18 april 2024, 10:32:41

toch ff laten vliegen ?????

Gestart door novy, 5 juni 2003, 02:11:41

« vorige - volgende »

novy

tik vraag me af he is het nou zo slecht om coco ff vrij te laten hij blijft maar blazen naar mijn hand word coco buiten de kooi niet sneller tam hij raakt voleedig in de strss als ik met mijn hand de kooi inkom  :-/ niet al ik zijn voebak pak of terug hang hoor hij reageerd al onwijs op mijn stem we babbelen samen heel wat af groetje yvon en coco

Marianne

Hoi Yvon,

Het is nooit slecht om je valkje eruit te laten, het zijn toch immers vogels en die moeten even kunnen vliegen.
Je kunt misschien wat "problemen" krijgen met het in de kooi krijgen van je valkje als deze niet handtam is. Maar mijn ervaring is als ze eenmaal doorhebben dat je ze wilt helpen dat ze dan zo op je hand gaan stappen en dan kun je ze terugbrengen naar de kooi.
Succes!

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Mirjam-Moniek

Ik weet dat ik tegen alle "regels" in ga van het handtam maken, maar ik heb mijn vogel toen hij pas bij me was gewoon met mijn handen gepakt. Ik haalde hem dan uit de kooi. Omdat gepakt worden werd beloond met lekker vrij kunnen vliegen, werd mijn hand al snel gezien als iets leuks. Vanaf dat ze niet meer bang was voor mijn hand, liet ik haar er gewoon opstappen om haar uit de kooi te halen. Het voordeel dat ik gemerkt heb van gelijk veel pakken en uit de kooi laten, is dat ze met 2 dagen al vrij tam was. Het nadeel is dat je in het begon nogal eens hard gebeten wordt.
Je kan je vogel er ook 's avonds uitlaten en dan steeds een lamp uitdoen als je wil dat je vogel terug gaat naar zijn kooitje. Grote kans dat hij daar naartoe gaat om te gaan slapen.
Doe gewoon waar jij je goed bij voelt, dat werkt vast het beste.  :)

novy

nou mijn gevoel was niet goed had ik wel met mijn vorige parkiet maar coco moest gevangen worden heb ik mijn man laten doen hihi ik heb hetidee dat geen enkele valk hetzefde reageert het zijn net mensen  ::) net zo als dat tros gierstcoco bekijkt het niet eens speciale yoghurtsnoepjes ook niet  ok paat het er nu in ik zit uren tegen hem te kleppen en zeg ook vaak je wordt toch wel tam ....................misschien een nieuwemanier van tam maken ??????????????????????? :-/ik weet wel dat ik heelveel geduld met cocomoet hebben

Tara

Hoi ik heb eens ergens iets gelezen over het vangen van een 'bange' vogel: Namelijk dat als je vogel aan het vliegen is en je kan hem niet nemen omdat hij anders nog banger zou zijn, dan doe je namelijk het licht uit en heel snel de vogel vangen voor hij went aan het licht, dan kun je hem in de kooi doen en verwijt hij je praktisch niets. Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd maar het lijkt me niet verkeerd :). Je kunt je man niet altijd alles laten doen hé :D ofwel? ;D.

Groetjes, Tara

Barbara

Hallo allemaal,

mijn Croky haalde ik op bij haar originele kweker, die zei dat ze al 1 of 2 weken bij iemand anders was geweest en erg tam was geworden, maar diegene werd allergisch en bracht haar terug. Toen ik haar kreeg, heb ik haar dag 2 al uit de kooi gehaald door haar te pakken, dat vond ze niet leuk, maar ook niet echt erg, dat had ik al gezien bij de kweker. Ze bleef dan even op m'n hand zitten met erg hard kwijpende pootjes (gespannnen denk ik) om daarna weg te vliegen. Terugzetten deed ik ook door haar te pakken. Op dag 4 geloof ik heb ik haar natgespoten (tip van iemand, dan voelen ze zich een btje minder 'stoer') en gepakt, toen bleef ze zitten en mocht ik haar aanraken en al snel kroelen. Na een week was ze dus al net zo tam als ze nu is, alleen duurde het nog een paar dagen voordat ze uit zichzelf bij ons kwam zitten. Dus ik heb nu zoiets van; als een valkje je niet openhaalt als je hem/haar oppakt, werkt het misschien juist prima en het kan handig zijn bij bv de dierenarts als ze er tegen kan. Croky is altijd ff verontwaardigd als ik haar heb moeten pakken (meestal als ze telkens wegvliegt omdat ze niet in haar kooi wil), maar blijft echt niet lang boos, een btje kroelen en ze is het weer vergeten  :D

Groetjes,

Barbara

Moon

 ::)Hallo Novy,
Dit kan misschien ook een tip voor je zijn,bij mijn valk werkte het nl wel.....ik deed snoepzaad (waar die gek op is) op mijn hand en heb zo een hele poos voor de kooi gezeten,totdat meneer er zo zin in had en het aandurfde om op mijn hand te komen zitten......lokken dus!

Succes ermee.....laat je eens weten hoe het ermee gaat?


Groetjes Tobie en Moon 8)

Paul

Hoi Barbara,
Zeker met hele jonge valkjes pak ik ze altijd gewoon vast zodat ze er aan wennen en dan weten ze niet beter als ze dat gewend zijn.
Ook mijn hele tamme valkje Stan kan ik volledig met de volle hand beetpakken dat maakt hem helemaal niks uit en hij lijkt het zelfs fijn te vinden.
Maar als ze eenmaal wat ouder zijn kan je ze hier moeilijk aan laten wennen helaas.

Groetjes,  Paul