16 april 2024, 11:38:07

Konijntjes in de voliere?

Gestart door Mariska, 3 april 2006, 20:32:52

« vorige - volgende »

leoni

hoii,

ik heb ook sinds 2 a 3 weken me konijnen in de voliere en ze hebben het veel meer naar hun zin dan in hun oude hok ze renen en springen me vader heeft ook een soort huisje gemaakt waar ze in kunnen en ze zitten niet onder de poep ja 1tje maar die is niet zo slim die gaat onder een stok liggen waar alle vogels op zitten maar hij had maar 1 poepje op z´n rug en het was er ook zo weer af.

groetjes leoni

b

Ook ik heb een cavia in de voliere zitten en dit gaat echt goed.
Af en toe heeft ze wel eens een poepje op haar rug, maar dat is ook zo weer schoon.

Ook de kwartels vinden het gezellig zo met haar.
Ze slpen zelfs bij haar in het nachthok.
Ik heb een verhoging gemaakt speciaal voor de cavia, waarop ik haar voer en hooi zet en waarop haar hokje staat.

Zij eet soms samen met de valken en de engelse parkieten aan het zaad en de vogels komen regelmatig bij haar op bezoek om een hapje mee te eten.
Het is een heel gezellig gezicht.
Het enigste nadeel wat ik ondervind is de urine en de poep van de cavia.
Sinds zij in de voliere zit moet ik soms wel 2x per week de kooi zuivermaken. Want waar ze loopt, laat ze het vallen.

Iemand enig idee of je een cavia zindelijk kunt maken haha.

Groetjes Bianca

Inger m

Hoi,
Dat is helaas een probleem bij een cavia (athans voor de eigenaren). Het dier is van nature niet zindelijk en ook niet zindelijk te maken. Een konijn is wel zindelijk, zij hebben in de natuur ook speciale mestplaatsen. Een konijn hoef je dus ook niet zindelijk te maken, maar je kunt het wel sturen, zodat ze op een gewenste plaats hun ontlasting leggen.

Ik heb zelf cavia's in een ruim hok, maar ik maak het dagelijks schoon. De konijnen (in een ander hok) vervuilen hun hok nauwelijks.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ossy

Pas geleden een boekje gehaald over valkparkieten in de bieb. Stond in dat knaagdieren (konijnen en cavia's) niet samen kunnen met valkparkieten. Het argument was dat de valkparkieten overkomen als een natuurlijke vijand en dan een konijn of cavia dit als gevaar zou zien. In het ergste geval zouden ze volgens het boekje de vogel kunnen krabben of bijten en hiermee doden! Zo blijkt de praktijk maar weer anders uit te wijzen.

Wat ik wel zeker kan afraden is het houden van grondeekhoorns en vogels. Deze kunnen namelijk erg agressief zijn!

gert overweg

hoi

ik wil ff wat zeggen konijnen zijn heel anders dan valkparkieten ze dragen ziektes bij zich waar hun zelf heel goed tegen kunnen maar valkparkieten niet goed. ze gaan er zelfs soms van dood. vooral het poep en als ze drinken is besmettelijk dus mijn oordeel ik zal ze eruit halen en in een mooie ruime ren doen of dat de valkparkieten er niet bij kunnen.

groetjes, gert

Inger m

Hoi Gert,
Zou je je verhaal even kunnen toelichten? Ik ben benieuwd naar welke ziektes?

Het risico dat een vogel ziek wordt door een (nieuwe) soortgenoot is volgens mij groter. Aangezien dat veel ziekteverwekkers diersoort specifiek zijn, zeker tussen vogels en zoogdieren is er een groot verschil. Uiteraard is er bij alle diersoorten voorzichtigheid geboden qua ziektes, maar bij konijnen heb ik zoiets nog niet gehoord.

Dus graag wat meer toelichting en bronvermelding bij deze bewering.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

gert overweg

hoi inger

het is net zo als die europeanen die naar amerika gingen er stierfen miljoenen amerikanen aan de waterpokken!! omdat ze die ziektes niet gewend zijn en geen antistoffen hebben tegen die ziektes zo is het dus ook bij valkparkieten die hebben ook wel eens wat ze zijn soms een poosje een beetje sloom enzo maar dat slaat wel weer over omdat ze dat gewend zijn en ze hebben antistoffen ertegen. maar konijnen hebben weer andere ziektes bij zich waar ze dus niet aan gewend zijn en dus heel erg ziek van kunnen worden soms redden ze het wel omdat  hun lichaam dan antistoffen gaat maken dat is bij elk dier zo maar meestal zijn ze al zo ziek dat ze er aan dood gaan ik zal nog even opzoeken welke ziektes ik hoop dat je het snapt.

groetjes, gert

jazzel

Ik denk dat het ook aan de omstandigheden ligt.
Zelf heb ik twee kippen erbij lopen, en die zitten ook eigenlijk nooit onder de poep.
Het voordeel van een ander beestje erbij in de voliere is dat de grond vrij schoon blijft, kippen bijv eten veel 'afval'.
De zaadjes die naar beneden vallen eten ze op, stukjes fruit, groenvoer... etc.
Ik weet niet of een konijn dat ook doet?
Maar mij bevalt het zo wel.
www.kleurigekuifjes.nl >> met super leuke filmpjes van de valkjes!!!


Inger m

Hoi Gert,
Ik vind je verhaal erg kort door de bocht. Veel ziektes zijn juist diersoortspecifiek en daardoor niet besmettelijk voor andere diersoorten. Je vergelijkt mensen vs mensen (Europeanen vs Indianen, zul je wel bedoelen) en vogels vs zoogdieren. Mensen behoren tot dezelfde soort. Alleen door een andere omgeving hebben ze een andere specifieke immuniteit.

Juist de kans dat een valkparkiet een ziekte van een andere valkparkiet overneemt is groter. Natuurlijk zou theoretisch een valkparkiet een ziekte kunnen overnemen van een konijn, maar ik vind je reactie sterk overdreven. Wees altijd voorzichtig of je nu valkparkieten bijelkaar plaatst of valkparkieten bij konijnen. Ik heb er in 16 jaar geen problemen mee gehad.

De weerstand van een diersoort is inderdaad afhankelijk van hetgeen het dier mee in contact is geweest. Dit hangt ook samen met de omgeving. Een valkparkiet die jarenlang binnen heeft gezeten, heeft geen anti-stoffen kunnen opbouwen tegen bepaalde ziektes en zou daardoor problemen kunnen krijgen, wanneer het buiten in een groep wordt geplaatst.

Ik vind jouw verhaal een beetje vergelijkbaar met zoonosen. Mensen kunnen ziektes oplopen van dieren, maar het risico is klein. Bepaalde groepen mensen zijn hier gevoeliger voor door een mindere weerstand (kinderen, ouderen, zwangeren en immuun-suppresieve mensen). Dit is altijd iets om mrekening mee te houden, maar geen reden om geen contact te hebben met verschillende diersoorten. Ik wordt er ook niet direct ziek van om met heel veel verschillende diersoorten om te gaan, terwijl ik geen koeien, schapen of valkparkieten immuunsysteem heb.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

gert overweg

de kans is wel klein maar als het gebeurt ben je verder van huis ik bedoel trouwens met die ontdekkingsreizen naar amerika  ;) ik zal het risico niet nemen

groetjes,gert

Inger m

Ja,
*zucht* Het risico is groter als je twee valkparkieten uit twee verschillende omgevingen bijelkaar zet en daar maak je blijkbaar geen probleem van. Ik vind je standpunt wat dat betreft nog niet echt onderbouwd.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

gert overweg

ik bedoel aan te geven valkparkieten ziektes zelf zijn ze zelf al vaak aan gewend en kunnen ze snel antistoffen tegen maken en van konijnen die kent hun lichaam niet
! het gaat toch om de konijnen niet om andere valkparkieten uit 2 verschillende omgevingen

Inger m

Ik geloof dat ik eerst een eindeloze discussie moet voeren, voordat je begrijpt wat ik bedoel. Dan zou hetzelfde toch ook gelden voor een hond en kat in een huishouden of voor een konijn en een cavia. Er zijn geen concrete konijnenziektes waar valkparkieten ziek van zouden kunnen worden. Door de grote verschillen tussen de diersoorten wordt dat risico juist verkleind.

Binnen vogelsoorten is het risico overigens wel groter. Zo kun je beter geen duiven houden bij siervogels, omdat duiven vaak drager kunnen zijn van ornithose zonder daar zelf last van te ondervinden.

Ik hoop dat je het nu begrijpt...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

gert overweg


ROCKS

Hey....

Misschien een nieuw topic bij discussie?
Dit gaat niet echt meer over het echte topic, of wel?

Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart