7 mei 2025, 00:14:12

Wat verstaan jullie onder tam?

Gestart door Lin, 17 maart 2006, 11:48:54

« vorige - volgende »

Wat verstaan jullie onder tam?

je kan met de hand in de kooi
0 (0%)
valkje eet uit je hand
0 (0%)
valkje blijft op schouder
2 (6.5%)
kan op je vinger stappen
5 (16.1%)
aanraken met ander deel dan je handen neus bijv.
0 (0%)
aanraken met handen
0 (0%)
kroelen in de nek
2 (6.5%)
alles
22 (71%)

Totaal aantal stemmen: 21

Lin

De vraag lijkt mij duidelijk!

Het liefste zoek ik antwoorden van mensen die een jong valkje willen kopen of hebben gekocht en wat zij ervan verwachten.

En wat verstaan jullie onder handtam, nou we toch bezig zijn?

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

margreet

hallo Lin,

Als mjn jonge valkjes naar de nieuwe eigenaar gaan zijn ze handtam, daaronder versta ik dat ze gewend zijn aan mensen, geluiden uit de huiskamer etc. en zeker niet bang zijn voor je handen. Je moet ze zonder problemen kunnen pakken. Het verdere tammaken moet door de nieuwe eigenaar gedaan worden. Ze komen tenslotte in een nieuwe situatie met andere mensen (en misschien dieren) waar ze toch ook weer moeten wennen.

groetjes Margreet

Karin

Als ze bij mij weg gaan kunnen ze "alles"  ;D Behalve de jongen van Dazzle en Chico dan, die kunnen "bijna"alles tot ze weg gaan en bij de nieuwe baasjes duurt het weer even voor ze weer "alles" kunnen  ::) ::) ::) Maar de jongen van Jazzy en Dizzy die ik nu heb die kruipen het liefste in je nek om te kroelen en te knuffelen, je kunt er alles mee. Je kunt nog zo je best doen wat betreft tam maken, maar het grote gedeelte moeten toch de nieuwe baasjes in stand houden. Ook kunnen jongen dus erg schelen qua karkater. Er gaat wel ontzettend veel tijd in het tammaken zitten, maar het is wel erg leuk om te doen  ;D ;D ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hallo allemaal
Onder handtam versta ik ,dat een valkje gewend is dat er regelmatig nestcontrole uitgevoerd wordt.
Verder dat ze weten dat handen hun geen kwaad doen, maar zorgen voor voeding.
Ook dat ze bij het zien van handen niet gelijk in de stress schieten.,
Valkjes die bij mij de deur uitgaan als Handtam,gaan vanuit de voliere naar de nieuwe eigenaars.
Tamme valkjes  wonen enkele weken bij mij in huis voor ze naar de nieuwe eigenaars gaan.
Groetjes Riny :D

Lin

oke alvast bedankt voor de antwoorden!

Riny wat versta jij dan onder tam? Wat handtam begrijp ik wel uit je verhaal maar gewoon tam nog niet.

Riny

Hoy Lin
Dat een valkje echt alles met zich laat doen.
En wat nog veel belangrijker is ,graag ,en uit zich zelf bij je komt zitten.
En alle geluiden kent in huis,zoals huishoudelijke aparaten .
Valkjes die ik op verzoek tam maak wonen minstens 3 weken bij ons in de huiskamer,zonder dat ze dan nog contact met hun ouders hebben.
Zo richten ze zich helemaal op de mens.
Ze zijn wel altijd onder soortgenootjes,ik heb altijd meerdere jonkie's die ik tam maak.

Rianne

Ik heb gestemd voor 'op de vinger stappen' en eigenlijk hoort 'op de schouder zitten' daar ook bij.
Ik heb hier namelijk Tinco zitten, die is echt megatam, maar wil alleen niet kroelen. Dus ik kan niet alles met hem, maar hij is wel heel tam. :)

Riny

Hoy Rianne en Lin
Ik heb hier alleen beschreven hoe de valkjes bij mij de deur uit gaan.
Misschien dat het ook wel komt omdat deze valkjes allemaal bij mij geboren zijn,en mij van het begin af aan kennen.
Marga heeft 5 valkjes die ik tam gemaakt heb, en die laten nu nog alles met zich doen.

Lin

Rianne

Ik vind tam en vertrouwen heel dicht bij elkaar liggen. Als je valkje je niet vertrouwd, stapt hij ook niet zo op je vinger, en blijft hij ook niet zo bij je zitten. Maar ook bijten vind ik een kwestie van vertrouwen.
Nayana is niet tam, maar ze bijt niet meer door als ik haar moet pakken voor medicijnen, terwijl ze dat in het begin niet deed. Dus op zekere hoogte vertrouwd ze me wel. Alleen niet genoeg om bij me te blijven zitten. :)

Jacco

Hoi Lin; ;D
Mijn valkje Jacco is werkelijk handtam.Wat ik ook doe ze komt altyd bij me zitten/kroelen.Nog nooit heeft Jacco me gebeten en als ik haar uit de kooi vast moet pakken doet ze ook niets,als alleen maar hard krijsen. ;)
Ik moet zeggen dat het me goed af gaat met Jacco,en hopenlijk ook straks met het nieuwe valkje. ;D
Gr.Anita. ;)

Ineke

Goed onderwerp Lin! Ik dacht wel dat tam n stapje verder is als handtam, maar iedereen heeft n ander uitgangspunt.
Als ik als koper n handtamme vogel zou reserveren, zou ik verwachten dat deze op je hand stapt - binnen en buiten de kooi. Niet bang is als je eten geeft. Verder niets, dus ook niet op de schouder zitten.
Bij tam verwacht ik dat wel. Kroelen vind ik niet perse noodzakelijk bij tam (alhoewel t natuurlijk leuker is), want daar heeft n verkoper volgens mij niet 100% invloed op.
Als mijn valkje zo gewend is als Riny bij tam omschrijft ben ik blij :)

Venka

heey heey

hier een nieuwe die reageerd op de poll!

Ik ben sinds 2 dgn de trotse eigenaar van een valkje :D :D :D.
Ik heb sinds 3 maanden ook een grasparkietje en vroeger hebben wij ook valkjes thuis gehad.

Ik heb ook gereageerd op de poll, naar wat mijn mening van tam is...
Ik vind een vogeltje tam als hij/zij niet bang is voor je hand. Wanneer het vogeltje dus makkelijk op en af van je had klimt en je dus vertrouwd is het in mijn ogen tam, want je kan hem/haar dan gemakkelijker uit de kooit halen, of vangen. De rest wat die dan nog meer wil is mooi meegenomen, maar niet alle dieren zijn even knuffelig of aaibaar of iets!

Mijn graspartkietje die wil nu na 3 maanden proberen nog niet op mijn hand klimmen, maar merk gewoon aan hem dat hij een beetje een eigenheimertje is...
Als ik mijn hand in de kooit stop dan blijft ie wel zitten maar kom ik in de buurt vliegt die weg... als hij door de woonkamer vliegt, vliegt die enkele rondjes en klimt die terug in zijn kooi, elke avond weer!!!  Zelfs nu er ander vogel gezelschap is, intresseert hem dat geen moer! Zolang hij maar met zijn belletje kan spelen....
Ik blijf wel proberen dat hij op me hand komt zitten, maar verwacht dat dat in de toekomst wel nog lukt, maar echt kroelen zal er niet bij zitten.... Maar dat hoeft niet voor mij!

Het is een beetje lang verhaal maar ik hoop dat jullie het begrijpen :D

groetjes
Denise

M.

Ik heb gestemd voor "alles", al wil dat niet zeggen dat mijn 2 jonge valkjes alles toelaten.

Mijn wildkleurventje is handopvoed, maar op leeftijd van een maand of 5 bang geworden voor zn vorige baasje.  Bij mij was het binnen een dag klaar, alsof er niets veranderd was, alsof de bange periode er niet tussen had gezeten. Hij wil liever niet met de hand gekriebeld worden, ik vermoed omdat ik hem eens heb moeten vangen omdat hij de kooi niet meer in wou. (pubers ::) ) Maar zo af en toe laat hij t wel toe als hij in mn nek zit. Als ik met mn handen in de kooi kom, stapt hij soms wel op, maar soms ook niet en doet hij aanstellen en in paniek omhoog vliegen, gewoon aanstellerij.
Maar met mn neus vind ie heerlijk, en wassen en blazen is hij ook gek op.
We geven kusjes en hij kroelt mij ook terug.
Ik vind hem dus tam te noemen, al zijn er dingen die ik (nog) niet met hem kan.

Mijn cinnamont bonte ventje is bij de vorige eigenaar gekortwiekt, vraag me niet hoe :-\ en is dus bang voor handen.
Ook komt hij rechtstreeks uit het blok, daarom is hij gewiekt, zonder mensen gekend te hebben vantevoren, maar ik vind dat hij voor zijn doen, dus vrij tam is. Hij wil niet op mn hand gaan zitten, hij is er nog steeds bang van en logisch, hij za er ook uit...maar als ik hem eruit pak en bij me zet is het klaar en gaat ie lekker in mn haar zitten frummelen.
Hij is dus wel tam, al moet er nog meer vertrouwen komen.
Zo ziet hij bijvoorbeeld zn vriendje wel bij me komen, maar durft zelf nog niet. Ja soms, maar dan is ie zo weer weg.
Dit komt wel, hij is er nieuwsgierig genoeg voor, het kost alleen tijd. Hij heeft zo'n schrik gehad toen, dus hij doet het hardstikke goed hier. Daar floot hij niet, was hij stilletjes, en hier zingen en fluiten we met zn drieen  ;D

Dus ze zijn hier in zekere zin beiden tam, de een meer dan de andere. En elke dag een stapje verder, met veel geduld. ;)

Lin

Oke dank jullie wel. Ik ben benieuwd hoe tam mijn nest nu wordt.  ;D