24 mei 2025, 23:03:50

misschien ziek???

Gestart door Natasja, 14 maart 2006, 14:44:23

« vorige - volgende »

Natasja

Hallo,

ik heb sinds 4 dagen een valkparkietje van 10 weken, zijn/haar naam is Rico ( hij/zij is nog niet in de rui geweest dus weet ik nog niet wat het is, waarschijnlijk is het een mannetje aan zijn gele kuif te zien ).
Telkens als we iets tegen hem zeggen of als we fluiten schud hij met zijn kopje.
Het lijkt dan wel of hij iets uit zijn oortjes wil schudden.
Is dit een teken dat er iets mis is met zijn oren of is dit niet erg???
Ik heb al dingen op internet geprobeerd te zoeken hierover maar kan niets vinden.
Hij is verder actief zat hoor en hij eet en drinkt ook gewoon.
Kunnen jullie mij helpen........ ???

Natasja

Ben ik weer even...
Hij slaapt trouwens ook nog niet op 1 pootje. is dit erg? ik heb wel gelezen dat dit erg is als het al een volwassen valkje is, maar is dit ook erg als het nog een jonkie is???

Natasja

Gerda

Hoi Natasja,

Sommige valkjes houden niet van harde geluiden. Bij mij is er ook eentje die zijn kopje schudt als je tegen hem fluit of hem op je vinger hebt en dan wat zegt.

Wanneer je valkje actief oogt en niet bol zit, zal hij afgaande op wat je schrijft, niet ziek zijn.

Veel plezier met Rico

Bianca

hoihoi, ziet jou valkje er zo uit als in jou avatar? Ik ben redelijk nieuwsgierig omdat jij denkt dat het een mannetje is door zijn gele kuif.

de valk in je avatar staat namelijk een wildkleur mannetje, volwassen wel te verstaan. De gele kop komt namelijk pas al ze volwassen (eerste rui) worden en dat gebeurt tussen de 6 tot 8 maanden.

Dat van dat schudden met het koppie is hier ook bekend, het gehoor van dieren is vaak vele malen beter als dat van mensen, en ze horen dus ook harder.
Daarom is het bijv. ook niet verstandig om een vogelkooi in de buurt van een tv of muziekbox te zetten.
het geluid van je stem of fluiten kan dus ook hard aankomen als het dichtbij zijn koppie is. ;)

Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Natasja

Hallo bianca,

Nou de kleuren zijn nog niet zo fel als op het plaatje, maar hij heeft al wel een licht gele kuif met een paar grijze haartjes. Wel meer geel dan grijs dus vandaar dat de kweker dacht dat het waarschijnlijk een mannetje zou zijn omdat hij al meer geel dan grijs in zijn kuif heeft.

Groetjes Natasja

emca

Hoi,

Ik ken het onze kuif schud ook heel veel met zijn kopje als men te harden klanke tegen hem praat of de tv staat de hard, bij ons staan de kooien paar mater van de radio en tv vandaan en op volume 15 tot 20 dit is een mooi volume voor de vogels zeker voor kuif. Ik las trouwens ook dat je valkjes nog heel jong is en nog niet op een pootje zit of slaapt, dit is nog niet erg. Valkjes moeten echt eerst de omgeving goed verkennen en zich op hun gemak en veilig voelen, Ik weet zeker dat dat snel bij draait als hij zich eenmaal op zijn gemak voelt. En zo als al eerder is vermeld zoland je vlakje niet op gebold op zijn stokje zit en duf uit ziet veel in beweging is goed eet en drinkt hoef je, je geen zorgen te maken, en als je meer vragen hebt kun je ze altijd aan vaklparkiet vraag  ;) succes verder.

groetjes emca, roosje r.i.p., kuifje, luna
emca, kuifje, roosje r.i.p, luna jongies en verzorgers

1e eitje is gelegt op 22-05-06 bevrucht niet geboren
2e eitje is gelegt op 24-05-06 bevrucht geboren op 12 juni.
3e eitje is gelegt op 26-05-06 bevrucht geboren op 13 juni
4e eitje is gelegt op 28-05-06 bevrucht geboren op 16 juni
5e eitje is gelegt op 30-05-06 bevrucht geboren op 17 juni

~Natas~

Hoi Natasja

Gefeliciteerd met je aanwinst Rico.
Zo te lezen is jou valkje nu pas 10 weken, dus je kan het geslacht nog niet weten van je valkje.
Of je moet een DNA test laten doen zodat je weet wat voor geslacht het moet hebben.

Maar op jou vraag terug te komen, het is nog een jong valkje.
Hierdoor kunnen harde geluiden erg pijnlijk zijn voor hem/haar oren.
Vogels horen 2 keer zoveel meer als dat wij horen, en vooral harde geluiden.
Dat je valkje nog niet op 1 pootje slaapt is niet zo erg.
Je hebt Rico net 4 dagen, dus hij zal moeten wennen aan zijn nieuwe omgeving.
Als Rico eenmaal zijn kooi kent, en de omgeving vertrouwd zal hij vanzelf op 1 pootje gaan slapen.

Groetjes,

Natas