28 maart 2024, 19:58:29

Eetgewoonten en vrijheid

Gestart door Jorgen, 9 september 2002, 04:40:36

« vorige - volgende »

Jorgen

Hallo, hier een tweeledig bericht over mijn valkparkiet. Ik heb hem minder dan een week, en hij is al erg tam (zover ik zie is het nog een jonkie). Soms sputtert hij een beetje tegen als ik hem op mijn vinger neem, maar dat gaat ook steeds beter.

Mijn (twee) vragen zijn;

1. Hoe goed is het voor een valkparkiet om papier te eten? Hij heeft de gewoonte elk stuk papier (de krant, tv gids etc) op te knabbelen. Hij beleeft er veel plezier aan, maar het lijkt alsof hij het papier ook echt EET. Ik heb hem genoeg zaden zien eten dus echt honger is het niet.

2. Hij is veel los in mijn huis, maar na een paar dagen rondscharrelen is hij erg gewend aan zijn vrijheid en loopt zenuwachtig en piepend heen en weer als hij eenmaal weer in zijn kooi zit (soms kan ik niet op hem letten en dan stop ik hem liever in zijn kooi terug). Is teveel vrijheid slecht en zijn er manieren om hem stil te krijgen? Ik vrees voor mijn buren ;-)

- Jorgen

annemiek

Hoi Jorgen

Ik weet niet of een vogel echt papier eet, die van mij zijn gek op papier, maar eten het niet op. Ze maken er hele kleine stukjes van.

Mijn vogel kan vreselijk piepen als ie er niet uit mag. Ik heb er een 2e vogel bij gekocht en het wordt minder. Probeer de vogel er uit te laten als hij stil is. En zolang hij piept, steeds langer laten piepen voordat je hem eruit laat. Bij mj heeft het gewerkt, het piepen is minder, maar nog niet over!!

groetjes annemiek

Silvia!

Hoi Jorgen,

Wij hebben onze valk nu bijna twee maanden en hij mag er iedere dag zeker een paar uur uit. Wat wij ook doen is hem er alleen uitlaten als hij stil is (en dus wanneer het ons uitkomt) Ik denk net als Annemiek dat het belangrijk is dat hij een tijdje stil is als je hem los laat, want dan associeert hij het schreeuwen niet met los mogen vliegen.

Onze vogel roept overigens wel als ik in de keuken ben of op het toilet waar hij me niet kan zien.

succes!

Groetjes Silvia

Jorgen

Dank je Annemiek en Sylvia.. Ik moet zeggen dat de papiersnippers eigenlijk nergens te vinden zijn dus hij eet het wel degelijk op. Hij is nu ook aan mijn tapijt begonnen vindt hij ook erg interessant om lekker aan te knabbelen maar dat eet hij niet op, ik probeer het wel te stoppen als ik het zie.

Hij krijst om de 2 seconden als hij in zijn kooi zit er is bijna geen manier om hem stil te krijgen behalve een doek. Maar zodra die mij hoort is het weer piepen geblazen zelfs van onder de doek.

Het wordt inmiddels wel een lief valkje hij is erg tam, laat me hem al aaien en vasthouden, dat na een week al. Het zal wel klikken ;-)

Groet,

- Jorgen

Mariska

Hoi Jorgen,

Volgens mij moet je wel oppassen met krantenpapier. Ik had ergens gelezen dat er lood(?) of iets dergelijks in zou zitten, dat is giftig.

Groet,
Mariska

Silvia!

Ik heb ook gelezen dat bedrukt papier niet goed is, omdat er met inkt op gedrukt is.

Weet iemand eigenlijk iets tegen dat schreeuwen. Onze valk roept (schreeuwt) niet als ik of mijn vriend in de woonkamer is, maar zodra wij even weglopen naar de keuken ofzo dan begint ie. Hij houdt dan wel weer op als we in de kamer zijn. We hebben al geprobeerd om hem te negeren door neits te roepen, maar dat werkt niet en hety werkt ook niet om hem juist wel te roepen.

Groetjes Silvia

Hester

Hallo,

Ik heb ook een valk hij krijgt alleen eierbakjes, rijstpakken zonder inhoud natuurlijk en niet gebleekt papier. Al dat andere heb ik gehoord en gelezen dat dat giftig is als hij te veel daarvan binnen krijgen.

Het schreeuwen krijg je door regelmaat als je elke dag om de zelfde tijd thuis komt en hem/haar eruit haalt raakt ie daar aan gewend. Kom je later thuis is ie helemaal van zijn/haar doen. En het zijn natuurlijk ook gezelschapsbeesten dus ze willen overal waar jij naar toe gaat met je mee.

Groetjes, Hester

Silvia!

Hoi Hester,

We halen Hugo er ook nooit uit als hij schreeuwt. omdat we denken dat hij anders misschien denkt dat als hij schreeuwt dat hij er uit mag.

Verder is hij ook zo lief dat ik hem het liefst overal mee naar toe neem, maar soms gaat dat niet. Als ik aan het koken ben bijvoorbeeld: Hij is wel eens in een pan gesprongen die gewoon op het formuis stond zonder dat het fornuis aan stond (gelukkig maar). Maar hij is zo snel en nieuwsgierig dat ik bang dat hij het misschien ook een keer doet als het vuur wel aanstaat.

Ik vind het juist heel leuk als hij los is en ik ben vanalles aan het doen. Hij kijkt dan zo lekker nieuwsgierig....... Ik ben dan ook altijd snel vergeten dat hij weleens schreeuwt.

Groetjes Silvia