De valkjes van M&M Deel 2! *Foto-update 07-10*

Gestart door Mariska, 14 maart 2006, 10:35:42

« vorige - volgende »

Mariska

Hoi Allemaal,

Sorry dat ik zo stil was, maar met de kleine meid hier zijn we ook druk.
Met dobberen en zo ;D
Buiten dat zakt mijn energiepeil naar 0 met dit weer en heb ik 's avonds geen puf meer.
Maar alles is goed!

Sorry Suus dat ik zo weinig over je kippetjes heb geschreven :-[
Dat had ik beloofd.
Maar het gaat ontzettend goed met ze hoor.
Billy wil vriendinnetjes worden met Rumba en Ozzy is verliefd op Sueño ::) ;D
Ze eten goed, drinken goed, spelen 's avonds en 's ochtends volop.
Overdag houden zich rustig en dat moet ook met dit weer.
Ik heb Billy toch een paar keer natgesproeid of ze dat nou wilde of niet.
Het was gewoon nodig.
Maar verder gaat het echt prima.

Met alle anderen gaat ook alles goed.
Twila vind het badje leuk om op te zitten.
Ze gaat er nog niet in, maar dat komt vast wel.

Rumba zag ik gisteren kippetje zitten dus dat is toch een pop :D
Eindelijk weet ik het nu zeker.

En ik heb net naar Feld gebeld voor de uitlsag van Chance.
Uit de kweekjes zijn geen bacterieen gekomen.
Wel hebben ze tumoren op de alvleesklier gevonden.
Ook de niertjes en longen zag er niet goed uit.
Verder waren zijn darmen helemaal leeg.
Dat verbaasde me want ik heb hem in ieder geval bruin brood zien eten.
Zijn kliermaag zat vol met zand.
Ook niet echt goed.
Hij heeft dus zand zitten eten.
Terwijl er zowel binnen als buiten eten stond en ik nog een paar boterhammen heb uitgedeeld.
Niet eten is natuurlijk funest, maar zowiezo was hij dus al ziek.
Marieke zei dat ik dit niet had kunnen voorkomen.
Maar ja, zelf denk ik dan dat als ik had gezien dat hij niet genoeg at dat hij in ieder geval nog langer bij ons had kunnen blijven.
Al was hij nooit oud geworden.

Maar ik heb dus geen zorgen om mijn andere vogels.
Vrijdag ga ik Chance ophalen en hier begraven.

Dan wil ik nog even op Inger reageren.
Ik begreep jou standpunt wel hoor ;)
En ik heb je bericht niet verkeerd opgevat.
Ik weet ook dat je met veel dingen gelijk heb, maar ik blijf het een lastig punt vinden.
Misschien ga ik voortaan maar gewoon op een aantal dingen testen en hou ik ze tot die tijd apart ;)
Het kost dan iets meer, maar dan hoeven ze als ze gezond zijn geen weken in quarantaine.

Mooie tuinslang hoor Ineke ;D
Werkt vast ook prima!

En Carolientje, wel goed smeren he?! ;D
Ik heb op die plek eens tweedegraads brandwonden opgelopen van de zon ;)
Dat doet auw!

Roosje, ik ga je IM nu beantwoorden en dank je wel voor je lieve berichtje :-*

Liefs
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

hippysuus

Hoi Marisje,

Ik vind het helemaal geen probleem hoor, wie kruipt er nu achter de pc met zo'n weer he? Ik weet toch dat het goed gaat met die twee. Riny zegt altijd geen bericht is goed bericht :D

Ik wist van tevoren al dat ze het geweldig zouden vinden in de voliere ;D

Wat sneu van Chance, hij was dus al ziek. Wellicht dat het zand eten een natuurlijke reactie is geweest op een pijn die hij wellicht voelde? Ik vind het wel verdrietig dat hij niet wat langer een fijn valkjes leven bij jou kon hebben.

Je hebt in ieder geval al een raadseltje minder nu je weet dat Rumba een meisje is. Ik ben er hier ook voor 99% van overtuigd dat Mupke een meisje is.

Liefs,
Suus

Caroline

Het zand in de maag is eigenlijk net als bij mijn Binky, niet lekker zijn en zich dan overeten aan iets, Chance koos voor zand mijn Bink voor de broccoli.  :-\

Maar zo zie je maar, niks aan de buitenkant zien en dan toch zo "rot" van binnen. Zielig hoor.

Maar ...... gelukkig niks besmettelijks.  :D

En ik smeer "ze" goed in hoor.  ;)

En heb ze nu trouwens ingepakt, we gaan namelijk fietsen.  :P

Doei doei!!  :-*
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Mariska

Hoi Suus,

Ben blij dat je het begrijpt ;)

En inderdaad, als er iets is hoor je het echt wel!
Maar het gaat gewoon super :D
Ik krijg nog steeds kusjes van Ozzy.
En hij wil weer bovenop Billy duiken maar die had daar geen zin in ;D

Ik vind het ook heel sneu dat Chance geen langer leven bij ons gegunt was.
Maar het is wel een opluchting dat het niet aan mij gelegen heeft.
Zijn alvleesklier was trouwens ook erg groot en heel hard.
Hij heeft gewoon nooit een kans gehad.
Hoe is het mogelijk he dat jij juist deze naam voor hem koos?!
Toch heb ik mooie herinneringen aan zijn naam en vind het nog steeds heel goed bij hem passen.
Hoe gek dat misschien ook klinkt.

Van Rumba werd ik nooit echt wijs, maar mijn gevoel zij een pop.
Omdat ze ook heel stil is.
Maar nu weet ik het zeker ;D
Volgens mij zat ze kippetje voor Billy ::) ;)
Zou wel een goeie grap zijn.

Hoi Caroline,

Je wil niet weten hoe vaak ik vandaag aan Binky heb gedacht :-\
Maar ik wou bij jou geen verdriet ophalen en had dat dus weggelaten in mijn bericht.
Maar het is exact hetzelfde.
En ik maar denken dat hij broodkruimeltjes van de grond at.

Hij was zo vrolijk en tierig dat ik het nog steeds niet begrijp.
Maar het is waarschijnlijk een combinatie van alles geweest.
Hitte, misschien slecht gedronken, slecht gegeten en al ziek zijn.

Pak ze inderdaad maar goed in als je gaat fietsen ;D
Anders kijkt iedereen zo raar :-*

Liefs
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Inger m

Hoi Mariska,
Fijn dat je een uitslag hebt. Voor zo'n korte periode als je de vogel had, had je er sowieso weinig aan kunnen doen. Ik waardeer het dat je nadenkt over mijn advies. Gelukkig was dit niets besmettelijks en heb je dit kunnen aantonen dmv sectie, maar voor de volgende keer kun je dan voor jezelf meer zekerheid inbouwen door quarantaine.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Rianne

Jeetje Maris, het zit je niet mee. :-\ Hopelijk gaat het vanaf nu allemaal de goede kant op met je vogeltjes. :)

Wat ik las, is dat je je valkjes 's middags doucht. Ik zal even voor je zoeken want daar is een topic over geweest vorig jaar, waarin stond dat je beter 's ochtends kunt douchen als in de middag. Momentje! :D

Rianne

Nou, ik had het topic wel gevonden maar het was niet goed onderbouwt, dus laat maar! Zoek maar op 'hitte', dan zie je het vanzelf. ;)

Riny

Citaat van: Rika op  6 augustus 2004, 20:40:52
Wat wij vooral NIET moeten doen is de vogels nat sproeien met dit warme / hete weer.
Dit is heel erg verkeerd!!!!

De vogels hebben van zichzelf een hoge lichaamstemperatuur (ca. 41 / 42 gr.)
Door ze nat te spuiten koelen zij te veel af en dan komen zij juist in de problemen.

Je zult zien dat tijdens de hitte de vogels hun veren een weinig opzetten. Hierdoor kan er meer lucht tussen de veren komen waardoor overtollige warme verdwijnen kan.
Wat gebeurt er dus als vogels worden natgespoten:
In plaats dat zij hun lichaam in rust kunnen laten en zo de hitte goed verwerken moeten vogels extra energie opbrengen.
Door die veren nat te maken kunnen zij de natuurlijke regeling van temperatuur niet meer gebruiken. Dan moeten zij juist veel ernergie gebruiken om het verenpak weer terug in orde te krijgen. Daarnà moeten ze nog weer energie verbruiken om hun lichaamstemperatuur weer op peil te krijgen.

Dus, hoewel wij mensen op dagen als deze graag even dompelen of onszelf besproeien doe dat aub niet voor je dieren. Die zullen je echt niet dankbaar zijn. Je kunt beter de dagelijkse douche vroeg in de ochtend geven voor dat het zo bloedje heet is. 's Avonds is niet zo'n goed plan omdat je ze zeker niet nat / vochtig de nacht moet laten in gaan. Het kan tenslotte 's nachts behoorlijk afkoelen en dat zou heel nare gevolgen kunnen hebben. We willen al onze lieverd de andere morgen gezond en wel op stok terug vinden!

•=Bonnie=•

Citaat van: Riny op  5 juli 2006, 21:55:34
Citaat van: Rika op  6 augustus 2004, 20:40:52
Wat wij vooral NIET moeten doen is de vogels nat sproeien met dit warme / hete weer.
Dit is heel erg verkeerd!!!!

De vogels hebben van zichzelf een hoge lichaamstemperatuur (ca. 41 / 42 gr.)
Door ze nat te spuiten koelen zij te veel af en dan komen zij juist in de problemen.

Je zult zien dat tijdens de hitte de vogels hun veren een weinig opzetten. Hierdoor kan er meer lucht tussen de veren komen waardoor overtollige warme verdwijnen kan.
Wat gebeurt er dus als vogels worden natgespoten:
In plaats dat zij hun lichaam in rust kunnen laten en zo de hitte goed verwerken moeten vogels extra energie opbrengen.
Door die veren nat te maken kunnen zij de natuurlijke regeling van temperatuur niet meer gebruiken. Dan moeten zij juist veel ernergie gebruiken om het verenpak weer terug in orde te krijgen. Daarnà moeten ze nog weer energie verbruiken om hun lichaamstemperatuur weer op peil te krijgen.

Dus, hoewel wij mensen op dagen als deze graag even dompelen of onszelf besproeien doe dat aub niet voor je dieren. Die zullen je echt niet dankbaar zijn. Je kunt beter de dagelijkse douche vroeg in de ochtend geven voor dat het zo bloedje heet is. 's Avonds is niet zo'n goed plan omdat je ze zeker niet nat / vochtig de nacht moet laten in gaan. Het kan tenslotte 's nachts behoorlijk afkoelen en dat zou heel nare gevolgen kunnen hebben. We willen al onze lieverd de andere morgen gezond en wel op stok terug vinden!

dan vraag ik me toch af waarom zowel mijn valkjes als de buitenvogels allemaal waar en wanneer ze maar kunnen een bad nemen??

Inger m

Hoi,
Deze discussie over al dan niet sproeien is vaker geweest. Ik vind het eigenlijk tamelijk twijfelachtig. Overigens door de veren op te zetten, komt er lucht tussen de veren, die de warmte vasthoudt, dit doen vogels met koud weer. Door de veren strak tegen zich aan te houden, wordt dit voorkomen.
In het beriocht staat het tegengestelde.

Ook door hijgen en de vleugels van het lichaam af te houden, verliest een vogel warmte. Door te sproeien neemt het vocht warmte op, waardoor ze zouden afkoelen. Mijn vogels worden niet gesproeid, maar nemen met dit weer wel graag een vrijwillig bad.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

*Esther*

Hoi
Ik kies er zelf ook voor om ze vrijwillig te laten kiezen, badderen of niet.
Ik heb de tuinsproeier voor de kinderen aan staan die ook op het gaas en iets verder de voliere in sproeierd. Maar de valkjes hangen nu niet bij bosjes aan het gaas met dit weer in de sproeier.
Dat verbaasde mij trouwens wel.

gr Esther

Ineke

Hoi Mariska, fijn dat je nu weet wat Chance mankeerde en dat jij geen invloed had op de vergrote alvleesklier. Dat zal wel zijn aangeboren? Gelukkig gaat alles goed met je andere hummels.

Gerda

Ik ben het met Inger eens,

Als je je vogels goed observeert zie je dat ze bij warm weer een superstrak verenpak hebben en ze hun vleugels vaak iets van hun lijfje afhouden.

Dus het verhaal van Rika lijkt me zeker niet te kloppen.

Ik denk dat je best kunt sproeien, maar de vogel moet kunnen kiezen of hij er wel of niet onder gaat.
Het natsproeien van de grond kan al flink voor verkoeling zorgen, of het dak van de voliere sproeien zorgt ook voor indirecte verkoeling.

Ik denk dat als je in een voliere een vogelbadje plaatst, je je vogels helemaal gelukkig maakt. Dan kunnen ze zelf bepalen of en wanneer ze willen badderen. En dan af en toe degenen sproeien die dat weer lekker vinden.

Groetjes, Gerda

Gerda

Hoi Maris,

Fijn dat Chance niets besmettelijks had. Wel sneu dat het allemaal zo gelopen is. Je vraagt je dan af hoe het met de andere drie is (want er zaten er toch eerst 4 bontjes daar bij Ranzijn en Chance was de laatste die er zat??) of heb je daar niets over gehoord??

Het is wat aan het afkoelen, dus dat is voor iedereen prettig  :D Ook voor Lois, want dan houd jij haar zwembaje niet meer bezet  ;D ;D

gonnie

Hoi mariska
Ja het is al meerdere keren gezegd , het is wel prettig dat het niet iets besmettelijks was, want je blijft je het toch afvragen , en had er nog een valkje ziek geworden van je dan had je onmiddelijk gedacht had ik toch maar sektie laten verichten, ik vindt dat jij erg goed bent voor je valkjes , en jij doet je uiterste best .
nog veel badder plezier.
groetjes Gonnie