28 maart 2024, 16:55:17

Konijntjes in de voliere?

Gestart door Mariska, 3 april 2006, 20:32:52

« vorige - volgende »

Mariska

Hoi Allemaal,

Mike en ik gaan zoals veel mensen al weten een voliere bouwen dit voorjaar/zomer.
Nu wil ik heel graag 1 of 2 konijntjes en vroeg me af of die ook in de voliere kunnen.

Ik hoor graag van jullie :D

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

M.

Ik zou dit zelf niet doen.

Dan zou ik er voor kiezen een deel van de voliere op te splitsen zodat de vogels er niet kunnen komen, of een leuk groot hok te bouwen met daaraan een van onder en boven afgesloten ren.


Je krijgt namelijk dan konijnen die onder de uitwerpselen van de vogels komen te zitten en ook hierin rondlopen en dat is niet echt hygienisch.
Kwartels vind ik bv grappig, maar om bovenstaande reden zou ik dus ook niet gaan voor kwartels.

Maar het idee is wel heel leuk.
Zo heb ik gespeeld met het idee om een vijvertje in mn nieuwe voliere aan te leggen, maar met gevaar voor de vogels en het poepen in t water en de vissen die er dan inzitten heb ik besloten dit toch maar niet te gaan doen.


M.

P.S. Van waar ben je? Toevallig Den Haag?

Mariska

Hoi,

Nee uit Almere ;)

Wij zaten al aan dezelfde problemen te denken.
We hebben ook een vijver met waterval en dat zou ook prachtig zijn erdoorheen, maar lijkt me ook niet echt fijn voor de vissen :-\

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Inger m

Hoi M.
Baseer je dat op ervaring of veronderstellingen. Ik heb bijna 10 jaar lang konijnen onderin de voliere gehad en die kwamen niet onder de uitwerpselen te zitten. Sterker nog ze waren altijd schoon. Incidenteel val;t er natuurlijk wel eens wat op, maar dat was van korte duur: ff schudden, poetsen...schoon.

Ik heb er zelf goede ervaringen mee. Het is ieder zijn eigen keuze. De konijnen moeten voldoende ruimte hebben, een schuilhokje en gelegenheid om te graven. Natuurlijk moet de voliere ook niet overvol zitten met vogels. Inmiddels heb ik de konijnen in een apart hok, waarin ze diepe holen kunnen graven (wat in een voliere minder praktisch is).

Een konijn houd je minimaal met twee dieren. Het is (net als de valkparkiet) een heel sociaal dier, dat niet (meer) alleen gehouden zou mogen worden. Helaas is de dagelijkse praktijk nog heel anders. Kijk op www.konijnen.nl voor meer informatie. Als je meer vragen hebt, dan hoor ik het graag. Het heeft in iedergeval zijn voors en tegens om konijnen in de voliere te houden. Met de vogels is het wel prima gegaan. De valkparkieten pikten de veel grotere konijnen (2 kg. Hollander) soms moeiteloos weg.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Bianca

hoihoi, ik had cavia's bij de valkjes in de volière lopen en dat ging hartstikke goed hoor!
valkjes blij, caafjes blij.
En nog even over het water.
Als je dat zou willen kun je daar het beste een echt filter opzetten, en ik kan je vertellen dat kost een hoop centjes (wij hebben een koivijver in de tuin, naast de volière)
Waar ik namelijk vorig jaar problemen mee kreeg is het volgende.

Ik wilde ook graag iets met water zodat de vogels daar lekker in konden badderen.
Dus koos ik voor een waterornament (soort beeld wat water overheen werd gepompt), onwijs leuk om je vogeltjes daarin te zien spelen MAAR omdat het water niet wordt gefilterd en de vogels in het water poepen komen daar allemaal bacteriën in en zo ontstaan er allemaal enge ziektes hierdoor denk ik ook dat er een hele hoop jongen bij mij zijn doodgegaan, ze mankeerde ineens van alles.

Ik raad het dus niet aan mits je het water kunt filteren.
En als je echt een vijvertje aanlegd moet je weer enorm opletten dat de jonge valkjes er niet in verdrinken met hun vreemde capriolen als ze net beginnen met vliegen

Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Mariska

Hoi Inger,

Leuk om te horen dat het wel goed kan gaan :D
Het lijkt me voor de konijntjes hartstikke leuk en ze hebben dan meer ruimte als in de meeste konijnenhokken.
Persoonlijk zou ik er ook voor 2 gaan omdat ik er geen voorstander van ben om sociale dieren alleen te houden.

Hoe zou ik het beste voor graafgelegenheid kunnen zorgen en tegelijkertijd een goeie bodem voor de valkjes kunnen hebben?
Een schuilhokje is geen probleem.

Hoi Bianca,

We hebben inmiddels besloten (zijn er ook al aan begonnen) om de waterval te verplaatsen en op die plek de voliere te bouwen.
Maar het leek ons echt prachtig om de voliere min of meer over de waterval te bouwen.
Maar zoals je al zegt heb je een heel goed filter nodig en die zijn niet echt goedkoop.
Nu willen we op een andere manier water in de voliere maken en zaten dus ook aan een waterornament te denken.
Maar ook daar haal je een goed punt aan :-\
Dat zou best eens de reden kunnen zijn van de dood van jou jongen :(
Verdrinken was ik ook al bang voor dus je bevestigd eigenlijk al mijn vermoedens nu ;)

Het moet allemaal heel veilig zijn dus ik ga er nog eens goed over nadenken.

Bedankt voor je advies en leuk om te weten dat het met jou cacia's ook goed ging :D

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Inger m

Hoi Mariska,
Ik heb op de bodem houtsnippers liggen. Deze zijn afkomstig van gemalen bomen/ struiken uit plantsoenen. Dit is geen ideaal graafmateriaal. Daarom gaf ik ze er ook zand bij. Dit kun je er los indoen of in een grote bak. Ze kunnen wel geen holen graven, maar wel hun graafbehoefte uiten. Mijn konijnen kunnen nu wel een soort hol graven, maar doen dit maar beperkt.

Een mengsel van turf en zand is ook geschikt om in te graven.
Kiezel of volledig stenen als bodemmateriaal is bij konijnen ongeschikt. Ze kunnen dan last krijgen van hun poten en hun hakken en dat is heel vervelend. Ik heb een klein deel stenen (60x 40 tegels) waarop ik het voer geef. Hierdoor blijven de nagels mooi kort.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mariska

Hoi Inger,

Bedankt voor je reactie ;)

In verband met muizen en ratten wilden we betontegels als ondergrond gebruiken en daar dan bodembedekking overheen.
Zoals zand bijvoorbeeld.
Denk je dat dat goed gaat?

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Inger m

Hoi,
Dat heb ik ook. Ik heb er tegels onderliggen, ook tegen het uitbreken. Het enige waar je heel goed rekening mee moet houden is de waterafvoer. Konijnen (en jijzelf vermoedelijk ook) houden niet van een natte ondergrond.

Door de bovenkant van de voliere volledig af te dekken en zorgen voor een goede afvoer vanaf het dak zorg je dat er geen water van bovenaf komt (let op lekkages zijn heel vervelend).

Daarnaast zorg je dat de voliere op een hoog punt ligt, zodat water vanuit de tuin niet de voliere instroomt. Het water dat eventueel in de voliere komt kan er dan ook weer makkelijker uit.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mariska

Hoi Inger,

Goed om te horen dat we dat zo kunnen doen ;)
Er komt een golfplatendak op dus geen regen van bovenaf.
En die afvoer word ook geregeld.

Gaat helemaal goed komen!

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Inger m

Perfect!
Dat gaat helemaal lukken dus.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mariska

Dank je wel Inger en bedankt voor al je advies ;)

Groetjes
Maris!!


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

M.

Inger, een kennis van mij had dit ook, en die vond het niet echt samengaan, ook qua uitwerpselen enzo.

Maar zo zie en hoor je maar weer, dat het bij een ander dus wel goed kan gaan  ;)


Inger m

Hoi M.,
Ik denk dat dit ook samenhangt met de omstandigheden. Ikzelf maak de voliere dagelijks deels schoon en heb weinig vogels op een betrekkelijk grote ruimte. Ik ken zelf meerdere mensen waarbij het prima is gegaan. Ikzelf baseer mijn mening op 10 jaar ervaring (vogels en konijnen bijelkaar) en dat ging prima.

De konijnen waren alijd prima schoon en gezond. Dus ik denk dat je de omstandigheden goed op elkaar moet inpassen om het goed te laten verlopen.

Groot voordeel is dat de konijnen veel ruimte hebben en niet in de veelste-kleine-dierenwinkel-hokjes gepropt worden.

gr Inger

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.