar als ik dus eerst Dimi in de volière zet, komt Croky ook kijken en dan landt hij op het uitgeklapte deurtje en dan drijf ik hem zo naar binnen. Het lokken met behulp van jaloezie zou dus idd wel eens heel goed kunnen werken. En gelukkig weet Dimi nog niet zo goed hoe hij er snel uit moet vanaf de bovenste stok in deze volière omdat ze er nog maar een weekje in zitten, ik hoop dat dat zo blijft want dan kan ik het deurtje open laten voor Croky en hem in de val lokken  :P

Eerst dacht ik dat Croky een pop was, dat zei de kweker, maar ze begint nu zo macho te worden (4,5 maand oud) dat ik heb besloten ervan uit te gaan dat het een man is. Dimi lijkt hem niet echt te mogen (Croky vindt Dimi wel leuk), hij mag nooit dichtbij komen en Dimi pikt vaak naar hem om hem weg te jagen, maar heel soms kroelt hij Croky dus zelfs wel eens. Zo'n zeldzaam moment heb ik dan ook maar vastgelegd op foto. Dit was pas de 2de keer dat ik het zag, maar dat naar elkaar pikken en met elkaar kibbelen hoeft dus niet te betekenen dat het hopeloos is  :)

Groetjes,

Barbara, Dimi en Croky

Lique

Hoi,

Hier heb ik ook een vast patroon hoe ik de valkjes in de kooi zet.
Als ik mij daar niet aan hou, willen ze niet, en krijg ik ze niet te pakken.
Vande week, had ik weer een ander patroon, maar deze vonden ze blijkbaar niet zo leuk.
Ik had Baloo als laatste nog uit de kooi, en wou hem er in zetten, maar mooi dat hij niet wou.
Ik mijzelf van binnen helemaal opvreten, maar ik kreeg hem niet te pakken.
Toen dacht ik ook zo van, en nu bekijk je het maar, ik ben mijn dingetjes gaan doen, en een uurtje later, probeerde ik het weer.
En toen wou hij gelukkig wel.
Maar het was erg frustrerend voor hem, omdat hij graag naar binnen wou, naar Phoebe toe. Die twee zijn echt 2 vleugels op 1 rug. hahahah

Groetjes Lique

Silvia

Er is volgens mij maar een conclusie te trekken uit alle verhalen:

Het zijn een stel eigenwijze vogeltjes!

(maar dat maakt ze nou juist zo leuk!!)

Barbera, bedankt voor je reactie! Er is dus nog hoop... Wie weet zitten die van ons ook wel stiekem te knuffelen als wij weg zijn. Ik ga denk ik binnenkort een camera neerzetten; ik ben zo benieuwd wat ze doen als wij weg zijn. Zouden ze veel slapen of lekker grazen op de bodem of stiekem toch op de schommel zitten die wij zo gaaf vinden en zij geen aandacht voor hebben??!!

Als ik het gedaan heb meld ik zeker wat ze allemaal uitspoken.

Groetjes Silvia

Natalie

Hoi Silvia!

Ik heb ook wel 'last' gehad van dit probleem. Het is bij mij begonnen toen ik een grasparkietje bij mijn toenmalige valkje Pino had gezet. Dat klein wurm was Pino helemaal de baas met als gevolg dat Pino met geen geweld meer in de kooi te krijgen was. Hij was er gewoon bang voor. Omdat ik dat wel erg zielig vond heb ik het grasparkietje weer teruggebracht naar zijn broertjes en zusjes in de dierenwinkel, en heb ik besloten om er toch maar een tweede valkparkiet bij te zetten. Ik wilde in eerste instantie geen twee valkjes omdat ik eigenlijk geen behoefte had aan bevruchte eitjes, en omdat je als je een valk van een week of negen aanschaft vaak moeilijk kunt zien of je een man of een pop hebt zou dat nogal eens een probleem kunnen zijn. De tweede valkparkiet heeft ook een tijdje gehad dat ie de kooi niet inwilde, maar dat was volgens mij gewoon in een bepaalde periode, ik noem het maar de pubertijd  :D . Na een tijdje is dat ook weer gewoon overgegaan en kon ik haar ook weer zonder problemen in de kooi zetten.

Silvia

Misschien hebben we de oorzaak gevonden:

Vanvond zat Plukkie te rijden op de hand van mijn vriend.... misschien wil ie wel sexen met Hugo (we denken dat dat een vrouwtje is)......

Zeer binnenkort zal ik daar ook nog een vraag over op het forum zetten, maar nu moet ik weg dus later...

Groetjes Silvia