29 april 2024, 17:15:56

Yoshi

Gestart door ozzyozzy, 15 maart 2006, 15:24:57

« vorige - volgende »

ozzyozzy

Hallo daar

Wij hebben vorige week donderdag onze nieuwe valkparkiet Yoshi opgehaald.
Yoshi was toen volgens de winkel net van de pap.
Aangezien wij al vaker valkjes gehad hebben weten we wel hoe te handelen om het beestje tam te krijgen.
Het probleem bij Yoshi is dat hij alleen buiten de kooi op je vinger stapt en in de kooi word hij panisch.
Ook gaat hij zodra hij zijn kooi ziet in zijn kooi zitten.
We proberen dit te voorkomen door de kooi af te dekken, maar ik vroeg me af of dit normaal is...

Rianne

Hoi,

probeer Yoshi met wat lekkers te lokken als hij in de kooi zit. Misschien komt hij zo over zijn angst heen.
Is hij soms gevoerd in een kooi, dat hij daar zo graag heen wil? ???

ozzyozzy

Ik heb ook al geprobeerd om hem te lokken met trosgierst en ontbijtkoek omdat hij dit lekker vind maar ook dit werkt niet.
Yoshi is voor zover wij weten gewoon in de hand gevoerd, maar hij is echt heel bang en wil echt zijn kooi niet uit en als hij eruit is wil hij er weer in....

Rianne

Ik begin echt te twijfelen of Yoshi wel zo tam is gemaakt met die papvoeding, en of hij die echt wel gehad heeft. :-\

ozzyozzy

maar hoe moet het dan nu verder want wat als hij zo bang is dat hij niet tam te krijgen is.../
Zoals de vrouw in de winkel zei had ze er eerst 50 en daar was yoshi de laatste van, zou het kunnen dat hij zo bang is omdat hij telkens opgejaagd werd en is dit nog te veranderen

Jacco

Hoikes Ozzyozzy;

vreemd gedrag vertoont Toshi. ??? Als hij toch met de hand tam is gemaakt en uit de kooi is geweest dan zou hij net blij moeten zijn hiermee.Maar Yoshi wilt liever erin als eruit wat ik zó lees.
Probeer eens om hem in een andere ruimte mee te nemen en kijk dan eens wat hij doet als de kooi uit het zicht is.
Jacco van mij is dol op de badkamer,hij zit vaak op de spiegel,en valt dan in slaap.Waar ik ben is Jacco ook. ;D
Weet niet of het helpt...ik hop het voor jou en Yoshi natiirlijk wel.
Gr.Anita. ;)

Inger m

Hoi,
Ik denk dat de vogel nog duidelijk angstig en onzelfverzekerd is. Het uit de kooi vangen, dus opjagen (in de winkel) is een onprettige ervaring voor een valkparkiet en het zal daardoor mogelijk minder prettige ervaringen hebben met handen.

Ik lees dat de vogel nog geen week bij jullie is. Laat de vogel bij voorkeur de eerste week of langer bij deze vogel in de kooi om te wennen aan de omgeving, de geluiden en alles wat er om hem heen gebeurt. DE vogel heeft nogal wat meegemaakt en vogels zijn heel erg gebaat bij een stabiele en bekende omgeving.

Vanuit deze basis ga je pas verder werken met het tam maken van de vogel en het uit de kooi laten. Dat de vogel gelijk terug wil in de kooi is een teken dat het de omgeving buiten de kooi niet vertrouwt en zich het meest veilig voelt in de kooi. Laat de vogel zich prettig voelen dooor het nog een tijdje in de kooi te houden. Ga dus niet de kooi afdekken! Dan neem je het meest vertrouwde dat de vogel heeft op dit moment ook nog af...

De vogel reageert panisch op handen. Doe een paar stappen terug en blijf uit de buurt met de hand. Laat het eerst wennen aan je aanwezigheid en je stem en pas later aan de hand.

De vogel stapt wel buiten de kooi op de hand. Dat betekent dat de vogel de hand vertrouwder vindt dan de omgeving buiten de kooi, maar bij gebrek aan beter...
Een papegaai stapt vanuit de grond ook makkelijk op de hand, omdat ze het onprettig vinden om op de grond te zitten. Dit wil niet altijd zeggen dat ze het wel prettig vinden om op de hand te zitten.

Dus, neem een paar stappen terug. Laat de vogel wennen aan de omgeving en laat het in de kooi. Ga daarvandaan rustig verder werken.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Citaat van: Jacco op 15 maart 2006, 17:03:18
Hoikes Ozzyozzy;

vreemd gedrag vertoont Toshi. ??? Als hij toch met de hand tam is gemaakt en uit de kooi is geweest dan zou hij net blij moeten zijn hiermee.Maar Yoshi wilt liever erin als eruit wat ik zó lees.
Probeer eens om hem in een andere ruimte mee te nemen en kijk dan eens wat hij doet als de kooi uit het zicht is.
Jacco van mij is dol op de badkamer,hij zit vaak op de spiegel,en valt dan in slaap.Waar ik ben is Jacco ook. ;D
Weet niet of het helpt...ik hop het voor jou en Yoshi natiirlijk wel.
Gr.Anita. ;)


Het gedrag is niet vreemd. Het wordt alleen niet begrepen. In deze fase mag de vogel niet uit zn bekende omgeving weggehaald worden. Dan doe je een paar stappen terug in plaats van vooruit. De vogel de kooi ontnemen is evenmin verstandig. Vertrouwen is de basis waarmee je moet (leren) werken met vogels (en alle andere dieren.

Blijkbaar is Jacco al veel verder en voelt zich in verschillende ruimtes en bij mensen heel vertrouwt. Zo ver is deze valkparkiet nog lang niet.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ozzyozzy

Bij deze wil ik jullie bedanken voor het advies en ik hou jullie op de hoogte....

bedankt
Petra

Ineke

Inger, dat heb je weer duidelijk verwoord :)

ozzyozzy

Hallo allemaal

Even een update

yoshi zit nog steeds de hele dag in de kooi...
Ze zit vreselijk te gillen naar vogels die ze buiten hoord en rent de hele dag heen en weer op een stok...
Hoelang kan het duren voor ze zelf uit haar kooi komt??
We proberen haar steeds te lokken met trosgierst maar ook dit werkt niet....
Nou ja bedankt in elk geval

groetjes Petra

ozzyozzy

Heeft iemand nog andere tips om yoshi uit de kooi te krijgen??

en nogmaals hoelang kan zoiets duren???

bedankt Petra

Ineke

Je hebt m als ik t goed begrijp een week.
Het is toch positief dat ie zijn kooi graag in wilt en zich er vertrouwd voelt?
Laat m nog n paar dagen tot n week gewoon in de kooi zitten, hij moet eerst zijn omgeving verkennen, ook de geluiden! Hij is duidelijk angstig, anders zou ie niet gelijk weer in de kooi willen.
In die week praat je veel tegen m, hand rustig in de kooi, lokken met trosgierst, enz. Zie stappenplan op dit forum.
En als je m na die week laat vliegen, geen doek meer over de kooi hangen om m te belemmeren erin te vliegen.

Mariska

Hoi Petra,

Ik denk dat je toch iets meer geduld zult moeten opbrengen ;)
Je kan hem niet dwingen om zijn kooi uit te komen.
Hij komt vanzelf wel als hij daaraan toe is.
Hoe lang dat gaat duren dat weten we natuurlijk niet.
Maar geduld is het allerbelangrijkste als het aankomt op tam maken.
Ik denk dat als je er druk op legt door van alles te gaan proberen dat dat averechts werkt.
Valkjes voelen het heel goed aan als jij ongeduldig of gestresst of boos of wat dan ook bent dus ik denk dat het het beste is om ervoor te zorgen dat het uit de kooi komen niet zo beladen is.
Probeer zijn vertrouwen te winnen door veel en rustig tegen hem te praten.
Gebruik daarbij geen handen als hij dat eng vind.
Laat hem er zelf achter komen dat hij niet bang voor je hoeft te zijn door daar totaal geen aanleiding voor te geven.

Hij komt er echt wel een keer uit ;)

Groetjes
Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

ozzyozzy

Hoera !!!!  :D

Yoshi heeft vandaag uit zichzelf de kooi verlaten....

Nu maar hopen dat ze zich snel thuis gaat voelen...
Iedereen bedankt voor het advies...

Groetjes Petra