20 juli 2025, 23:20:24

dory, jip & janneke

Gestart door imca, 29 maart 2006, 16:19:07

« vorige - volgende »

imca

Hallo allemaal,

Hier de belevenissen van Dory, Jip & Janneke die sinds 3 weken samen bij ons in huis wonen. D.w.z. Dory woont hier al sinds 2004. Onze buurman wilde toen ook graag valkjes hebben. Dat werden Jip & Janneke, die kwamen september 2005. Maar de buurman ging weer veel werken en de buurvrouw, die niet van vogels houdt heeft net zolang zitten zeuren over dat die vogels zo'n rommel maakten en ze wilde ze ook niet verzorgen dus toen moesten ze weg.... Tja.. wat te doen???.. Ze wilden ze eerst verkopen voor € 200,00 met kooi.(nou niet aan mij hoor)...maar op een ochtend ging bij ons de telefoon, of we nu de vogels kwamen halen anders zou ze ze buiten zetten. Ik had al eens gezegd dat ik de vogels wel wilde hebben maar niet kopen. Dus zo gezegd zo gedaan en de vogels met kooi hierheen gehaald.
Uiteindelijk hebben we ze kado gekregen voor ons 12,5 jarig huwelijk.
Jip & Janneke doen het heel goed. Ze zijn redelijk tam, je kunt ze op je hand laten komen en ze komen ook bij je zitten. Dory vindt het allemaal erg eng. Ze vliegen keihard rondjes als ze alledrie los zijn en Dory vloog in het begin meteen weg als een van de anderen in de buurt kwam. Nu na 3 weken wordt ze minder angstig. Janneke is erg geintresseerd in Dory, gaat ook steeds naar haar toe.
We willen ze nu met zijn drieën in een grote kooi doen als ze wat meer aan elkaar gewend zijn. En misshien moet er dan maar een 4e vogel bij als blijkt dat er 1 zich alleen voelt.
Nu mijn man nog overhalen voor een 4e.....
Foto's van de vogels staan bij de rubriek voorstellen

groetjes

imca

hoi  :),

Volgens Irene is mijn Janneke een cimmanon geparelde. Wat ik mij afvraag, is of het inderdaad een pop is, zij/hij is nu ongeveer 8 maanden oud en is helemaal idolaat van Dory. Van Dory weet ik zeker dat het een pop is want die heeft in December 2 eitjes gelegd. Zou het kunnen zijn dat Janneke nog gaat ruien en de parels gaat verliezen en als nog Jantje gaat heten?  ;)
En zo ja...wat voor gevolgen gaat dat hebben als ze met zijn 3-en bij elkaar in een kooi komen. Dan blijft dier arme Jip
alleen over :-\
(foto's staan bij rubriek "voorstellen")
Wat denken jullie hierover?

Groetjes
vm

caro

Hoi,

Leuk dat je ook een dagboek maak. Ik ben zelf ook nog niet zo lang bezig met een dagboek. Nu zo'n week of 3.
Ik denk het een cinnamon bont geparelde is en ik denk ook dat het een pop is. Ik heb zelf namelijk een cinnamon geparelde pop en die is nu ongeveer 10 maanden.

Dit is Sammy.

Sammy heeft op een leeftijd van 7 maanden al eitjes gelegd, dus volgens mij moet het op een leeftijd van 6 maanden al duidelijk zijn of het een pop of een man is. Als het man is verliest hij in de rui zijn parels.

Als je zin en tijd hebt kijk dan eens in mijn dagboek (eerste nestje) dan kun wat meer over mij lezen.

Groetjes

Caroline(caro)
Hobbykwekerij " Het Valkjesparadijs "

http://members.lycos.nl/hetvalkjesparadijs/

~Natas~

Hoi,

Leuk dat je hier een dagboek bent begonnen.
Maar jeetje zeg das wel veel geld hoor €200,-- voor de vogels incl kooi.
Nou ik geen 200 jaar, voor dit geld heb je 2 geelwangen.
Maar wel goed van je dat jij de vogel op wilt vangen, zo hebben ze alnog een goed tehuis gevonden.
Wie weet heb je straks wel een koppeltje, want zijn Jip en Janneke ook een pop en man?

Groetjes,

Natas

imca

Hoi Allemaal,

Leuk dat jullie reageren op mijn dagboek! Caro, ik heb me het ongans gezocht naar jou dagboek maar ik kan het niet vinden  :-[
Jip en Janneke beginnen al aardig in te burgeren bij ons. Dory wordt al minder bang van ze als ze met zijn drieën rondvliegen maar is nog erg voorzichtig. Vooral Janneke zoekt steeds contact. Is erg grappig om te zien.
Jip en Janneke zijn broer en zus uit hetzelfde nest dus daar zit ik niet op te wachten als die eitjes gaan leggen. Het is erg leuk om te zien dat ze elk een eigen karakter hebben en een eigen voorkeur voor dingen. Janneke gaat graag in het vogelbadje bv. en Jip is helemaal wild van rauwe andijvie en Dory zit het liefst bij mij zodat ik haar nek kan kroelen en die wil  helemaal niet in het vogelbad in haar eigen kooi. Die zit liever in een etensbord gevuld met warm water. Rare beesten die valkjes  ;D

Groetjes

imca

hoi,

Alles gaat rustig zijn gangetje met de vogels. Ze beginnen langzaam aan elkaar te wennen. Janneke zoekt steeds toenadering tot Dory die het nog steeds eng vindt maar wel goed vindt dat Janneke naast haar komt zitten. Jip en Janneke klimmen ook steeds zelf in Dory's kooi.
Verder valt het op dat Dory veel minder bij mij wil zitten kroelen als de andere 2 ook los zijn. Dat vind ik wel jammer. Dus laat ik Dory alleen los zodat ze dan wel bij mij komt zitten  ;D.
Nu maar hopen dat vlug het vakantiegeld gestort wordt, ik heb namelijk een hele mooie kooi gezien bij "Dierenvilla" zo een die van boven open kan en ruim genoeg voor 3 (of 4). Nou meer heb ik even niet te melden.

Riny

Hoy Valkmama
Leuk dat je ook een dagboekje begonnen bent over je valkjes.
Als ik je nu een tip mag geven voor als je de nieuwe kooi hebt.
Bewaar de oude kooi,ze kan altijd dienen als ziekenkooi of quarantaine kooi.
Die komt altijd van pas.
Groetjes Riny :D

imca

http://www.valkparkiet.org/forumupload/detail_lady.jpg

Hoi allemaal,

Deze kooi heb ik uitgezocht. Ik hoop dat het vakantiegeld snel wordt gestort en dat de valkjes er ook blij mee zijn. ;D

caro

Hoi,

Mooie kooi, dezelfde heb ik ook.

Groetjes

Caro
Hobbykwekerij " Het Valkjesparadijs "

http://members.lycos.nl/hetvalkjesparadijs/

imca

Jip speelt de baas in huis!!

Jip en Janneke delen nu nog samen 1 niet zo hele grote kamervolliere. Het grootste deel van de tijd kunnen ze het samen prima vinden. Ze komen uit 1 nest dus dat is niet vreemd. Vervelend is wel dat Jip nu steeds de baas gaat spelen. Als ik bij de kooi kom wil hij steeds vooraan bij de tralies zitten en als Janneke dan ook aandacht wil wordt ze steeds weggejaagd door hem. Soms wordt ze de hele kooi doorgejaagd omdat overal waar zij gaat zitten, hij ook wil zitten. Vervelend macho-gedrag. Ze zijn nu allebei zo'n 10 maanden oud. Ze beginnen ook steeds meer contact te zoeken met Dory, de andere valkparkiet. Zometeen ga ik ze weer even uit hun kooi laten. Ze mogen er iedere dag 1 tot 2 uurtjes uit om de vleugels te strekken en dan vliegen ze keihard rondjes door de huiskamer. Ik ben wel eens bang dat ze een botsing krijgen in volle vlucht maar tot nu toe is dat nog niet gebeurt gelukkig.

Bogucci

Hoi hoi,

Leuk dat je een dagboek bent begonnen.

Jip en Janneke boffen met hun nieuwe baasje.
Dezelfde kooi wilde ik in eerste instantie ook kopen, maar aangezien hier ook nog een kat en hond rondlopen leek het me verstandiger om een andere kooi aan te schaffen.

Groetjes,

imca

hi,

Jip en Janneke hebben een ei  :-\. ik denk wel dat ik het weg ga halen. ze zijn er heel lief mee bezig en Jip zit er nu op

groetjes

imca

Hoi Allemaal!!!!!!

Hier de nieuwe woning van Dory, Jip en Janneke. Ik ben er in ieder geval ontzettend blij mee. Mijn man had de kooi voor me opgehaald als verrassing voor mijn verjaardag afgelopen zaterdag. Toen ik thuis kwam van "de Toppers" stond hij er ineens. De vogels voelen zich er ook al helemaal in thuis. Ze zitten rustig met zijn drieën zonder ruzie te maken of wat dan ook. Er komt geen broedblok in want kleine vogeltjes wil ik niet. Als er tzt nog een bij komt dan maar een grotere maar voorlopig is het goed zo.

Groet
Valkmamma

imca

hoi allemaal,

De vogels doen het prima met zijn drieën in de kooi. Jip & Janneke blijven een paar en Dory vindt t wel best zo.
Tijdens deze warmte van de afgelopen weken hebben ze zich erg rustig gehouden. Ik heb ze wat minder vaak laten vliegen, bang dat ze een hartverknettering krijgen met die warmte  :-\

Anja

Hoi Valkmama,

wat fijn te horen dat Jip en Janneke een liefdevol thuis hebben gekregen. En idd wat een mooie grote kooi.
Ben er zelf bijna jaloers op.

Nou veel succes verder.

Groetjes Anja