18 april 2024, 23:17:38

gewicht van Gara(th)

Gestart door Monky, 12 maart 2006, 10:39:05

« vorige - volgende »

Monky

Ik zit toch me een beetje zorgen te maken over Gara(th)
Ze heeft de voer in haar etensbakje niet aangeraakt en de ontlasting is vrij donker. Nog wel met wit, maar de groen is heel donker.

Ik zie haar alleen scharrelen op de grond...volgens mij op zoek naar trosgierst. Ik geef het haar nu bijna niet, maar als ik het niet geef, ben ik bang dat ze helemaal niets binnen krijgt.

Ik heb alles wat Karin me geadviseerd heeft geprobeerd, maar het lijkt niet te helpen.

Ik heb de gewicht gemeten en Gara(th) weegt 75 gram. Ze is nu ruim 8 weken oud.
Ik heb ook Whooshy gewogen en die is 110gram. Nou weet ik dat Whooshy een vrij groot valkje is, maar ik weet niet hoeveel ze hoort te wegen op deze leeftijd.

Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik me zorgen maak.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes,
Monique

Riny

12 maart 2006, 11:48:03 #1 Last Edit: 12 maart 2006, 11:58:42 by Riny
Hoy Monique
Als je nu eens langzaamaan minderd met trosgierst,misschien dat ze dan wel eet.
Haal anders van de trosgierst wat zaadjes af en strooi deze over de andere zaadjes,kijk wat ze dan doet.
Zo doe ik het altijd als ik valkjes zelfstandig moet maken ,die met de hand groot gebracht zijn.
Doe ook wat onder het eikrachtvoer.
Ook kun je proberen om haar te stimuleren met eten,door bv een schaaltje op tafel te zetten .
Ze is niet te licht maar je moet wel zorgen dat ze niet af gaat vallen.
Hou gewoon haar gewicht goed in de gaten.
Mensen zijn ook niet allemaal even zwaar.
Groetjes Riny :D

Kirsten

Hoi Monique,

Heb je handopfok in huis misschien? of eivoer?,.
en een spuitje? Ik weet niet wat Karin allemaal al verteld heeft,.
Maar ik zou het volgende doen,. Beetpakken met je linkerhand, je middelvinger aan de linkerkant van het kopje en je wijsvinger aan de rechterkant. de rest van je vingers om het lijfje heen slaan,. Een beetje stevig want ze zal zich prberen los te wringen. In je rechterhand neem je wat zaadjes kleine grote,. maakt niet uit, wellicht inderdaad nog met wat trosgierst erdoorheen. Ze gaat nu instinctief om haar heen iets 'pakken'om zich uit je hand los te maken,. dan houdt je je hand met zaadjes onder haar snaveltje,. ze gaat het dan 'pakken' en met een beetje geluk pellen en verder eten.

Blijft ze verder al bij je zitten?,want dan kan je ook met haar gaan zitten en zaadjes strooien op je schoot, of de bank.

Verder kan je ook nog voer over haar hele bodem strooien,. zodat ze erconstant mee in aanraking komt.

ALs je verteld dat de ontalsting zo donker wordt,. moet ze echt wat eten,. desnoods onder dwang,. dat vergeeet ze echt wel weer,. maak je daar in ieder geval geen zorgen om

Groetjes
Kirsten






Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Monky

Hi  Kirsten en Riny,
Bedankt voor het reageren.

Het probleem met het bakje is, dat ze het niet ziet staan. Ze snapt niet dat daar eten in zit  ???
Ik heb op dit moment zaad-trosgierst-eivoer aangelengd met water zodat het aan elkaar hecht en wat sla/wortel. Ze eet dat dus niet, ondankt dat er trosgierst in zit.

Ze loopt alleen maar de bodem af op zoek naar trosgierst zaadjes.
De gewone zaad zit daar ook tussen van de tijd dat ik het bakje op de grond had liggen. Die raakt ze dus niet aan  :-\

ik heb geen handopfok in huis. Wel eivoer. Een spuitje heb ik ook wel ergens liggen...Kan het echt niet anders dan dwang?
ik probeer haar denk ik eerst even uit mijn hand te laten eten of uit een bakkie buiten de kooi of op mijn trui.

Ze is ook niet zo heel actief. Ze slaapt gelukkig wel nog op 1 pootje.

Jullie horen het nog.

Bedankt voor de reactie...

Monky


Riny

Hoy Monique
Eivoer wat je door een spuitje wil voeren moet je eerst heel erg fijn malen,anders verstopt de spuit.
At Gara(th) eerst wel wortel en sla?
Ik zou nu geen nieuwe dingen gaan voeren,want ik merk bij mijn valkjes dat ze daar toch meer tijd voor nodig hebben.
Vermeng eikrachtvoer en trosgierst met wat fijne zaadjes,en strooi dat desgewenst op de bodem van de kooi.
Als ze dit eet iedere dag wat minder trosgierst door het voer geven.
Je kunt het ook op een plat schaaltje doen,en dat bij je op tafel zetten.
Doe anders ook wat druivesuiker door het water,dat kan nooit kwaad.
Veel succes Riny :D

Kirsten

Hoi Monique,

Je hebt gewoon zo'n open bakje?,. want dan weet ze echt wel dat daar zaad in zit hoor,. maar de reden dat ze het niet wil eten is mij ook een raadsel,.
Hoe donker is de ontlasting nu?,. Ik denk dat als ze echt niet wil, je eraan moet geloven,. en dwang wil niet zeggen dat je  het eten erin moet dwingen,. maar je kan ook proberen als je haar beet hebt, dat je als ze om zich heen grijpt wat hapt aan het tuutje van het spuitje,. en dan spuit je een beetje voeding.
Zo geef ik hier mijn 'wilde' vogels en tevens ook tamme binnen,. vitamientjes of ontwormmiddel bijvoorbeeld

Ik zou inderdaad sla etc even niet doen,. Wel kan je wat bruin brood,. of beschuit (liefst volkoren) in de kooi leggen.
Hoe hangt je voerbakje?,. Ik zou het zo ie zo bevestigen bij de stok waar ze zit,.

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Monky

Hi Kirsten en Riny,
Wat ben ik toch een watje hè  :-[

Ze heeft inderdaad gewoon een open bakje. Maar ze walst er gewoon doorheen  ::)
Ik heb de sla eruit gehaald en vervangen door bruinbrood.
Ik heb ook de kooi verschoond en geen bodembedekking erin gedaan, maar keukenpapier, zodat ik zowel de zaadjes als de ontlasting makkelijker kan controleren.

Ik heb eivoer zaad en trosgierst gemengd en in een schaaltje gedaan. Daar heeft ze helemaal niets mee gedaan. Niet in de kooi en niet daar buiten  :-\ Ik heb toen een beetje op mijn hand gelegd, ook daar wilde ze niets van weten. Ik heb toen een beetje in de etensbakje gedaan en warempel, ze begon dat te knabbelen. Voornamelijk trosgierst en ik meende ook een aantal gewone zaadjes naar binnen te zien gaan. Ik zal haar nu gecontroleerd eten geven, zodat ik precies kan zien wat ze op heeft.

Ik zag haar net verse ontlasting en die zag er veel lichter uit. Meer zoals het hoort. Ik hou het even goed in de gaten. Ze drinkt trouwens wel goed. Ik heb het haar al meerdere keren zien doen. Gelukkig maar.

Volgens mij heb ik er een aantal grijze haren bij  8)

Ik dacht dat ik druivensuiker in huis had, maar ik kan het nergens meer vinden  ??? Ik ga morgen maar meteen wat in huis halen.

Kirsten en Riny,
Nogmaals heel erg bedankt voor jullie advies.

Groetjes,
Monky

Riny

Hoy Monique
Je bent geen watje ,maar gewoon bezorgd.
Als ze zo al in haar bakje zoekt naar trosgierst gaat er ook wel wat anders mee naar binnen.
Ik denk dat het voor een groot stuk nu een strijd is wie er wint.
Gara(th) voelt heus wel aan dat jij bezorgd bent,zo slim zijn ze wel.
Vorig jaar is er bij mij  een valkje weg gegaan wat helemaal zelfstandig was.
Door angst dat ze niet genoeg binnen kreeg zijn ze haar pap gaan voeren.
Maanden heeft het geduurd voor die weer zelf aan het eten was.
Mijn advies is ga zo door en hou het gewicht en de poepjes goed in de gaten.
Groetjes Riny :D

Kirsten

Hoi Monique,

Ik sluit me helemaal bij Riny aan,.en bezorgdheid is alleen maar een hele goede eigenschap,.
Ben blij dat de poepjes er alweer beter uit zien,.
Ik vind keukenrol ook een goed idee om het allemaal beter in de gaten te kunnen houden,

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Monky

Jullie geloven het niet!!
Ik had Whooshy weer even in de kooi van Gara(th) gedaan.
Whooshy wilde haar eten nemen en dat wilde ze niet!! Ze sprong bovenop Whooshy en ging toen vrolijk zelf aan de eet...

Ik kan er geen pijl op trekken.... Werkelijk niet.
Ik heb van alles het bekkie in zien gaan, dus dat was in elk geval goed. Ik hoop alleen dat het niet eenmalig was.

Gekke beesies  :)

Groetjes,
Monky

Riny

Hoy Monique
1-0 voor jou.
Zie je wel,als die niet zelf kon eten had karin hem echt niet laten gaan.
Die is gewoon aan het uit proberen hoever die kan gaan ,en wie er de baas is.
Natuurlijk moet je even goed op blijven letten.
Maar deze zet was voor jou.
Groetjes Riny :D

Gerda

Hoi Monique,

Je zult wel opgelucht zijn!! Wat een donderstenen kunnen valkjes zijn!! Het gaat heus goedkomen met Gara(th)!
Is ze verder al aardig gewend??
Groetjes, Gerda

Kirsten

Hoi Monique,

hihi de dondersteen!,. gaat helemaal goed komen :D

Groetjes
Kirsten


Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Monky

Ik weet heel goed dat Karin haar niet zou hebben laten gaan als ze niet zelfstandig zou eten, maar bij mij at ze niet!!! Dat had ik nog nooit meegemaakt en ik wist dus niet precies wat ik moest doen  :-[
om haar weer aan de eet te krijgen.

Volgens mij is ze nu de schade aan het inhalen, want ze is al een half uur aan het eten  :P Waar laat ze het allemaal  ::)

Ik ben zeker opgelucht. Dank zij jullie en Whooshy  ;D
Als ze gegeten heeft is ze ook minder chagerijnig... ik kan haar dan ook makkelijker kroelen hahaha. Ik zou ook chagie zijn als ik een aantal dagen niet of nauwelijks gegeten had hahahaha.

Bedankt allemaal hè.

Lang leve het forum  ;D

Groetjes,
Monky

Karin

 ;D ;D ;D Zie je wel dat ze je gewoon aan het uitproberen is  ;) Als ik lang genoeg niet eet krijg ik wel lekker dat trosgierst  ;) Zelfs het kleintje eet nu al een aantal dagen heel goed zaadjes. Ik had van de week al gezegt dat je misschien anders Whooshy even het goede voorbeeld moet laten geven ( en die vreetzak wil wel  ;D  ) , jaloerzie helpt altijd  ;)

Groetjes, Karin.

p.s. : Ik zet je ff naar voeding.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves