23 mei 2025, 11:28:22

Eerder uitkomen eieren (ervaringen?)

Gestart door Lin, 23 maart 2006, 07:55:45

« vorige - volgende »

Lin

Ik heb een deel van mijn 8 eieren eerst weggehaald en toen eronder gelegd. Dit omdat ik de eerste jongen een grotere kans wou geven en zo ook het verschil tussen de pleegeitjes zou zien.

Maar nu komen alle eitjes die eerst waren weggehaald en later bijgelegd eerder uit. De eerste zelfs 3/4 dagen.

Hebben jullie dit ook gehad?

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Lin

Riny

Hoy Lin
Ik heb het Jan gevraagd,die broedt al 30 jaar eieren uit.
Hij had er nog nooit van gehoord.
Wel moet ik er bij zeggen dat wij nog nooit valkeneitjes uitgebroed hebben.
Groetjes Riny :D

Lin

elke ijte wat ik eerst weghaalde en later eronder legde komt echt veel eerder uit. Apart... bedankt voor het vragen.

Karin

Na hoeveel dagen kwamen ze dan uit ? Bij mij komen ze reglmatig na 17 dagen uit, maar dat zijn gewoon hun eigen eitjes. Is er misschien in het begin toch op gebroed zodat ze al een kleine start hadden ? Ik heb gemerkt dat een dag broeden geen bezwaar is om ze weg te halen en op een later tijdstip ergens anders onder te leggen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Gerda

25 maart 2006, 17:28:09 #5 Last Edit: 25 maart 2006, 18:12:18 by Gerda
Hoi Karin,

De eerste twee van die eitjes (vaarvan de eerste inderdaad op dag 17 uitkwam) kwamen onder Grisha vandaan. Ik was beide keren dat ze ging leggen er bij. Ze ging het broedhok in, ging na 10 minuten roepen, dan kwam Nezumi er bij en gingen ze beide zingen. Dan kwamen ze er beide uit en dan verving ik het eitje meteen door een nep-ei!!
Dus ze waren niet bebroed en hebben in schelpenzand gestaan, met de punt naar beneden bij ongeveer 19 graden.

De eitjes, gelegd op zaterdag en maandag, gingen op dinsdagavond onder Ayla  ;D

Groetjes, Gerda

Karin

Dag 17 is dus wel normaal hoor, ik heb het regelmatig. Ik kweek binnen, ik denk dat het daar ook mee te maken heeft. Als de ouders er even af zijn blijven ze warm genoeg, buiten koelen ze iets af.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hallo Karin en Lin'
Dan denk ik ook dat het met het binnen kweken te maken heeft.
Ik heb nog nooit binnen gekweekt, en daarom misschien ook nog nooit zo'n vroeg uitkomend eitje gehad.

Lin

Ja maar hoe verklaren jullie dan dat de andere die er niet later zijn onder gelegd en alle voorgaande nesten niet eerder uitkwamen?

Karin

Misschien omdat het eitjes zijn van een ander koppel waarbij de jongen zich sneller ontwikkelen en sneller groeien in het ei ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lin

Ja maar van de 8 eieren zijn er 6 later bijgelegd. En de eerste 2 waren adoptieeitjes. De laatste twee kwamen niet eerder uit.

Rianne

Misschien zijn de eerder uitgekomen eitjes in het begin toch iets bebroed geweest waardoor een bepaald proces op gang is geholpen?

Riny

Hoy Lin
Vandaag heb ik het aan Paul gevraagd, van dat eerder uit komen.
Hij zegt dat het met de temperatuur te maken heeft.
Hij heeft meegemaakt toen het heel erg warm was dat ze met 16/17 dagen uit kwamen.
Ook kon het te maken hebben met de bewaartemperatuur van de eitjes.