27 april 2024, 16:18:30

bonte valk

Gestart door wezzez, 8 maart 2006, 23:33:37

« vorige - volgende »

wezzez

hallo

ik had een klein vraagje, hoe bekom je toch zo een mooie bonte valk, die volledig geel is, met een zwarte rand op de borst en vleugels.

zelf heb ik zo 1 en zou daar graag jongen mee hebben, waarschijnlijk zal hij voor het popje kiezen dat cinamon gepareld is. zou ik dan veel kans hebben dat ik ook zo een mooie valkjes zou krijgen.

winston

hey hey

dat zijn cker weten mooie valken...ik zou de mutatielijst bekijken...kun je bekijken wat pop+man( meestal) uitkomt

winston


winston

heb even gekeken voor je...volgens de calculator komt dit eruit...
Vader Bont 
Moeder Cinnamon 
Nageslacht:
Jonge man 100.0 % Wildkleur split to Bont {X2:Cinnamon}

Jonge pop 100.0 % Wildkleur split to Bont

groeten sander

wezzez

hey

ja ik heb ook juist gekeken, en dat resultaat ben ik ook uitgekomen, maar ik begrijp het juist niet zo goed, welke kleur de jongen dan zullen hebben, dat zal denk ik afwachten zijn.

grtz

wesley

Monky

Hi Wesley

Als ik het goed lees zouden er alleen maar wildkleur valkparkietjes uitkomen. Dat is donkergrijs met meestal een gele kop en oranje wangen. Ze zijn bij zowel pop als man split voor bont, dus ik geloof dat dat zich dan uit in een vlekje in de nek.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Groetjes,
Monky

Rianne

Om een bont valkje te kweken, moeten de ouders beiden (split) bont zijn. :)

Gerda

9 maart 2006, 09:53:26 #7 Last Edit: 9 maart 2006, 09:55:25 by Gerda
Citaat van: Rianne op  9 maart 2006, 09:40:44
Om een bont valkje te kweken, moeten de ouders beiden (split) bont zijn. :)


Dat klopt helemaal.
Bont vererft, net als witmasker en pastelmasker autosomaal. Dit betekent dat hij de factor voor bijvoorbeeld bont twee keer bij zich moet hebben (dus van beide ouders) om het uiterlijke kenmerk bont te krijgen. Wanneer hij het maar een keer bij zich draagt is hij split voor bont.
Popjes en mannetjes beiden kunnen split zijn voor bont, witmasker en pastel

Je hebt ook geslachtsgebonden vererving. (gepareld, lutino en cinnamon)
Hierbij is het zo dat een mannetje de factor twee keer in zich moet hebben om de uiterlijke kenmerken te krijgen, als hij het maar 1 keer in zich heeft (dus van 1 ouder) dan is hij split.

Een popje daarentegen heeft bij autosomale vererving de uiterlijke kenmerken al wanneer zij de factor 1 keer in zich heeft.
Een popje kan daarom nooit split zijn voor gepareld, lutino of cinnamon, omdat het bij 1 keer aanwezig zijn meteen een uiterlijk kenmerk is.
Dus alleen mannetjes kunnen split zijn voor gepareld, lutino en cinnamon


Dus, om bonte valkjes te krijgen, moeten vader en moeder beiden bont of split bont zijn.

Groetjes, Gerda

winston

daar heb ik niks meer aan toe te voegen...ik zit zelf ook te w88 tot de eitjes uitgaan komen...ik krijg zelf( als het goed gaat) 4 wildkleur jongen waar er dan misschien wat split cinamon zijn

wezzez

hallo

ja nu is het zeer duidelijk, wel spijtig dat het enkel zo kan als beide ouders bont(split) zijn. dus met mijn bont valkje en cinamon geparelde. ga ik eigelijk een gewone wildkleur hebben(gepareld)split bont.

ik wil jullie bedanken voor de hulp hoor, echt bedankt xxx

grtz

wezzeke