3 mei 2025, 19:30:53

valkjes met andere huisdieren samen

Gestart door sassie, 13 juni 2003, 18:54:52

« vorige - volgende »

sassie

Hallo allemaal ik ben saskia (nieuw hier)
Dankzij jullie leuke en interessante site heb ik een hoop geleerd over valkjes en ben er nog enthousiaster over!  :)
Ik sta op het punt om er eentje aan te gaan schaffen maar voordat ik dit doe heb ik nog een belangrijke vraag.

Ik heb namelijk 2 honden en 3 katten en ik vraag me af of dat wel goed gaat. Ik ben bang dat het valkje bang zal worden en daardoor niet of moeilijker tam wordt.

Of zou dat wel mee vallen?

P.s. Hij komt in de huiskamer te staan in een hele grote kooi waar hij zich als het nodig is makkelijk terug kan trekken en bij het losvliegen zou ik hem eventueel op mijn kamer kunnen laten (waar geen honden of katten bij kunnen)

Marianne

Hallo Saskia,

Allereerst welkom op het valkparkietenforum.
Wij hebben thuis een hond en dat gaat erg goed met de valkjes.
Nu moet ik wel vertellen dat wij een laborator hebben en de onze doe nog niets naar vliegen, echt een beetje een goedzak eigenlijk.
Een kat hebben we niet dus daar kan ik je helaas niets over vertellen.
In idergeval veel succes met het aanschaffen van je valkje en pas maar op want voor je het weet ben je besmet met het valkenvirus. (lees elders op het forum)

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Kolkkie

Hoi Saskia,

Wij hebben 2 katten in huis, en ik heb 2 valkjes. Coco loopt vaak over 1 van de katten heen, die doet niets. De ander jaagt er wel iets achteraan.
Ik denk wel dat het afhankelijk is of ze altijd vogels gewent zijn. De katten hier zijn later gekomen dan de vogels, er waren toen nog alleen grasparkietjes. Dus hun zijn aan vogels gewent geraakt. Ik weet niet of het bij jou zou lukken omdat de vogels later komen. Je moet het zo en zo zeer geod in de gaten houden, want een kat blijft een kat, en een hond een hond.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Karin

Katten die niet op vogels jagen zijn meer uitzondering dan regel, dus pas op ! Zeker als ze er niet mee opgegroeid zijn. Wat honden betreft, dat ligt echt per hond verschillend. Laat ze nooit samen als je er niet bij bent !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Remco_Ultee

Ik zou ook maar op passen met die katten, ze kijken soms toch aardig naar Gel en Wax in de voliere, en katten hebben een teritorium, en als daar ineens een andere dier in op duikt zullen ze dat heus niet leuk vinden.

Maar je zult ze toch bij elkaar moeten zetten, ik zou wel zorgen dat die katten niet bij de kooi kunnen, en in ieder geval hem niet open kunnen maken!

Succes

sassie

Hey!

Bedankt voor jullie reacties!
We hebben besloten om het toch maar te proberen.
Ons valkparkietje komt morgen. Het is een grijs popje van ongeveer 3 maanden. Het is echt een schatje!
Ze is nog wel een klein beetje schuw, maar na heel eventjes lief tegen haar te hebben gepraat kwam ze al snel dichter bij en at ze zelfs al voorzichtig uit mijn hand!

Ondertussen zijn we hard aan t t denken over een naam. En hebben alvast voer en leuke speeltjes gekocht :)

Ik laat nog wel ff weten hoe het verder afloopt. En zal gauw een fototje plaatsen!

Groetjesss

Lique

Hoi,

Je had je vraag 2 keer in het forum gezet.
Daarom haal ik er een weg, en plak ik de antwoorden hier onder.:

Hoi Saskia,

wij hebben 4 honden (geen katten) De ene 2 zijn echt vriendelijk t.o.v. de vogels, maar de andere 2 zouden ze opeten. Het hangt er van af welke honden je hebt en of ze agressief t.o.v. andere beesten zijn of niet. Je katten kunnen je vogel ook ferm mishandelen, doden en zelfs opeten ... Het kan best wel leuk zijn als je een valk aanschaft, maar dan zet je die best in een aparte kamer waar je andere huisdieren niet komen, dan wordt je valk niet bang en heeft hij wel wat meer overlevingskans, denk je ook niet?

Groetjes, Tara

Hoi,
Ik heb zelf geen ervaring met katten, maar mijn ervaring met een hond en een konijn is goed.
Yuppy(Het konijn) is erg nieuwsgierig naar de valkjes. Milo (hond) vindt het helemaal geweldig. Ze lokken mekaar soms uit om te gaan spelen.

Alleen besef wel, dat je de kooi met een valk erin niet zomaar samen met een kat moet laten. Een kat kan makkelijk in de kooi komen, en ik spreek uit ervaring dat dat niet goed gaat. Op die manier heb ik een kanarie verloren.

Groetjes Lique

Hallo Sassie,

Ik heb thuis een grote kooi in de woonkamer staan met 2 valkjes erin, de valkjes heb ik nu een half jaar ongeveer.
Voor dat de valkjes kwamen had ik al twee katten, de katten waren in het begin wel nieuwsgierig maar nu niet meer, het is alsof de vogels er gewoon bij horen.
Maar als de valkjes los in de kamer gaan, dan moeten de katten in de keuken of naar buiten, want ik denk dat wanneer ze de kans krijgen ze toch een van de valkjes zullen grijpen.

Verder gaat het prima hoor, de kooi heeft smalle horizontale tralies,( +- 1 cm ruimte ertussen), tot aan de grond, de katten kunnen hun pootjes er niet tussen doen. Ze hebben dat trouwens ook nog niet geprobeerd. En als de vogels op de bodem van de kooi zitten en een van de katten komen langs lopen, dan beginnen de valken te blazen en fladderen en lopen de katten angstig weg!  Dat lijkt heel grappig.

Zolang de katten niet hun pootjes door de tralies kunnen steken of op de kooi zitten, is er niks aan de hand.
Maar toch altijd op je hoede zijn als je de valkjes los laat vliegen dat er geen kat in buurt is, want je weet maar nooit, ook het raam dicht doen zodat ze niet naar binnen komen.

Ik  hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.
Groetjes van Vanessa.

hallo ik heb 1hond en 3 katten + nog van de bueren enzo en dat zijn er ongeveer een tiental  
maat er is nog nooit iets gebeurt  
nou tja mijn hond is erg vriendelijk en wilt altijd bij de vogels gaan en springt soms op de voliere maar daat hebben we een sisteem op bedacht met lange plastieken bloempotten  
je maakt een stapeltje met boeken en ze zet daar rond de voliere de bloempottenvaneen de hond erop springt is de bedoeling dat de bloempot (gevult met water) omvalt en de hond is dat helemaal nat  
(het kan gebeuren dat als je zo loemp als ik bent dat je de bloembak eens over jezelf krijgt   )
maan na enkele keren hebben we de bloembakken weg gedaan en er is nooit iets terug gebeurt