25 april 2024, 05:45:34

krekelachtig geluid producerend

Gestart door bobbie, 25 maart 2006, 19:08:59

« vorige - volgende »

bobbie

25 maart 2006, 19:08:59 Last Edit: 25 maart 2006, 19:10:43 by bobbie
Hallo,

Ik heb voor het eerst een nestje jonge valkparkieten, dus alles is nieuw voor mij.

De jongste, Chila, maakt al dagen naar alles wat beweegt een soort krekelachtig geluid, ook naar haar ouders. Het is geen blazen en de andere 2 doen het niet.

Als ik haar op mijn hand heb en haar heel dicht bij mijn gezicht hou met haar snavel tegen mijn mond en ik zachte geluidjes maak, dan stopt ze pas. Ook als ze het aaien lekker vind, dan stopt ze ook. Ze stopt echter het snelst als ik haar heel dicht bij mijn gezicht of onder mijn kin hou, eventueel met mijn andere hand over haar koppie.

Rara wat is dat ??? of wat betekent dat  ???

Groetjes, Nel :)

Chila, waar we het over hebben:


Bianca

Zijn het geen bedelgeluidjes?! ;)

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

bobbie

Hoi Bianca,

Daar heb ik ook even aan gedacht, vooral omdat ze stil wordt zodra ik haar snavel tegen mijn gezicht doe en ik zachte geluidjes maak. Maar ........... de andere 2 hoor ik het nooit doen.

Ook vertoont ze "vluchtgedrag" zodra ik de deksel van het broedhok omhoog doe. Raar eigenlijk want haar heb ik een tijdje gevoerd zonder dat de ouders eten gaven.

Toch wordt ze stil heel dicht bij mijn gezicht in de buurt. Ik snap er niets van.

Misschien toch bedelgeluid ???

Dat zou betekenen dat de andere 2 nooit bedelen want die doen het niet.

Ik weet het niet. Ik hoop wel dat het over gaat.

Bedankt voor het meedenken.

Groetjes, nel :)

margreet

hallo Nel,

De bedelgeluiden krijgen ze nog wel, dat is een beetje eentonig zeurderig geluid wat ze lang kunnen aanhouden.
Dat is een natuurlijke reactie, blazen en wegkruipen, hebben die van mij ook, maar als ik ze eruit haal zijn ze zo lief als wat. Alles wat van boven komt ervaren ze als gevaar. Dat blazen lijkt op het geluid van een slang, daarmee proberen ze vijanden mee te imponeren.

groetjes Margreet

Gerda

Hoi Nel,

Klinkt het als dit:

http://www.youtube.com/watch?v=i74uNEtPn0k

Dan zijn het bedelgeluidjes!!

Liefs, Gerda

bobbie

Hoi,

Bedankt voor de link, nu weet ik het zeker: het zijn geen bedelgeluiden.

Dan denk ik dat het meer de geluiden die Margreet beschrijft benadert: het geluid van een ratelslang dan he. Het is geen sissen. Ik vind het persoonlijk meer het geluid van een krekel.

Maar ik weet nu zeker wat het niet is.

Bedankt allemaal.

Groetjes, Nel :)

Lin

dat is echt heel normaal dat ze wegvluchten.  ;D zou ik ook doen  ;D ;)


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rianne

Ayko deed het hier in het begin ook, vooral als ik ging kroelen. Ze doen dit volgens mij alleen maar als ze nog jong zijn, na een paar weken deed ze het niet meer. Misschien willen ze dan aandacht? :)

bobbie

Hoi,

Het is gewoon een mutsie. Ze maakt dat geluid tot dat ik ga kroelen met haar, dan wordt ze stil en valt bijna in slaap. Ze geniet er volop van. Het is gewoon een verwend nest denk ik ::) ;)



Groetjes, Nel :)

M.

Jonge valkjes maken als ze nog heel klein zijn en nog geen handen e.d kennen ook geluid als ze bang zijn. Niet blazen, maar meer een trillend geluid. Dan duiken ze wat in elkaar als je bv het blok opendoet, en is het een kgggg kggggggeluid, bedoel je dit soms?

Heel anders dan bedelen om voer.


Mandy

Nou Nel ik weet precies wat je bedoelt hoor, het is een soort prrrt prrrt en dat doet ze omdat ze geniet, inderdaad vooral als ze lekker bij je zit en je ermee kroelt, zo lief. :-*

Hier in het filmpje van Oki&Doki hoor je het ook, bij het 7e stukje ongeveer bij 47 seconden, ze zitten daar allemaal te tjirpen noem ik het maar. :)
In het stukje daarvoor en daarna zitten ze te blazen.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

bobbie

Citaat van: Mandy op 28 maart 2006, 13:14:42
Nou Nel ik weet precies wat je bedoelt hoor, het is een soort prrrt prrrt en dat doet ze omdat ze geniet, inderdaad vooral als ze lekker bij je zit en je ermee kroelt, zo lief. :-*

Hier in het filmpje van Oki&Doki hoor je het ook, bij het 7e stukje ongeveer bij 47 seconden, ze zitten daar allemaal te tjirpen noem ik het maar. :)
In het stukje daarvoor en daarna zitten ze te blazen.


??? Waar is je filmpje nou  ???
;)
Ze doet het juist niet als ik haar aai. Als ik haar aai dan ontspant ze juist helemaal.

Ik denk dat er een element angst in zit. Gistermiddag zat ze bij me en ik zat vlak bij de kooi van de papegaaien.
Ineens ziet ze een papegaai bewegen terwijl ze heel ontspannen zat te genieten van het aaien. Zodra ze dat zag begon ze gelijk dat geluid weer te maken. Ik heb toen de papegaaienkooi wat verder weggereden en toen was ze weer stil en begon weer te genieten.

Ik had mijn vraag gesteld omdat zij de enige is die dit doet. Alledrie blazen ze weleens met dat heen en weer bewegen erbij, maar dit geluid maakt alleen zij.

Ik film niet dus ik kan het niet laten horen.

Maakt verder niet uit hoor. Ik was alleen benieuwd, maar met mijn observaties tot nu toe denk ik toch dat er angst meespeelt.

Citaat van: M. op 27 maart 2006, 18:10:12
Jonge valkjes maken als ze nog heel klein zijn en nog geen handen e.d kennen ook geluid als ze bang zijn. Niet blazen, maar meer een trillend geluid. Dan duiken ze wat in elkaar als je bv het blok opendoet, en is het een kgggg kggggggeluid, bedoel je dit soms?

Heel anders dan bedelen om voer.




Persoon M., jij beschrijft het denk ik goed.

Ik persoonlijk vind het net het geluid van de krekels als je in Frankrijk bent. Een ratelend geluid.

Allemaal weer bedankt.

Groetjes, Nel :)

Mandy

Citaat van: bobbie op 28 maart 2006, 15:27:29
??? Waar is je filmpje nou  ???
;)


Och och ik was toen zo druk met kijken waar het precies stond, vergeet ik het filmpje erbij te zetten. En nu na al die tijd zie ik dit berichtje pas weer, ik moest er ineens aan denken. :)
Dit is het filmpje;
http://www.zippyvideos.com/5202057314218536/okidoki/*mandysbeestenboel
Het is dus bij het 7e stukje bij ongeveer 47 seconden. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

bobbie

Hoi Mandy,

Bedankt voor het filmpje plaatsen.

het is het geluid bij 40 sec en bij 1.00 min.

Maar dan achter elkaar door. Nu gebeurt het niet meer hoor. ;)

Groetejs, Nel :)

ManjaV

Hoi,

Dat krekelachtige geluid maakt Sunny van mij ook. Vaak wil hij dan gekroelt worden, of hij maakt het geluidje als ik 'm kroel. Gewoon een manier om aan te geven dat hij zich op z'n gemak voelt. Misschien is dat bij jouw vogeltje ook zo!! :D

Groetjes,
Manja


MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki