13 mei 2025, 01:19:09

Eten van stof

Gestart door Kolkkie, 10 maart 2006, 12:35:23

« vorige - volgende »

Kolkkie

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het volgende jullie bekend voorkomt.

Sinds een tijdje zit Pukkie aan dingen van stof te peuteren, o.a aan een trui, een handdoek die ik over mijn stoel heb ter bescherming en de zittouwen.

Ik heb het idee dat ze dat ook opeet.
Dat kan mij nooit goed zijn lijkt mij  :-\.

Voor de zekerheid heb ik alle zittouwen en andere dingen van stof uit de kamervoliere gehaald.
Zometeen raakt ze er nog verstopt van.

Hebben jullie enig idee waarom ze het doet en hoe ik haar dat af kan leren?

Dat peuteren vind ik op zich niet erg, maar ik betweifel of het wel goed voor haar is dat ze het opeet.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

sweetfuzzy

Mijn valkjes hebben een speeltje in de kooi hangen met kluwen touw waaraan ze kunnen peuteren. Ze vinden het helemaal geweldig. Het is een officieel speeltje voor valkjes en andere grote parkieten. Als dat niet goed voor ze zou zijn dan zouden ze zoiets toch niet maken? Ik ben benieuwd naar andere reacties
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

Ineke

Een maand ofzo geleden las ik hier n waarschuwing van iemand die met spoed naar de da moest, omdat haar valkparkiet alles at wat die te pakken kon krijgen, vooral stof. Ook de touwen die geschikt zijn/ lijken voor vogels.
Nadien lette ik goed op of mijn vogel alleen op riet en stof knauwde en t liet vallen of het daadwerkelijk at.
Diegene die t berichtje destijds schreef wist ook niet waarom haar vogel dit deed, haar da kon t ook niet vertellen.

Andrea

Hoi Mariska,

Gelukkig heb jij dit onderwerp aangekaart.
Ik wist dat Pukkie aan dingen van stof zat te peuteren.
Nu viel mij op dat sinds twee weken Sparkle loopt te peuteren aan het schommelringetje van touw(jij hebt er ook zo'n een). Ze lijkt die draadjes/pulkjes ook op te eten. Ze doet dit ook bij een zitstok van touw. Eerder deed ze dat nooit. Enerzijds zou je denken, het zijn speetjes speciaal voor vogels gemaakt, maar mij zit het toch niet lekker.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Kolkkie

Hoi,

Ik vind het zelf nogal gevaarlijk.

Coco zet ook wel eens een hap in stoffen dingen, maar hij sloopt het alleen maar, maar Pukkie lijkt het echt te eten.

Waar ik bang voor ben is dat het zich gaat ophopen in de darmen en dat ze daardoor dood (kan) gaan.

Ik hoop dat iemand er een verklaring voor heeft.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

JoTe

ja daar wilde ik een vraag over stellen, maar je was me voor geheh
Maar de mijne doet het de laatste tijd ook, want ze komt nu vaak op me zitten en dan gaat ze in me kleren bijten en eraan peuteren. en dan hoor ik haar na knabbelen.
En net als de meesten maak ik me er ook zorgen over.

Owja en bij doet ze ook als ze op me schouder zit, ook aan me haren knabbelen. Kan dit geen kwaad?

Ik hoop dat er snel antwoord komt.

groetjes!

natascha01

mijn kobus knabbelt ook aan mn haar en aan de touwjes maar geloof niet dat ze het echt opeten hoor denk dat het meer het knagen gewoon is dan echt opeten ze verpulveren het en valt helemaal uitmekaar je ziet er bijna niks van terug en kobus knabbelt ook aan mijn haar en bij iedereen waar hij zit ik heb zelf vet in mn haar en mensen met kort haar heeft kobus echt voorkeur voor als ik visite heb die kort haar heeft dan vliegt hij mij straal voorbij en gaat rustig bij de visite op het hoofd zitten om daar ff aan de haren te knabbelen haha .. mijn vorige valk deed dit ook altijd

groetjes natascha

Bianca

Hoihoi, wel uitkijken dat het niet echt hele sliertjes zijn die ze naar binnen werkt, ik kreeg pas een e-mail van een bekende en die had een leuk textiel draadjes speeltje gekocht maar die valk werkte dus blijkbaar hele sliertjes naar binnen en werd  net op tijd gevonden door de eigenaar, want het diertje lag al op de bodem van de kooi met de vleugels gespreid, op leven na dood.

Best eng om te lezen, dus pas in ieder geval op.
Ik denk niet dat pieterpeuterige stukjes gevaarlijk zijn, maar als ze het continu doen kan het best voor een verstopping zorgen denk ik!

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.