18 april 2024, 18:01:43

de verwarring over zwartkoppen

Gestart door Ludo, 1 april 2006, 20:03:40

« vorige - volgende »

Ludo

Hallo, ik zie regelmatig iets over zwartkoppen verschijnen dat duidelijk maakt dat er veel misverstanden over bestaan.
In het onderwerp wie o wie wil tjerk een zwartkop omdat hij op zoek is naar een echt zwarte vogel.

Wel als een zwartkop één ding echt NIET is dan is het wel een zwarte vogel.
Een zwartkop heeft immers geen zwarte kop, maar doordat het LICHAAM afgebleekt is krijg je de indruk dat de kop donkerder is. Dat is echter niet zo. Het is wel degelijk het lichaam dat lichter is.

De juiste benaming is dan ook niet zwartkop maar dominant zilver.  Zeker omdat dit kleurverschil niet bij iedere vogel even duidelijk is en je dus niet altijd een zogezegde zwarte kop ziet. Een andere manier om de vogel te herkennen is wat ze in het engels "edged" noemen, de pluimen hebben een randje. Een zwartkop kan ook gerust rode wangetjes hebben. Er is ook een witmaskerversie en intussen ook een geelwangversie.
Zie foto met een paar zwartkoppen



Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Roosje

Aparte vogels! Leuk om te weten ook.

Karin

Mooie valkjes Ludo, zijn die van jou ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ludo

nog niet, maar als alles goed gaat binnen een paar weken wel.

(lets hope !)
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Roosje


Tjerk

Hey,

alvast gefeliciteerd hé.
Duss als ik het goed begrijp kan dus ook gewoon een Wildkleur een Zwartkop zijn??

Groeten Tjerk

Ludo

Ja hoor, de meest linkse vogel op de foto is er zo eentje

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Sander

Citaat van: Ludo op  2 april 2006, 10:10:22
Ja hoor, de meest linkse vogel op de foto is er zo eentje

Ludo


Zijn dit foto's van een West-Vlaamse kweker? Ik weet namelijk dat iemand ze hier heeft, maar zal geen namen noemen.