23 april 2024, 22:20:04

Tam valkje niet meer zo tam

Gestart door Mandy, 23 februari 2006, 22:06:04

« vorige - volgende »

Mandy

Iemand die bij mij vorig jaar een valkje heeft gekocht heeft nu het probleem dat dat valkje eerst heel tam was en nu niet meer. :-\
Ik denk zelf dat het misschien een hormoonkwestie is, "puberteit"?
Of heeft iemand anders een ander idee of tip? ::)
Dit is haar verhaal;

In augustus hebben wij een valkparkiet bij jou gekocht, Cleo, een dochter van Oki en Doki met ringnr. 44.
Het was een geweldig leuk beest en helemaal tam, kwam iedere dag uit de kooi om te kroelen en wilde overal bij zijn. Wel moesten, ook op het laatst, nog steeds de gordijnen dichtblijven omdat ze anders, al was er maar een kiertje tegen de ramen aanvloog. Ook als bijv de telefoon ging of ze ergens anders van schrok vloog ze ineens tegen lampen of muren aan. Met Kerst gingen we 2 weken op vakantie en toen ging Cleo naar mijn ouders met eigen kooi. Daar was zij heel vrolijk, liet zich aaien maar omdat het een vreemde omgeving was hebben mijn ouders haar niet uit de kooi gehaald. Toen ik terugkwam en haar weer thuis had wilde ze wel uit de kooi en bij mij zitten maar was niet meer zo tam als eerst wat ik wel kon begrijpen maar ik dacht met wat aandacht komt dat wel weer terug. Het vreemde is dat ze steeds schuwer word, niet meer uit de kooi komt en zelfs niet eens meer geaaid wil worden of maar heel even en dan gelijk bijt. Wil nu zelfs niet eens meer trosgierst van mijn hand eten of neemt snel een hapje en bijt dan ook gelijk er achteraan.
Er is niets gebeurt, ik geef iedere dag verschillende keren aandacht en ben bijna iedere dag thuis maar het enige wat nog wel wil is mijn fluitje nadoen/beantwoorden maar zodra de kooi open gaat is het mis.

Heb jij een idee wat ik kan doen om weer het tamme beestje van eerst terug te krijgen?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

bobbie

Hoi Mandy,

vervelend joh. Het lijkt op de puberteit inderdaad, ik heb 9 maanden geteld aan leeftijd. Kan best dus.

Maar ........... hoe reageert zij op de valk? Wordt ze bang van hem? Vindt ze hem een stuk minder leuk nu?
Valken zijn niet gek hoor, die voelen meer aan dan dat je denkt.
Kan best ook actie - reactie zijn. :-\

groetjes, Nel :)

Mandy

Cleo is van 7 juli en wordt dus binnenkort 8 maanden maar de puberteit kan wel een rol spelen.
Ik heb gevraagd of ze het geslacht weet want het kan een man of pop zijn, misschien dat als het een zij is ze misschien liever bij haar man zit dan bij haar en nu dus minder van haar kan hebben?
En ik heb als optie genoemd misschien een 2e valkje te nemen als het zo blijft. Al geeft dat geen garantie dat ze hetzelfde tamme valkje als voorheen terug krijgt. Tja moeilijk. :-\
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Riny

Hoy Mandy
Zou het ook niet zo kunnen zijn dat Cleo zich meer aangetrokken voelt, tot de moeder van haar vrouwtje.
Weet je hoe ze zich gedraagt als die in de buurt van haar komt.
Door de puberteit kunnen veel veranderingen optreden,maar dit heb ik nog niet eerder gehoort.
Groetjes Riny :D

Mandy

Ik heb nog een reactie terug gehad van Sylvia;

Ik heb niet echt een idee vwb het geslacht. Wel is ze in de rui geweest en heeft ze haar parels nog maar ik heb ook gelezen dat die zelfs na 3 jaar nog kunnen verdwijnen. Ik dacht voor die tijd aan een mannetje omdat hij ook vaak aan de tralies beet. Grappig nu noem ik haar ineens een hij.
Het lijkt inderdaad wel of ze bij Boudewijn nu wat rustiger reageert dan bij mij terwijl ze eerst altijd het liefst bij mij verbleef. Wilde wel bij Boudewijn zitten maar zodra ik de kamer in kwam "liep ze snel over"
Ik ben niet bang (zoals ik op het forum las) als ze gaat bijten en haal mijn hand niet weg maar maak er wel een vuist van zodat ze er niet echt grip op heeft en mij pijn doet. Ik blijf vriendelijk praten en als dat niet lukt, omdat hiet niet echt leuk is als je de lekkerste hapjes aanbiedt en dan als dank flink gebeten wordt, dan loop ik weg. Ik jaag er ook niet achteraan maar leg mijn hand dwars op een zitstok en wacht tot ze zelf naar mijn hand toekomt en dat doet ze ook wel, het lijkt ook wel of ze zelf niet weet of ze nou wel of niet geaaid wil worden en komt dan tegen mijn hand aan en zodra ik aai bijt ze ineens. Aai ik niet dan bijt ze ook even later.


Tja, moeilijk...
Ik denk toch dat Cleo misschien een pop is die "last" krijgt van haar hormonen en meer naar haar man trekt en minder van haar wil en dus minder tam is? ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Bianca

ja dat denk ik ook, ik merkte hier ook groot verschil toen mijn novaatje een "echte" pop werd.
Ze zit nog wel steeds graag bij me maar kroelen, ho maar!

toch denk ik ook dat het een klein deel aan de aandacht ligt.
Je moet gewoon constant je best blijven doen om een valkje tam te houden, en niet op het moment dat je merkt dat ze minder tam worden door "te weinig" aandacht.
Je moet jezelf echt blijven stimuleren omiedere dag te blijven kroelen en echt bezig te zijn met je vogels, anders gaan ze toch andere dingen leuker vinden als jou.

Dit merk ik dus ook bij Nova, ik heb haar met andacht geven een beetje verwaarloosd, niet dat ze het slecht heeft, absoluut niet maar ik laat haar altijd maar een beetje haar gang gaan.
zolang ze nog gewoon op mijn hand stapt met in en uit de kooi halen vind ik het wel oke.

Ik denk ook niet dat een tweede de tamheid weer omhoog zal halen maar misschien is het wel leuker voor Sylvia zelf en haar vogeltje.
Maar dan moet ze in het begin wel concequent zijn en eerst het tweede valkje helemaal naar háár hand zetten voordat ze deze voorsteld aan haar oude valkje.

Nou lekker lang verhaal geworden, hihihihihi

Groetjes bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

carco

Hoi

Moeilijk!!
Ik lijk hetzelfde gehad te hebben met Hedwig die heel tam was toen ze bij jouw vandaan kwam en ineens ook over was.
Alleen die was jonger en ik lag de schuld juist bij Noo-Noo, de albino die ik er bij kocht, die dus helemaal niet tam was en ik daar al mijn energie in heb gestoken en zodoende Hedwig wat naar achteren schoof.
Zoals je weet heb ik ze toen een keer gekortwiekt , en bij haar heeft dat wonderen gedaan want nu gaat het wer prima en is vanouds tam en kan ik weer koppiekrauwen en gewoon normaal op laten stappen.
Misschien toch een idee dit eens te proberen??
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Karin

Misschien moet ze broeds worden ? Dan willen ze ook wel eens ineens een stuk minder tam worden.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Hoi Mandy,

Tiaro had ik zover dat hij bij me bleef zitten, en ik kon hem zelfs op z'n kopje aaien. Maar zomaar na een paar weken begonnen de problemen met op m'n hand stappen en werd hij er bang van. Ik denk dat het met leeftijd te maken heeft. Ook Tinco wil niet meer geaaid worden, terwijl bij me zitten nog prima gaat.
Ayko kwam hier als wild valkje, was na 2 of 3 dagen al supertam en is dat nog steeds. Dat is een popje. Je moet geluk hebben, hoe ze door de puberteit komen...

Tara

Hoi Mandy,

zucht had ik dit hele bericht al getypt mag ik opnieuw beginnen, per ongeluk het venster gesloten ::)

De valkjes die ik heb grootgebracht voor Seraiyo, Cottony en Quantadro waren Ukkie, Sergio, Smirnoff en Cienna.

Cienna was heel erg tam, toen Karmen haar kwam halen, vloog ze nog naar me toe, zie het nog zo voor me. Maar nu is ze toch heel wat verwilderd, misschien toch iets te maken met de hormonen? Weet het niet. Ukkie, Sergio en Smirnoff zitten in de kleine volière. Ik probeer nog steeds zoveel mogelijk mijn aandacht te besteden aan hun, en als ik dat een tijdje niet heb gedaan, merk ik wel dat ze mij minder toelaten dan als ik dat wel heb gedaan. Dus volgens mij ligt het een beetje aan de eigenaar zelf ook.

Ook kan het aan het gedrag zijn van de valkparkiet. Mijn Quantadro was vroeger immens lief en je kon 'm vastnemen enzo, zonder dat ie bang was, nu is ie al wat ouder, en is ie erg bang voor handen. Bijvoorbeeld als de kooi openstaat, komt ie uit, wil ik mijn hand voor het deurtje houden zodat hij kan opstappen, is hij gelijk weer naar binnen, terwijl dat als hij er al uit is, en hij zit bij mij, kan ik 'm wel op mijn hand krijgen, heel raar wel. Misschien moet hij eerst weer vertrouwd geraken?

Seraiyo (is ook van 7 juli trouwens) is nooit echt bang voor mij geweest, misschien omdat hij ook de full aandacht van me heeft, dat beestje betekent ook heel veel voor mij en dat weet hij, zijn gedrag zal nooit zo veranderen als dat van zijn broer Sergio bijvoorbeeld. Ik denk dat het vooral rol speelt hoe de eigenaar er mee omgaat, of in tegenstelling tot de vorige eigenaar, volgens mij speelt dat de grootste rol. En ook de verandering van het karaktertje van het valkje. Dat verandert altijd wel een beetje nadat ze volgroeid zijn.

Groetjes, Tara

Mandy

Bedankt voor de reacties. ;)

Ik heb weer een berichtje van Sylvia gehad en het gaat gelukkig beter;  :)

Omdat we nu bijna weer een maand verder zijn wilde ik je weer even op de hoogte brengen van de vordering met Cleo. (je weet wel het valkje dat ineens niet meer zo tam was) Ik heb vanaf die tijd iedere dag tijd gemaakt om ten minste vier keer contact te zoeken met mijn hand. Ik zet mijn hand dwars op een zitstok en wacht tot hij/zij er naar toe komt. In het begin was dat niet zo vaak en dan alleen om te bijten maar heel langzaam lijkt dat te veranderen. Van de vier keer dat ik een poging doe mag ik één tot gisteren twee keer in zijn nek aaien. In het begin moest ik dan de hele tijd het riedeltje wat wij naar elkaar fluiten, fluiten. Ik kreeg er de kramp van op den duur. Nu probeer ik zodra het aaien mag op praten over te gaan wat voor mij wat makkelijker is. Ze kijkt even van wat gebeurt er nu en doet een stapje terug maar komt dan toch weer zelf terug naar mijn hand.
Ik denk nu dat het met veel geduld toch wel weer goed gaat komen. Wel gaat ze als ze het genoeg vind van het één op het andere moment over op bijten naar mijn hand maar ik heb het idee dat dit minder fel is als eerst want ze blaast er nu niet meer bij. Ik haal mijn hand overigens niet weg maar doe dit pas later als ze van stok veranderd zodat ze goed merkt dat het bijten geen effect heeft.


Ze wil graag een 2e valkje maar weet niet wanneer;

Dan "pieker" ik nog over het volgende.
Ik wilde eigenlijk na de zomervakantie een tweede valkje erbij nemen maar wat denk jij dat een goed tijdstip is. Mijn oudste dochter blijft in de vier weken dat wij weg gaan thuis maar omdat zij ook een vakantiebaantje gaat zoeken zal ze niet zo veel aandacht kunnen besteden aan de valk als ik. Aan de ene kant denk ik dus dat het voor Cleo gezelliger zal zijn als er een maatje bij is, aan de andere kant ben ik bang dat als ik terugkom ik twee valkjes heb die niets meer van mij willen weten want vorige vakantie duurde maar twee weken en toen was het al zo.


Het heeft allebei z'n voor- en nadelen dus een "goed" antwoord heb ik niet. :-\
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Bianca

Het duurt nog wel even voordat de vakantie om is en als ik haar was zou ik het gewoon even afwachten hoe de vorderingen zijn.
Ik snap best dat ze er nog eentje bij wil maar dan zit denk ik toch de kans erin dat ze iets wilder blijft.
in ieder geval de eerste periode apart houden om ook de tweede genoeg 1op1 aandacht te geven.

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

es

Hoi,
Gelukkig gaat het de goede kant op, en zal met heel veel geduld zeker weten weer goed komen.
Ik zit nu met Tigo (man) ook een beetje te tobben en merk als ik een dag heb gewerkt, nou vergeet het maar moet ik op mijn kop gaan staan om te mogen kroelen.
Beetje bij beetje gaat het beter, en probeer als ik met hem kan kroelen te stoppen voordat hij me wil gaan bijten, want dat wil hij dan ook nog wel eens doen, en blazen enzo.
Ik heb toen een tip gekregen van de kweker en die zei je moet proberen elke dag zo'n tien minuten met hem kroelen, en dat gaat moet ik zeggen goed.
De ene dag beter dan de andere dag.
Succes