26 april 2024, 01:43:32

Wanneer mag je van de pap?!

Gestart door Melthya, 19 maart 2006, 23:33:41

« vorige - volgende »

Melthya

Hallo hallo,

Ik heb sinds 2 weken een vriendje voor mijn valkje Zazu-i. Maar ik voer hem nu al twee weken en ik dacht dat hij rond de 4 weken was toen ik hem kreeg. Maar nou is mijn vraag hoelang moet hij nog pap?! (hij scharrelt wel op de grond, maar eet hier niet het voer wat neer heb gezet, maar knaagt aan de houtsnippers)

En nog een vraag, ik heb vandaag maar liefst 5 x pap gegeven, hij zit continu te bedelen om eten! Moet ik hem toch echt maar 3 x geven en gewoon streng zijn, of gewoon geven als hij om eten bedelt?

MVG

Melthya

ROCKS

Hoi Melthya,

Weet je hoe zwaar je valkje nu is?
En als je hem voert hoeveel geef je hem dan? Welk voer heb je voor hem in de kooi, en zit dat in een bakje?
Je zou het gewoon op een plekje op de bodem kunnen strooien, omdat ie daar toch wel struint. En je kan beginnen met wat fijner voer, zoals trosgierst, of als je dat hebt gewoon parkietenzaadjes. Die krijgen ze wat makkelijker weg, is wat fijner. En als ie dat eenmaal goed pakt zachtjes aan overstappen, door steeds wat valkjesvoer erbij te doen.
Bovendien zal ie als ie zijn vriendje ziet eten hem wel na gaan apen, tenminste, normaal gesproken doen ze dat wel.
Wat betreft je vraag over hoe vaak je moet voeren, tja, dat ligt aan hoeveel ie nu elke keer krijgt.
Je moet geloof ik 10% van zijn gewicht  geven per keer(als ik het goed heb, hoor).Maar dat kan je vast wel terug vinden hier op het forum. Drie keer per dag zou ie moeten redden, maar je hebt valkjes die blijven schreeuwen, ook al zit de krop nog aardig vol. Daar kun je het ook aan zien, of ie echt eten moet of nog kan wachten. De krop moet dan (bijna) leeg zijn. Vooral met pap, hij kan dan kropverzuring krijgen, maar da's nu niet het geval.
Succes, en laat je horen hoe het met hem gaat?

Doeiii, Nellie


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart