20 april 2024, 06:06:04

Overal poep ?

Gestart door suusieke, 7 maart 2006, 00:06:06

« vorige - volgende »

suusieke

Hallo vogelvrienden,
Ik vraag me toch iets af he,.. ik ben overdag naar school toe en dan zit de parkiet dus eigenlijk de hele dag in de kooi. Alleen 's avonds of 's morgens haal ik hem eruit. Maar dan vliegt ie ook niet veel en blijft steeds zitten waar die zit. En ook in de kooi kruipt ie vaak op de grond onder zijn etensbakje. Als ik er dan met de hand naartoe ga, blaast ie terwijl gewoon supertam is.
Ik weet niet, maar ik vind hem nogal stil. Zou graag willen dattie zelf op onderzoek uit gaat en gaat vliegen enzo, maar als ik hem er de hele dag uitlaat zit alles daarna natuurlijk onder de poep das ook niet echt relaxed.
Kan iemand mij advies geven?

Groetjes Susan

Rianne

Hoi

hoe lang heb je je valkje al? En is het een man of pop? Hoe ziet de ontlasting eruit? Groen met een beetje wit of anders?
Ik vind het ook vreemd dat je valkje zo rustig is. Heeft hij dit altijd al gehad?

suusieke

Ik heb hem vanaf oktober, toen ik hem kreeg was hij 2 weken uitgevlogen. Het is een man. En af en toe is de ontlasting best dun, en andere keren wat vaster ik weet niet of dit komt doordat het schelpenzand na een paar dagen helemaal aan de kant ligt zodat ie er niet meer van pikt. In het schelpenzand zit alleen oestergrid.

Rianne

Ik gebruik zelf beukensnippers als bodembedekking. Dit stuift niet, en kan dus niet in de oogjes komen. Ook kunnen de valkjes ermee spelen. Maar dit zal niet de oorzaak zijn van zijn gedrag.
Heeft hij goede zitstokken? Wat voor voeding krijgt hij? :)

suusieke

Zijn voeding zijn eigenlijk alleen zaadjes, met wat zonnepitten. Zo'n valkparkieten basisvoer wat je in de winkel kan kopen. Voor de rest heeft ie zo'n kalksteen maar die hangt er pas in dus daar moet hij nog aan wennen. En natuurlijk niet te vergeten vers water.

Hij heeft 2 grote zitstokken, en ik had een schommeltje maar daar moet hij niks van hebben dus heb ik er weer uitgehaald. Verder hangt er ook nog een stuk touw in de kooi.

suusieke

Ohja, en kan je die beukensnippers ook gewoon bij de dierenwinkel kopen? :)

Rianne

Ik heb ze bij Groenrijk vandaan, een tuincentrum. Misschien dat de dierenwinkel ze ook heeft.
Geef je je valkje ook sepia en maagkiezel en grit? Dit eten ze niet elke dag, alleen naar behoefte. Dat is met de kalksteen ook zo.
Ook kun je je valkje eivoer geven, en groente en fruit. Ze zijn hier bijv gek op peterselie, ik koop dan zo'n plantje en snij de takjes er af. Geen advocado geven, dat schijnt niet goed te zijn voor valkjes.

Of hij door de voeding zich anders gaat gedragen weet ik niet, maar een paar takjes peterselie is natuurlijk een uitdaging om mee te gaan spelen. :)

Wendy..

Hoi Susan,

Ik zou iniedergeval zeker extra maagkiezelhalen.Je kan dit ook kopen waarbij het gemengd is met vogelmineralen en natuurlijk extra eivoer,persoonlijk vind ik Cede eivoer erg goed.
Beukensnippers hebben de meeste dierenwinkels wel en anders kunnen ze het misschien voor je bestellen.

Ik zou je valkje even in de gaten houden of het misschien niet ziek is.

Groetjes Wendy
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

       

suusieke

Bedankt voor alle jullie tips, ik ga zkr jullie raad opvolgen
en ben benieuwd of ze wat vrolijker word :)
Groetjes Susan

Rianne

Laat je het even horen als je valkje wat ondernemender word? :)
En let er bij het grit op dat er geen roodsteen of houtskool in zit, dit is niet goed voor valkjes.

suusieke

Ik heb vandaag ei-krachtvoer gehaald, en maagkiezel :) en volgens mij moet nou alles goed komen, want ik denk dat het probleem zat dat hij te weinig krachtvoer binnekreeg, voor een goede 'conditie' e.d.
Ik hou jullie ervan op de hoogte!
Bedankt!
Groetjessss

Riny

Hoy Susieke
Heb je ook trosgierst in huis?
dat is ook heel gezond vor valkjes.
Groetjes Riny :D

suusieke

Jaja, trosgierst heb ik ook. Vind ie heel lekker :)
Maar nou hij het eivoer heeft zit hij nog steeds zo stil. Ik vind hem echt zielig. Weet niet wat er is, misschien is die eenzaam ofzo? Als hij uit de kooi is en je zet hem ergens neer, komt hij niet meer van die plek af en gaat dik zitten.
Hij wast zijn verenpakje wel gewoon, hij eet gewoon, en rust ook op 1 pootje als ik het goed heb. Dus verder heeft hij geen 'ziekteverschijnselen' dacht ik zo.
Arm beestje, weet me nou geen raad meer.
Groetjes

Jacco

Hoi Suusieke;
De beukensnippers krijg je in verschillende maten,ik neem altyd nummer 8/10,en koop deze gewoon in de dierenzaakDe ontlasting wordt meteen opgenomen op de bodem,je zit er niet vlug met je vingers in. ;)
Je valkje is erg stil heb ik begrepen,als hij uit de kooi is,wat doet hij dan altyd?Vliegt hij wat rond,blijft hij bij je zitten,of gaat hij alleen maar ergens stil zitten in een hoekje of op een stokje?
Jacco is en blijft altyd bij mij in de buurt,ik laat hem vaak uit de kooi.Wat ze ok graag doet is op een spiegel zitten op de badkamer en rare fratsen uithalen.Dat poepen doet jacco ook veel en overal.Net als ik wat schoons aan heb verliest ze het weer op mijn schouder.Tja,pampers hebben ze nog niet uitgevonden voor valkjes.. ;D  ;D
Probeer eens wat meer aandacht aan je valkje te schenken en te kijken hoe je valkje reageert.
Succes!  Groetjes Anita.

Riny

Hoy Suusieke
Als je het helemaal niet vertrouwd zou ik naar de DA gaan.
Wat ook goed kan zijn,is dat je valkje toch teveel alleen is.
Valkparkieten zijn sociale dieren ,en hebben graag gezelschap.
Groetjes Riny :D