8 mei 2025, 20:25:48

crossover

Gestart door Yvonne_R, 27 februari 2005, 11:54:41

« vorige - volgende »

Yvonne_R

Hoi!

Ik heb een heel bijzonder koppel valkparkietjes die mij elke keer weer verrassen met wat voor jongen ze krijgen.
De man was mij verkocht als een cinnamon witmasker en de pop als een bonte pop. Nou kregen ze vorig jaar 2 nestjes waarin 2 lutino jongen zaten (1 die cinnamon opscheen) en een cinnamon jong. Navraag bij Kirsten Munson leerde mij dat de man dan in ieder geval split moest zijn voor lutino en bont. Nou hebben ze momenteel weer jongen waarvan 2 geparelde! Ik heb dit weer nagevraagd bij Kirsten Munson en blijkt dus het volgende:

Mother: Pied Pearl
Father: Pied Whiteface Cinnamon Split to (X1: Pearl) (X2: Lutino)

Male offspring:
50 % Pied Pearl Split to Whiteface (X1: Cinnamon)
50 % Pied Split to Whiteface (X1: Cinnamon Lutino) (X2: Pearl)

female offspring:
50 % Pied Cinnamon Pearl Split to Whiteface
50 % Pied Cinnamon Lutino Split to Whiteface

Dit verklaarde echter nog niet dat ik vorig jaar een Cinnamon bonte pop heb verkregen uit dit koppel. Nu blijkt dus dat er sprake moet zijn geweest van croosover. Dat houdt in dat de geslachtsgebonden mutaties van de man verplaatst zijn ten opzichte van hun normale positie op de X chromosomen. In dit geval moet het Lutino gen verplaatst zijn van X2 naar X1, zodat X1 Lutino Pearl was en X2 geen mutatie had. Dan krijg je dus het volgende:

Mother : Pied Pearl
Father: Pied Whiteface Cinnamon Split to (X1: Lutino Pearl)

male offspring:
50 % Pied Pearl Split to whiteface (X1: Cinnamon Lutino)
50 % Pied Split to Whiteface (X1: Cinnamon) (X2: Pearl)

female offspring:
50 % Pied Cinnamon Lutino PEarl Split to Whiteface
50 % Pied Cinnamon Split to whiteface

Crossover schijnt redelijk zeldzaam te zijn en ik vraag me dan ook af of er meer mensen zijn die deze ervaringen hebben. Ik was in ieder geval aangenaam verrast dat dit koppel zoveel verschillende jongen voortbrengt.

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Suzanne

Hoi Yvonne,

Ik heb hetzelfde met een koppel. Ik kwam er maar niet uit hoe het in elkaar zat. Totdat iemand op het forum me uitlegde dat er crossover bestond. Het gaat om dit koppeltje:

Moeder: bont cinnamon gepareld
Vader: bont witmasker split voor {X1:  cinnamon gepareld}

man afkomst:
50% bont cinnamon gepareld split voor witmasker
50% bont split voor witmasker {X2: cinnamon gepareld}

pop afkomst:
50% bont cinnamon gepareld split voor witmasker
50% bont split voor witmasker

Ik heb er uit gekregen: bont, bont cinnamon gepareld en bont cinnamon. De laatste was dus voor mij onverklaarbaar.

Hetzelfde gebeurde toen de man (ja, het is een echte cassanova) een nestje begon met een ander popje:

Moeder: bont witmasker cinnamon gepareld
Vader: bont witmasker split voor {X1:  cinnamon gepareld}

man afkomst:
50% bont witmasker cinnamon gepareld
50% bont witmasker split voor {X2: cinnamon gepareld}

pop afkomst:
50% bont witmasker cinnamon gepareld
50% bont witmasker

Hier krijg ik uit: cinnamon bonte witmasker en geparelde bonte witmasker.

Nu kan het zijn dat ik de splitten voor de man niet helemaal op de juiste plaats heb staan, maar hoe ik ook schuif en puzzel, het resultaat is altijd dat ik met een onverklaarbare mutatie zit.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Yvonne_R

Hoi Suzanne,

Apart he, ik wist het op een gegeven moment echt niet meer en heb toen dus maar Kirsten Munson gemaild. Aan de hand van foto's en de verkregen jongen heeft zij toch een logische uitkomst weten te verkrijgen, zelfs dus met de crossover.
Misschien dat zij je precies kan uitleggen hoe het zit met jouw mannetje. Ik begrijp het fenomeen wel redelijk maar blijf het toch erg bijzonder vinden. Toch leuk om te horen dat ik niet de enige ben die voor verrassingen komt te staan. De valkparkieten hebben trouwens weer eieren gelegd, ben benieuwd wat daar nu weer uitkomt.........

Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Suzanne

Hoi Yvonne,

Mijn engels is niet zodanig goed dat ik mijn vraag e.d. kan opstellen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Peter

Hoi Suzanne,

Je wou je vraag aan Kirsten stellen? Of begrijp ik het verkeerd?

Groetjes,
Peter

Suzanne

Hoi Peter,

Dat klopt, maar ik weet dus niet hoe ik het moet formuleren in het engels.

Groetjes

Suzanne

Yvonne_R

Hoi Suzanne,
Mijn Engels is ook niet zo goed hoor en toch is het gelukt.
Maar als je foto's hebt verklaart dat misschien al heel veel voor haar. En als je naar haar virtual breeder kijkt kun je de namen van de verschillende mutaties er al uit halen.
Maar goed, het was maar een tip. Misschien is er hier op het forum ook wel iemand die het voor je kan verklaren.
En je hoeft het natuurlijk ook niet perse te weten, maar ik vind het altijd wel leuk dat ik weet wat ik kan verwachten.
In ieder geval succes met het zoeken naar de oplossing...
Groetjes Yvonne

Yvonne's valkenparadijs!

Yvonne_R

even uppen voor Tjerk!

Yvonne's valkenparadijs!