16 april 2024, 07:38:28

Witte valkparkiet

Gestart door Andy, 8 maart 2006, 10:54:24

« vorige - volgende »

Andy

Hallo,

Ik kweekte vorig jaar enkele nesten uit een wildkleur koppel. In mei - juni had ik een nest van 4 jongen; nl 3wildkleur en 1 geheel wit (geen albino).

Ik besloot deze witte valk te houden om dit jaar mee te kweken.
Ik wil nu in maart beginnen met mn kweek, maar ben nog niet echt zeker van het geslacht van deze vogel. Toen deze vorig jaar uitvloog had deze een zeer licht grijzig visgraatmotief op de onderkant van de staart.

Is deze vogel nu al oud genoeg om te bepalen aan de hand van de visgraat of het een man of een pop is?

groeten Andy

Tjerk

Hey Andy,

is het miss mogelijk dat je een foto van deze valkparkiet plaatst. Ik denk dat je zo wel veel mensen nieuwschierig maakt hoor. Maar heb je het niet gwn over een Lutino (rode wangen?).

Groeten Tjerk

*Esther*

Hoi
Mijn albino zonder rode ogen, had en heeft misschien nog  het visgraat motief.
Ik dacht destijds dat het nog de 'nest' veren waren.
Ik zal een dezer dagen eens kijken of ik ze nog steeds zie.
Deze albino is van aug/sep 2005 ongeveer.

Of heb je inderdaad een lutino zoals Tjerk zegt?
wit/rode wangen/gelekuif?
gr Esther

Andy

Nee, het is geen lutino. Het is een geheel witte(niet wit als een lutino maar sneeuwwit) met zwarte ogen.

Heb wel een foto, maar als ik nu nog es wist hoe ik deze bij mn bericht moet krijgen, zou dat al veel helpen, lolz.

groeten Andy

Tara

Hoi Andy,

om een foto te plaatsen moet je foto zeker al kleiner zijn dan 60 kb. Kun je je foto's verkleinen?

Als je de foto verkleind hebt moet je hier naar upload gaan op het forum.

Je ziet: Index - Help - Zoeken - Profiel - Kalender - Upload - Log Out

Je klikt op Upload en ga naar bladeren. Dan zoek je je verkleinde foto uit en klik je op upload.

Dan krijg je een link te zien. Klik op de balk om te kopiëren en ga naar je bericht op het forum. Dan plak je die link hier en als je je bericht plaatst zul je je foto te zien krijgen.

Toen het jong geboren had, had het wss dus witte dons, maar zwarte ogen?

Groetjes, Tara

Andy

8 maart 2006, 13:05:58 #5 Last Edit: 8 maart 2006, 13:12:56 by Andy
Hallo,

Alvast bedankt voor de nodige uitleg Tara. Het jong werd inderdaad geboren met witte dons en zwarte ogen.
Als alles goed gaat zou je een foto moeten zien van het witte jong met z'n ouders. (foto vandaag genomen)


Tara

Wat een beauty,
deze valkjes vind ik nog altijd een beetje een raadsel,
nou naar mijn weten is dit dus een hele zware bonte witmasker.

Groetjes, Tara

Lin

Als jij zeker weet dat hij er bij geboorte niet zo eruit zag moet het wel een zwaar bonte zijn










Groeten, Lin


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Bianca

zeker als er een "grijzig"  motief onder de staart te zien is moet het wel een bonte witmasker zijn zonder donker.
Mooi beessie hoor!

Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Andy

Bedankt voor de reacties, maar nu weet ik nog altijd niet ofdat ik er mag van uit gaan dat het een wijfje is (de grijzige visgraat tekening aan de onderkant van de staart op een leeftijd van 9-10 maand).

Wil dit dan zeggen dat 1 van zijn ouders uit een witmaskernest komt?? Wat is de kans dat ik opnieuw witte vogels heb als ik ermee kweek? en welke partner geef ik deze dan om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen? Ik ken niet zo veel van mutaties en erfelijkheden.

Hopelijk kweek ik nog witte uit het ouderkoppel en uit deze witte, vind ze prachtig.

Alvast dank bij voorbaat.

Tara

Hoi Andy,

je beide valkjes zullen split geweest zijn voor bont én voor witmasker, anders kun je geen bonte witmasker jongen krijgen.

Dit valkje kan man of pop zijn, dus het geslacht zal moeilijk weten te vinden zijn;

Ouders:
Vader=Wildkleur split voor Witmasker Bont
Moeder=Wildkleur split voor Witmasker Bont

Nageslacht:
Jonge man
25.0 % Witmasker Bont
50.0 % Wildkleur split to Witmasker Bont
25.0 % Wildkleur

Jonge pop
25.0 % Witmasker Bont
50.0 % Wildkleur split to Witmasker Bont
25.0 % Wildkleur

Groetjes, Tara

Andy

Komt het dan soms ook voor dat volwassen mannen een visgraattekening hebben aan de onderkant van de staart?

Zou ik misschien aan het gedrag van de vogel het geslacht kunnen achterhalen, want dit is wel belangrijk als ik kleintjes wil.

groeten Andy

Tara

Hoi Andy,

bij alle jonge valkparkieten is er een visgraatmotief in de staart, ook bij mannen. Tot ze enkele keren geruid hebben ;)
Bij volwassen mannen zie je dat idd ook nog soms, maar na verloop van tijd verdwijnen die veren.

Groetjes, Tara

*Esther*

Hoi Allemaal,
Klopt dan mijn gedachte niet dat er ook lutino's zijn met zwarte ogen?
Dus een albino met zwarte ogen is geen witmasker lutino?
Esther

Gerda

Citaat van: crosser op  8 maart 2006, 16:29:49
Hoi Allemaal,
Klopt dan mijn gedachte niet dat er ook lutino's zijn met zwarte ogen?
Dus een albino met zwarte ogen is geen witmasker lutino?
Esther


Hoi Esther,

Een witte valk met zwarte ogen is volgens berekening een witmasker (en geen ino). Hij is zwaar bont, dus alle grijs is wit.
Kirsten heeft ook een valkje dat bijna wit is (volgens mij heet hij Bo) en dat is ook een zwaar bonte witmasker!

Groetjes, Gerda